Óriási repülőgépet vezet majd a topmodell

Simon-Pintér Evelin
Az eredeti végzettségem közgazdász, de sohasem éreztem igazán komfortosan magam az irodában
Vágólapra másolva!
A repülés még ma, a kontinenseket összekötő utasszállító jetek korában is misztikus, különleges világnak számít a nagyközönség számára. A Wright fivérek 1903. december 17-én történt első, történelmi jelentőségű felszállásától kezdve az „égi emberek" mindig is úgy éltek a köztudatban, mint a rendkívüli képességekkel megáldott héroszok. Talán erre vezethető vissza, hogy a repülést sokáig kizárólag „férfimulatságnak" tartották, pedig már a hőskornak is megvoltak a világszerte ünnepelt híres női pilótái, mint például az Atlanti-óceánt 1928-ban elsőként szólóban átrepülő Amelia Earhart. A világ azonban sokat változott a hőskorhoz képest, és ma már egyre gyakrabban látni női pilótákat is a nagy légitársaságok kereskedelmi járatainak kapitányi, vagy első tiszti üléseiben. De vajon mi vesz rá egy fiatal nőt, hogy felvállalja a professzionális repülés nehéz, és korántsem családbarát hivatását? Többek között erről is kérdeztük Simon-Pintér Evelint, a Cavok Aviation Ltd. végzős növendékét, aki hamarosan egy Boeing vagy Airbus pilótaülésében hivatásos hajózóként fogja folytatni a repülős karrierjét.
Vágólapra másolva!

Minden ember életében vannak olyan nagy pillanatok, sorsdöntő élmények, amelyek akár az egész életútját is meghatározhatják. Úgy gondolom, hogy a repülés is egy ilyesfajta kaland, mert még ma, a tömegturizmus és a légi közlekedés általánossá válása idején sem számít hétköznapi élménynek, ha a földtől elrugaszkodva és a felhők fölé emelkedve egy teljesen más, számunkra szokatlan világba kerülünk. Ha jól tudom, eredendően nem is hivatásos pilótának készült. Hogyan került kapcsolatba a repüléssel, és mikor érlelődött meg Önben az, hogy fiatalon, az eredeti diplomáját szegre akasztva a professzionális pilóták hivatását választja?

Ez egy eléggé összetett döntésként érlelődött meg bennem.. A nagyszüleimnek köszönhetően már pár éves kislányként is repülhettem, mert viszonylag gyakran utaztunk repülővel a nyári vakációkra. Igazából ekkor fogott meg a repülés és a repülőterek világa. Sohasem láttam női pilótát, és azt hittem, hogy a repüléshez, illetve egy olyan hatalmas és bonyolult szerkezet, mint egy utasszállító gép vezetéséhez szuper képességek kellenek.

Simon-Pintér Evelin, a Cavok Aviation repülősiskola végzős növendéke hivatásos pilótaként fogja folytatni karrierjét, egy utasszállító gép pilótafülkéjében Fotó: Csudai Sándor - Origo

A nagy fordulat nem is olyan rég, 2019-ben érlelődött meg bennem, akkor, amikor az Aeropark Repülő Múzeum szervezésében, még abszolút laikusként részt vettem egy ferihegyi reptérlátogatáson.

Az élmény annyira magával ragadott, hogy eldöntöttem, pilóta leszek, feladva az addigi munkámat.

Az eredeti végzettségem közgazdász, de sohasem éreztem igazán komfortosan magam az irodában. Részben ezért is határoztam úgy, hogy olyan hivatást keresek magamnak, ami speciális kihívásnak számít, a repülés pedig pont ilyen elfoglaltság.

Az eredeti végzettségem közgazdász, de sohasem éreztem igazán komfortosan magam az irodában Fotó: Csudai Sándor - Origo

Egyébként alapvetően a személyes érdeklődés vezetett el a pilótalét küszöbéhez. Gyakran nézegettem a reptéri betonon álló hatalmas monstrumokat, amelyek a nagy tömegük ellenére is kecses madárként képesek a magasba emelkedni. Eltöprengtem azon, vajon milyen fizikai törvényszerűségek teszik ezt lehetővé?

