Előkerült Ausztrália legidősebb repülő hüllője

pteroszaurusz
A repülő pteroszaurusz szárnyfesztávolsága elérte a négy métert is
A harminc évvel ezelőtt, Victoria államban felfedezett fosszíliákról kiderült, hogy azok pteroszauruszok, tehát a legkorábbi ismert gerincesek, amelyeknél kifejlődött a valódi repülés képessége. A kövületek vizsgálata után a kutatók megerősítették: Ausztrália legidősebb repülő hüllője körülbelül 107 millió évvel ezelőtt emelkedett az egekbe.

A paleontológusok két különálló pteroszauruszhoz, a legkorábbi, szárnyas hüllőkhöz tartozó csontmintákat elemeztek, amelyeket eredetileg több mint 30 évvel ezelőtt fedeztek fel.

Az egyik példány, ami egy fiatal pteroszauruszhoz tartozó kis szárnycsont, az első, amelyet valaha Ausztráliából jelentettek. A másik, egy részleges medencecsont, egy két métert meghaladó szárnyfesztávolságú pteroszaurusztól származik. A csontok 107 millió évvel ezelőttről származnak.

Először az 1980-as években fedezte fel őket a Dél-Victoria állambeli Cape Otway közelében lévő Dinosaur Cove-nál a Victoria Múzeum Kutatóintézet Dr. Tom Rich és Prof. Pat Vickers-Rich vezette csoport. Ám eddig még soha nem írták le őket, amit most pótoltak a Historical Biology című folyóiratban publikált, tudományos tanulmányban.

A repülő pteroszaurusz szárnyfesztávolsága elérte a négy métert is Forrás: Triangle News/02031765581/contact@trianglenews.co.uk/Baynor University

– mondta a kutatás vezető szerzője, Adele Pentland, a Curtin Egyetem munkatársa a The Guardian online portálnak.

Pentland a pteroszauruszok témakörében doktorál, és 2019-ben nevezte el a hüllő egy új faját, a Ferrodraco lentoni-t, amely egyben az eddig talált legteljesebb ausztrál pteroszaurusz. Eddig nem tudta meghatározni, hogy a két Cape Otway-i pteroszaurusz példány pontosan melyik fajhoz tartozhat, amiket szokatlan módon egy „magas paleolátrumú" lelőhelyen találtak meg.

– magyarázta Pentland. – Victoria állam is sokkal délebbre lehetett, mint ma, és a sarkkörön belül helyezkedett el.

Hozzátette: az üledékes geológia azt mutatja, hogy ezek az állatok valószínűleg hetekig, ha nem hónapokig, egész évben sötétben éltek.

A kutatók szerint jó lenne a jövőben választ kapni arra a kérdésre, hogy a pteroszauruszok vajon kitartottak-e a zord körülmények között is vagy inkább vándorolhattak?

Ausztráliában eddig négy pteroszauruszfajt írtak le Queensland középső nyugati részén talált kövületek alapján.