Nagyon veszélyes dolog derült ki a Földről

Föld, Earth, bolygó, világűr
Earth engulfed by nebula, illustration. (Photo by Visible Earth, NASA/JOHAN SWANEP / JSW / Science Photo Library via AFP)
Az elmúlt fél évszázadban egyre több tudós gyanította azt, hogy a Föld nagy geológiai eseményei ciklikusan zajlanak, az elméletet azonban nem tudták mostanáig bizonyítékokkal alátámasztani. A technológia ugrásszerű fejlődésével azonban a geológusoknak sikerült kimutatniuk, hogy bolygónknak geológiai értelemben véve szíve van, amely időnként „megdobban". A jelenség oka ugyanakkor továbbra sem ismert.

A New York-i Egyetem és a Carnegie Institution for Science kutatói elemezték az elmúlt 260 millió év 89 legjelentősebb geológiai eseményét - tömeges tengeri és szárazföldi kihalásokat, tengerszint-ingadozásokat és tektonikus lemezváltozásokat -, abban a reményben, hogy felfedeznek valamilyen mintázatot. Meglepetésre találtak is egyet; a Fourier-analízisnek nevezett matematikai módszerrel felfedezték, hogy a történések a 260 millió éves időszak 10 különböző időpontjában csoportosulnak.

Ez azt jelenti, hogy körülbelül 27,5 millió évente van egy "impulzus", amely jelentős geológiai tevékenységgel jár.

Michael Rampino, a tanulmány vezető szerzője szerint tanulmányuk statisztikai bizonyítékokat talált egy ciklusra, ami arra utal, hogy a Föld nagy geológiai eseményei nem véletlenszerűen történnek. A következő lépés annak megállapítása lesz, hogy miért létezik ez a ciklus. A tudósok szerint a lehetséges okok között szerepel a lemeztektonika és az éghajlatváltozás, de a csillagászati tényezők sem zárhatók ki teljes mértékben.

27,5 millió évente van egy "impulzus", amely jelentős geológiai tevékenységgel jár, és hatalmas természeti katasztrófákat okoz Forrás: Science Photo Library via AFP/Visible Earth, NASA/JOHAN SWANEPOEL/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Visible Earth, Nasa/Johan Swanep

Ha valaki esetleg attól félne, hogy a következő világformáló esemény a közeljövőben történne, annak kár aggódni; az utolsó nagy geológiai esemény 7 millió éve volt, így ha az elmélet helyes,

akkor a következőig bő 20 millió év van hátra.

A teljes tanulmány a Geoscience Frontiers című szakfolyóiratban olvasható.