Extrém gyorsan emelkedik a hőmérséklet az óceán legmélyebb pontjain

óceán, mélytenger
Bár igen messze vannak az emberek élőhelyeiről és a fosszilis tüzelőanyagok káros hatásaitól, mégis lassan felmelegednek az óceán mélyén a korábban szinte dermesztően fagyos vizek. A Geophysical Research Letters tudományos szaklapban most publikált tanulmány szerint a hőmérséklet gyorsabban emelkedik, mint azt korábban a tudósok gondolták.

A víz hőmérséklete 0,02-0,04 Celsius fokkal melegedett

Az Atlanti-óceán négy különböző mélységében lévő állomások Uruguay partjainál megdöbbentő adatokat rögzítettek. A 2009 és 2019 között végzett mérések azt mutatják, hogy itt található víz hőmérséklete az 1360 méter és a 4757 méter közötti pontokon 0,02-0,04 Celsius fokkal melegedett ebben az időszakban.

A változás első hallásra enyhének tűnhet, de tudományos szemmel nézve mégis jelentős.

Az óceán mélye még számos titkot rejteget Forrás: AFP/NEKTON/Ho

– mondta Christopher Meinen, az USA Nemzeti Óceáni és Légköri Igazgatóságának (NOAA) óceánkutatója, a tanulmány vezető szerzője a The Guardian online portálnak.

Miközben általános az egyetértés abban, hogy az óceán legmélyebb pontjai lassan melegednek, a tudósok csak a kutatóhajókról tízévente gyűjtött adatok pillanatképére tudnak támaszkodni.

Az éghajlati modellek szerint a környezetszennyezés hatásai a század végéig egyre mélyebben hatolnak az óceánba,

ami komoly veszélybe sodorhatja a tengeri ökoszisztémák működését és az itt rejtőző biológiai sokféleséget.

Meghökkentők az óránkénti és a napi változások

A Föld által elnyelt hő mintegy 90 százaléka az óceánokba kerül, amelyek bár csak lassan melegednek fel, a hő miatt a vízmolekulák tágulnak, ami hozzájárul a tengerszint emelkedéséhez és fokozza az extrém időjárási események, például a hurrikánok keletkezésének esélyét.

Ehhez képest az óceán felszínének globális hőmérséklete sokkal gyorsabban melegszik:

a NOAA adatai alapján 2009-ben még csak 0,56 Celsius fokkal voltak magasabbak a hosszú távú átlagnál, ám tíz év múlva, 2019-re már 0,95 Celsius fokkal. A szakemberek szerint az új eredmények egyértelműen összhangban vannak az ember által okozott klímaváltozással.

Japán kutatóknak és tévéseknek első ízben sikerült lefilmezniük természetes élőhelyén, az óceán mélyén a világ legnagyobb gerinctelen állatát, az óriáskalmárt Forrás: AFP

A végleges következtetések levonásához azonban további kutatásokra van szükség.

– magyarázta Meinen. – A óceánok legmélyebb pontjain olyan folyamatok zajlanak, amelyek gyorsan megváltozhatnak, de még nem igazán értjük őket.

A most publikált kutatási adatok egy olyan „eszközcsomagból" származnak, amelyet a tudósok évek óta használnak az óceáni áramlatok tanulmányozására, de a Rhode Island-i Egyetem szakemberei csak most jöttek rá, hogy

tartalmaz egy hőmérséklet-érzékelőt is, amelyet a nyomásérzékelőjébe építettek be.

A kutatók végül arra a következtetésre is jutottak, hogy a hosszú távú trendek megértéséhez legalább évente meg kell mérni az óceán mélységének hőmérsékletét, ami segíthet a szezonális időjárás előrejelzésében is.