A budai Váralagút, ahol egykor vámot kellett fizetni az áthaladásért

alagút autó Budavári Alagút éjszakai felvétel ÉPÜLET este esti felvétel esti kivilágítás FOTÓ FOTÓ ÁLTALÁNOS FOTÓTECHNIKA kapuépítmény klasszicizmus KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY műemlék MŰVÉSZETI STÍLUS NAPSZAK személyautó út
Budapest, 2014. december 26. Az 1853-1857 között Adam Clark tervei alapján épült Budavári Alagút (alternatív nevei: Várhegy-alagút, vagy Budai Váralagút) esti kivilágításban. A Pestre néző, klasszicista kapuépítménye műemléki védettséget élvez. MTVA/Bizományosi: Róka László *************************** Kedves Felhasználó! Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítője vállalja a felelősséget.
Vágólapra másolva!
Százhetven éve, 1853. február 10-én kezdték el kitermelni a budai Várhegyből a földet és követ a Váralagút építéséhez.
Vágólapra másolva!

Széchenyi vállalkozást alapított az alagút megépítésére

Novák Dániel építész 1837-ben vetette fel egy alagút ötletét, amely a budai Horváth kerttől a pesti oldalon a mai Mérleg utcáig húzódott volna a Várhegy és a Duna alatt. V. Ferdinánd király az előző évben hagyta jóvá az 1836:XXVI. törvénycikket „egy állandó hídnak Buda és Pest közti építéséről", de a híd helyéről még folytak a viták; Novák Dániel ötlete egy második összeköttetést is jelenthetett volna Buda és Pest között.

A Lánchíd helyét hosszas előtanulmányok után 1838-ban jelölték ki, de az átkelő Budán a Várhegynek szaladt, így a budai belső városrészeket csak a hegy megkerülésével lehetett elérni.

A Váralagút ötletét 1842-ben, a Lánchíd építésének kezdete után két évvel karolta fel gróf Széchenyi István. Novák Dániel a híd folytatását jelentő Várhegy alatti alagútról is közzétett két tervet, az egyik szerint a hegy alatt két párhuzamos járatot építettek volna az oda- és visszafelé is egyirányú forgalomnak, másik terve a végül megépült változathoz hasonlított.

A Lánchíd a Parlamenttel egy egykori képen Forrás: Fortepan, Tuba Zoltán - Origo

Széchenyi az alagút megépítésére is vállalkozást alapított, a Budai Tunnel Társaság a 300 ezer forintos építési költség előteremtését részvénykibocsátással kívánta fedezni,

a megtérülés érdekében az alagúton való átkelésért pedig díjat szedtek volna.

Széchenyi 1846 januári, W. T. Clarkhoz írt levele szerint már az is vitákat keltett, kire bízzák az építkezést:
Az egyik párt, élén néhány budaival, a dolog műszaki kivitelezését hazánkfia kezébe kívánná letenni, míg jómagam... nem kívánunk tudni kísérletező mesterekről, hanem az ügy Ön általi irányítását kívánjuk."

A munkák megkezdését az is hátráltatta, hogy a Vár katonai erőd volt, és az osztrák hadvezetés nem támogatta az alagút ötletét. Bár a legnagyobb magyar azt szerette volna, ha az alagút a híddal egy időben megnyílik, ám 1848-ig lényegében semmi nem történt.

Az építkezés 1853. február 10-én kezdődött

Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc csak tovább hátráltatta az építkezést. Novák Dánielt 1849 májusában a forradalmi törvényszék az osztrákokkal való együttműködésért a Vérmezőn kivégeztette. A Lánchidat 1849 novemberében, a szabadságharc leverése után átadták, és a következő évben Ürményi József korábbi alnádor új részvénytársaságot alapított az alagútépítésre.

Az máig sem tisztázott, hogy a terveket az 1852-ben elhunyt W. T. Clark, vagy névrokona, a Lánchíd kivitelezője, a skót Adam Clark készítette-e,

de bizonyosan Adam Clark (vagy ahogy a Magyarországon letelepedett mérnököt ismerjük, Clark Ádám) véglegesítette. Ő határozta meg az alagút nyomvonalát a híddal egy vonalban, azt Ürményi József tűzte ki egy zászlóval. I. Ferenc József osztrák császár és magyar király 800 mázsa lőport adott a robbantásokhoz, ennek fejében a hadsereg szabad átjárást kapott.

