Öt kilométeres átmérőjű, százmillió éves meteoritkrátert találtak

Az Ora Banda kráter
Az Evolution Mining aranybányászai nemrégiben egy óriási meteoritkrátert fedeztek fel, amely körülbelül százmillió évvel ezelőtt csapódhatott be a Földbe, ahol akkoriban még a dinoszauruszok jártak.

Jelentős becsapódás történt a helyszínen

Az újonnan felfedezett kráter az „Ora Banda Impact Crater" (Ora Banda Becsapódási Kráter) nevet kapta, miután a nyugat-ausztráliai Ora Banda város közelében találtak meg. A tudósok szerint a nagyjából 5 kilométeres átmérőjű lyukat valószínűleg egy körülbelül 200 méteres vagy még nagyobb átmérőjű meteorit hozhatta létre.

Igencsak meglepődtek az ausztrál aranybányászati vállalat, az Evolution Mining geológusai, amikor szokatlan kőzetmagokkal találkoztak az Ora Banda nevű bányászati helyszínen.

Megkeresték Jayson Meyers-t, a geofizikai tanácsadó Resource Potentials igazgatóját és alapítóját, aki megvizsgálta a szakemberek által vett mintákat, valamint a helyszínről származó, más kőzetmintákat: azonnal észrevette a kúpok töréseit, amelyek egy meteorit becsapódásának árulkodó jelei.

Az Ora Banda kráter Forrás: Supplied

A tudósok szerint ilyenek akkor keletkeznek, amikor egy nagy, becsapódó tárgy, például egy meteorit nagy nyomású, nagy sebességű lökéshullámai zúdulnak a területre.

Ezek a lökéshullámok úgymond „szétzilálják" a kőzet egyedi töréskúp alakját és jellegzetes jelet hagynak.

– mondta Meyers a LiveScience online tudományos portálnak, aki jelentősnek és váratlannak nevezte a felfedezést.

A szakemberek elsőként modern technikákat, köztük elektromágneses vizsgálatot alkalmazva térképezték fel a szabad szemmel egyébként nem látható krátert. De ennél tovább mentek.

A talaj besüppedt a nyomástól

További információkért Meyers és kollégái analízis alá vetették a helyszín domborzatát (vagyis annak különböző magasságait), és készítettek egy „gravitációs anomália térképet", amely megmutatja, hogy a gravitációs tér egy adott helyszínen miben különbözik a Föld más területeitől.

A NASA Föld Megfigyelő Intézete szerint bármely, a térképen megjelenő gravitációs anomália betekintést engedhet a rejtett jellemzőkbe.

– magyarázta Meyers.– Ez az a hely, ahol a meteorit a becsapódása után az összetört kőzetek visszatértek a felszínre, amit úgy képzeljünk el, mint egy összenyomott, majd visszaemelkedett rugót.

Jelenleg a perthi Curtin Egyetem tudósai mikroszkópos vizsgálatokkal elemzik az Ora Banda lelőhelyet. A kutatók különösen arra kíváncsiak, hogy a helyszínen található ásványi anyagok a nagy nyomás miatt elkezdtek-e kristályosodni.

– mutatott rá a szakember. – A kráterből származó cirkonok és más ásványok kutatása valószínűleg kiderítheti, hogy mikor csapódott be a meteorit.

Meyers szerint az eset valamikor 250–40 millió évvel ezelőtt történhetett.