A repülés nem csak hivatás, hanem komoly szenvedély is Fotó: Csudai Sándor - Origo

Mi tartja magasban a gépeket, hogyan működnek a hajtóművek, és hogyan képesek a pilóták akár a Föld legtávolabbi szegletében megbúvó reptérre is biztonságosan odatalálni? E privát érdeklődéstől vezetve kezdtem el beleásni magam az aviatika elméletébe. Minél többet olvastam, minél több dolgot kezdtem megérteni, annál lelkesebbé váltam, és végül ez vezetett el ahhoz, hogy 2020 februárjában beiratkoztam a Cavok Aviation Ltd. repülős iskola komplett képzésére.

Volt-e Önben olyan dilemma, hogy esetleg túl nagy, túl nehéz feladat lesz a pilótaképzés? Hiszen még manapság, a legkorszerűbb avionika korában is a repülőgép vezetése rendkívül összetett feladatnak számít; egyszerre kell figyelni a különböző műszereket, tartani a kapcsolatot a légi irányítással, vezetni a repülőt, érzékelni a gép minden egyes „rezdülését", és folyamatosan felkészültnek lenni az előre nem látható váratlan helyzetekre, amelyek időnként azonnali és megismételhetetlen döntést igényelnek. Egy hivatásos pilótánál mindehhez az akár több száz ember biztonságáért való komoly felelősség is hozzájön még.

Én rögtön úgy vágtam neki a képzésnek, hogy hivatásos pilóta leszek. Bíztam magamban, a képességeimben, a szorgalmamban, és különösen az oktatóimban. Igen, valóban, aki pilóta akar lenni, annak a repülés szeretetén és az elmélyült felkészülésen kívül néhány más fontos tulajdonsággal is rendelkeznie kell, így például jó relflexekkel, kiváló helyzetfelismerő valamint gyors és adekvát döntési képességgel.

Eleve azzal a szándékkal iratkoztam be, hogy hivatásos leszek Fotó: Csudai Sándor - Origo

Természetesen amikor elkezdtem a posztgraduális képzést, még nem igazán tudtam, hogy mi vár rám. De ha valamit nagyon szeretne az ember, az a létező legrosszabb, ha meg sem próbálja. Valóban előfordulhat, hogy valaki már csak a képzés idején szembesül azzal, hogy minden korábbi elképzelése és álma ellenére, ez mégsem az ő világa. De a pilótaképzés két esztendeje alatt egész komoly dolgokat is el lehet érni.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Számomra sokkal többet adott ez a két év, mint amit eredetileg vártam. Az oktatás nemcsak magas szintű elméleti illetve gyakorlati ismereteket ad, hanem rendkívül komoly személyiségfejlesztésnek számít. Ahhoz is hozzá kell szokni, hogy folyamatosan kívül kell lennünk a komfortzónánkon, de ennek ellenére, végig úgy éreztem magam mint egy kisgyerek; a képzés minden pillanatát élveztem.

Hozá kell szokni, hogy elhagyjuk a komfortzónánkat Fotó: Csudai Sándor - Origo

Az első repült órát 2020. július 27-én szereztem meg, most pedig már a 150. óránál járok, ráadásul a kétmotoros képzési modulban. Külön élmény, hogy a ferihegyi nagygépes környezetben is repülhetek.

Mennyivel jelent többet, ha valaki eleve úgy kopogtat be a repülőiskolába, hogy nem hobbi, hanem hivatásos pilóta szeretne lenni?

Aki légitársasági karrierre vágyik, azoknak nagyon jól jön az a multifunkcionális-integrált képzés, ami a Cavok Aviation Ltd. valamint a Budapesti Műszaki és Gazdasági Egyetem között érvényben lévő megállapodás szerint egyetemi posztgraduális oktatásnak számít, és ezzel egyenértékű diplomát ad.

A Duna ezüstszalagja felett Fotó: Csudai Sándor - Origo

A kétéves kurzus során különböző típusokon repülünk, és négy kategóriára kapunk osztályjogosításokat.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Van az úgynevezett single engine piston kategória, amibe az egymotoros dugattyús típusok tartoznak, mint amilyen például a nagyon népszerű Cessna 172 Skyhawk, és a multi engine piston osztály, ami pedig a többmotoros gépek kategóriája, ez utóbbira példa a jól ismert Piper-Seneca túragép.

