Évente akár háromezerszer is olajat engednek a vízbe az európai hajók

fenékvíz, szennyezés
Egy tankhajó, amely legálisan üríti ki a fenékvizet a kikötőben
Vágólapra másolva!
Évente akár háromezerszer is olajat bocsájthatnak a vízbe a kereskedelmi hajók az európai vizeken egy új vizsgálat szerint, amely megállapította, hogy az illegális fenékvíz tengerbe történő lerakásának mértéke valószínűleg jóval nagyobb a nyilvánosan elismertnél. Ez a hajó motorteréből származó folyadékok, valamint más potenciálisan mérgező anyagok, köztük kenőanyagok, tisztító oldószerek és fémek, például ólom és arzén keveréke, amelyek a hajó alján összegyűlnek.
Vágólapra másolva!

A rendszer riasztást küld az érintett országoknak

Ennek az olajos szennyvíznek a kezelése – a szennyező anyagok eltávolítása céljából történő kezelés vagy a kikötőben történő kirakodás – nagyon drága. Az üzemeltetési költségek csökkentése érdekében egyes hajók egyszerűen közvetlenül az óceánba eresztik, ahol viszont komoly veszélyt jelenthet a tengeri élővilágra.

A Lighthouse Reports, egy európai non-profit szervezet hat hónapig tartó vizsgálata kilenc kiadványt jelentetett meg Európa-szerte;

műholdas technológiát, bejelentők tanúvallomásait és az információszabadság iránti kérelmeket használta fel a hajókról esetlegesen illegális olajszennyezések százainak dokumentálására.

Egy tankhajó, amely legálisan üríti ki a fenékvizet a kikötőben Forrás: lucag_g/Alamy

A jelentés megállapította, hogy a kifinomult műholdas technológia használata ellenére az országok lassan cselekednek, és alacsony a büntetőeljárás szintje, ami egyes szakértők szerint a „büntetlenség kultúrájához vezetett".

Európában a tengeri olajszennyezéseket az Európai Tengerbiztonsági Ügynökség (EMSA) figyeli a 2007-ben elindított CleanSeaNet kezdeményezésén keresztül, amely műholdképek elemzésével észleli a hajókról származó esetleges olajkibocsátásokat.

Amikor a rendszer potenciális kiömlést észlel valahol, riasztást küld az érintett EU-országnak, amely megfigyelheti az eseményt egy hajó vagy repülőgép kiküldésével, esetleg felkérve egy közeli hajót, hogy vizsgálja meg.

A műszer esetenként algavirágzást vagy a legális kibocsátást is észlel. A nemzeti hatóság ezt követően visszaküldheti megállapításait az EMSA-nak.

A riasztások 1,5 százalékát ellenőrizték a hatóságok

Az éves CleanSeaNet adatok azonban – amelyeket az EMSA 2021-ben kezdett először közzétenni – azt mutatják, hogy a visszajelzések szintje alacsony. 2020-ban az ügynökség 7672 lehetséges olajszennyezést észlelt, és ezeknek mindössze harmadára kapott visszajelzést, amelyek közül 208-nál igazolták, hogy ténylegesen olajfolt.

Az EMSA és az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2021-es jelentése szerint

minél hosszabb idő telik el a riasztás és a helyszíni ellenőrzés között, annál nagyobb az esélye annak, hogy az országok „semmit sem figyeltek meg".

A hosszú fekete vonal jelzi a Sentinel-1 műhold által észlelt lehetséges fenékvízkibocsátást Malajzia partjainál, Szingapúr közelében Forrás: SkyTruth

Hozzátették: 2019-ben a potenciális olajszennyezéssel kapcsolatos 7939 riasztásnak csak 1,5 százalékát ellenőrizték a hatóságok három órán belül.

A szakértők azzal érvelnek, hogy a lassú válaszidő, valamint az EMSA által szolgáltatott korlátozott nyilvános adatok csökkentik az elszámoltathatóságot.