A Széchenyi Lánchíd avatása Forrás: Wikimedia Commons/Barabás Miklós

Az építkezés 1853. február 10-én a Várhegy keleti és nyugati oldalán kétfelől kezdődött. Sokan aggódtak, összeér-e majd a két járat, mások azon tréfálkoztak, hogy a munkások majd „egymást fogják keresgélni" a hegy gyomrában.

A Helytartótanács először csak egy próbajárat kibontását engedélyezte, a kétirányból indított furat közti utolsó vékony kőréteget 1853. október 25-én ünnepélyesen törték át: a bejáratokat fekete-sárga császári lobogókkal díszítették fel, de a beszédek Széchenyit méltatták.

Fokozatosan magasították és szélesítették

Clark Ádám felülről, a Szent György térről is ásatott egy harminckilenc méter mély aknát. A szokásosnál nagyobb iránytárót (az irányt megadó vájatot) fokozatosan magasították és szélesítették, a kitermelt követ a dunai rakpart építéséhez adták el.

A kíváncsiskodókat 1856 márciusától átengedték, igaz támfák között, petróleumlámpák fényénél kellett botladozniuk, miközben a vízcsöpögés ellen esernyővel védekeztek.

Az 524 ezer forintból megvalósult létesítményt 1857. április 30-án adták át a közúti forgalomnak. A háromszázötven méter hosszú, illetve kilenc és fél méter széles alagút Duna felőli kapuja 6 méterrel lejjebb van a másiknál, hogy a víz kifolyhasson. Közepén 7,8 méter, a bejáratoknál 10,6 méter magas, így sokáig behatol a természetes fény, a világítást gázlámpákkal, 1915-től villanylámpákkal oldották meg.

Az alagút keleti bejárata a Duna felől, 1908-ban Forrás: Wikimedia Commons/Brück & Sohn Kunstverlag Meißen

Az úttest fakocka burkolatát 1919-ben kockakőre cserélték, az alagút 82-100 centiméter vastag téglaboltozatát később csempével borították be.

A keleti, Clark Ádám tervezte klasszicista homlokzatot csak 1867-ben fejezték be Reitter Ferenc tervei alapján, a nyugati, romantikus kapuzat tervét Frey Lajos készítette, s az 1869-ben készült el. A hegyből leszivárgó rétegvíz elvezetését 1873-ra sikerült teljesen megoldani.

Német harcálláspontot rendeztek be itt

Az alagútra 50 évig vámszedési jogot kapott a Budapesti Alagút-társulat, így 1918-ig a gyalogosoknak kettő, majd egy krajcárt, az egylovas kocsiknak három, a kétlovasoknak hat krajcárt kellett fizetniük az átkelésért. A vállalkozás anyagilag sikeresnek bizonyult.

Sokáig az építmény Clark Ádám téri végében volt a hídmester lakása, amely ma már a zaj és a légszennyezés miatt üres, de amíg lovaskocsik használták az alagutat, az erkélyt is használhatta a Lánchíd őre.

Az 1853-1857 között Adam Clark tervei alapján épült Budavári Alagút (alternatív nevei: Várhegy-alagút, vagy Budai Váralagút) esti kivilágításban Forrás: MTI/Róka László

Budapest 1944-es ostroma idején az alagútban német harcálláspontot rendeztek be. A háborús károkat 1949-ben állították helyre, a nyugati kaput Benkhard Ágost tervei szerint, és ekkor aszfaltozták le a belső útpályát is. Buda és Pest egyesítése centenáriumán,

1973-ban az alagút kilenc centiméter vastag vízzáró betonréteget, üvegmozaik burkolatot, új szellőző berendezést kapott.

A Lánchíd és az alagút legutóbbi teljes rekonstrukciója 1986-tól 1988-ig tartott. A dunai bejárat fölötti teraszra, ahonnan korábban többen lezuhantak, 2013-ban úgynevezett Ybl-korlátot szereltek fel.

(MTVA Sajtóarchívum, Origó)