Az integrált képzés része a kétmotoros gépvezetés is. A képen egy Piper-Seneca túragép, a Cavok Aviation Ltd. flottájából Forrás: Csudai Sándor - Origo

Tehát minden olyan típust repülhetünk 5,7 tonnáig dugattyús motoros gépekkel, amik ezekbe beletartoznak. A gyakorlati oktatás során repüljük a Viper SD4, Aero AT-3 és Tecnam P2002 típusokat is. Számomra komoly előnyt jelentett, hogy a tanulás mellett úgynevezett álpilóta munkakörben a HungaroControlnál értékes tapasztalatokat szerezhettem a műszeres repüléshez, valamint az is, hogy beletanulhattam a nemzetközi repülésirányítás kommunikációjába.

Az integrált képzés befejezése után mi lesz a következő lépés?

Most tavasszal végzek a tervek szerint, és egy légitársaságánál szeretném folytatni a repülős karrierem építését. Az itt megszerzett képesítésnek köszönhetően elvileg bármelyik légitársaság alkalmazhat.

Titkos vágyam, hogy egyszer kapitányi beosztásban, gépparancsnokként repülhessek utasszállító járatokat Forrás: Facebook/Simon-Pintér Evelin

A nemzetközi kereskedelmi járatokon, például egy Boeing vagy Airbus utasszállítón teljesített szolgálatra a szimulátoros képzés vezet át, amelynek befejezésével első tiszti beosztásban lehet elkezdeni a kereskedelmi repülést, egy utasszállító gép pilótafülkéjében. Számomra mindez csodálatos lehetőség, mert a repülés számomra nemcsak egy szakma, hanem hivatás és szenvedély is egyben.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Titkos vágyam, hogy a karrierem során eljussak a négy aranystráf megszerzéséig, és egy Airbus vagy pedig egy Boeing kapitányi ülésében gépparancsnokként repülhessek majd.

A hivatásos repülést sokan még ma is férfiprivilégiumnak tartják. Mi a valós helyzet ezzel kapcsolatosan, ezt Kovácsházi György Boeing 737-es pilótától, illetve a hivatásos pilótaképzésre felkészítő Cavok Aviation Ltd. kisgépes és műszeres repülés oktatójától kérdezem.

Amíg korábban valóban szinte kizárólag a férfiak „uralták" a professzionális kereskedelmi pilóták világát, mára már megváltozóban van ez a helyzet. A Cavok Aviation repülős iskola több száz végzett növendékéből eddig nagyjából tíz volt a női hallgatók száma. A BME pilótaképzésén a tíz-húsz fős csoportokban általában egy lány van évfolyamonként.

Kovácsházi György Boeing 737-es első tiszt, a Cavok Aviation kisgépes és műszeres repülés oktatója Forrás: Facebook/Kovácsházi György

A nagy légitársaságok hivatásos állományában is egyre több a női kapitány, illetve első tiszt. A Smart Wings légitársaság magyarországi divíziójának – ahol jómagam is Boeing-pilótaként szolgálok – húszfős magyar hivatásos állományából kettő fő a hölgy, egy kapitány, és egy első tiszt. Jelenleg nagyjából öt százalék a női pilóták aránya a nemzetközi iparágban, de ez az arány folyamatosan növekszik.

A hivatásos pilótaélet – legalábbis az átlagember számára – egyáltalán nem tűnhet családbarát hivatásnak. A vezénylési rendben egyik héten nappal, majd pedig éjszakai járatokon kell szolgálatot teljesíteni. És a járatok hétvégén, valamint ünnepnapokon is repülnek. Ha az előírt munkaidő limitet meghaladná egy járat, akkor pedig esetenként akár több napra is kénytelenek mellőzni a hozzátartozók a pilóta családtagot. Mit jelent mindez a család számára? Mit szóltak például a szülei, amikor megtudták, hogy a lányuk erre a szép, de nehéz hivatásra készül?

Ez valóban így van. A pilóta lét a hozzátartozóktól és a családtól is sok rugalmasságot, illetve alkalmazkodást kíván meg.

Forrás: Elter Tamás - Origo

A szüleim először nagyon megrémültek, amikor beavattam őket a terveimbe, de most már elfogadták ezt, és mindenben támogatnak.