A hivatal 2020-ra vonatkozó jelentése nem fedi fel az észlelési dátumokat, és nem ad tájékoztatást a szennyezés valószínű forrásáról. Az EMSA szóvivője szerint ezzel elkerülhető a megfigyeléssel és vizsgálatokkal kapcsolatos „érzékeny információk" felfedése, „amelyek segíthetik a szennyezőket az észlelés elkerülésében".

Nincs nyilvános elszámoltathatóság

Még ha az országok potenciális illegális fenékvízlerakást is észlelnek vizeikben, nem kötelező nyilvánosságra hozniuk, hogy ezt követően milyen lépéseket tesznek.

– mondta John Amos, a SkyTruth nevű környezetvédelmi felügyelet elnöke a The Guardian online portának, amely 2011 óta műholdadatokat használ az illegális fenékvízlerakás nyomon követésére. – A világ megadhatja a legjobb eszközeit a kormányoknak, ám ha nincs nyilvános elszámoltathatóság és nincs rájuk nehezedő nyomás az eszközöket használatával kapcsolatban, a problémák nem oldódnak meg.

Elpusztult bálnák Skócia partjainál: állatok esnek áldozatul a környezetszennyezésnek Forrás: Andrew Milligan/PA

A SkyTruth az EMSA adatait használta annak kiszámítására, hogy hány kiömlés kerülheti el az észlelést a pályán keringő és az óceánt nem folyamatosan figyelő műholdak általi lefedettség hiánya, illetve a szennyeződések eloszlási sebessége miatt.

Amos elárulta, hogy a CleanSeaNet eredményei kapcsán figyelembe veszik a műholdfelvételek gyakoriságát és egy tipikus olajfolt élettartamát:

a SkyTruth becslései szerint így évente közel 3000 olajfoltot okozhatnak az Európai Unió vizein áthaladó hajók.

A lerakás gyakran sötétedés után történik

A Lighthouse Reports és a partnerei által összegyűjtött bejelentők tanúvallomásai szerint a hajók különböző taktikákat dolgoztak ki az észlelésük elkerülése érdekében, beleértve

a hordozható szivattyúk használatát a kezeletlen fenékvíz óceánba eresztésére, valamint az éjszakai vagy a viharos időjáráskor végzett tengeri lerakást, amikor nehezebb látni az olajat.

Az egyik bejelentő egy hajó motorterében dolgozott és leírta, hogy egy hordozható szivattyú segítségével könnyű az ürítést elvégezni.

– állította a névtelenséget kérő bejelentő. – A lerakásra gyakran sötétedés után, körülbelül este 10 órakor került sor.

A fenékvíz lerakások általában nem kapnak akkora figyelmet, mint a nagy ipari kiömlések, hiszen kisebbek és kevésbé láthatóak.

A szakértők azonban azzal érvelnek, hogy ezek előfordulási gyakorisága nagy hatással van a tengeri élővilágra.

Az ökotoxikológiai tesztek szerint az Acartia tonsa-t, a zooplankton egyik fajtáját súlyosan érintette a fenékvíz Forrás: Nigel Cattlin/Alamy

Egy 2016-os tanulmány „azonnali káros biológiai hatásokat" talált a rövid élettartamú olajszennyezésekkel kapcsolatban a tengeri élővilágra, beleértve a planktonok számának csökkenését a tengerben.

– mutatott rá Kerstin Magnusson, a Svéd Környezetvédelmi Kutatóintézet ökotoxikológusa, egy olyan jelentés szerzője, amely a fenékvíz lerakását az Acartia tonsa, egy apró zooplankton táplálkozására és szaporodására gyakorolt negatív hatásokkal kapcsolta össze, és amelyek az óceáni tápláléklánc alapját képezik. – Ez a tápláléklánc egészére kihat, ami a hatások és következmények hálózata.

Az illegális fenékvízlerakásért kiszabható büntetés magas pénzbírsággal is járhat. A Carnival's Princess Cruises-t 2016-ban 40 millió dollárra (13,5 milliárd forintra) büntették, miután bűnösnek vallotta magát a brit partok mentén történő fenékvízlerakásban. Egyes esetekben azoban börtönbüntetést szabnak ki a felelősnek talált személyekre. A végrehajtás azonban szórványos a szakértők szerint.