Önkéntes kutató találta meg a legöregebb fehér törpét

fehér törpe
Illusztráció egy fehér törpéről, a csillagmaradvány körül törmelékmező látható
Egy önkéntes német kutató találta meg az eddig ismert legöregebb és leghidegebb fehér törpét a NASA számára. A csillagot törmelék és por alkotta gyűrűk veszik körül.

Barna törpéket keresett, de valami sokkal érdekesebbet fedezett fel

Melina Thevenot egyike azoknak az önkénteseknek, akik a Backyard Worlds projekt részeként átnézik a NASA széles látószögű infravörös felmérő felfedező műholdjának (Wide-field Infrared Survey Explorer - WISE) adatait, ekkor fedezte fel egy halott csillag Föld-méretű maradványát.

Illusztráció egy fehér törpéről, a csillagmaradvány körül törmelékmező látható Forrás: NASA, ESA, STScI, and G. Bacon (STScI)

A német önkéntes barna törpék - a bolygóknál nagyobb, de a csillagoknál kisebb objektumok - után kutatott,

amikor valami jóval fényesebb és távolabb lévő égitestet fedezett fel.

Az információt továbbították a NASA Marylandben lévő Goddard Űrközpontjának, amely aztán a világ legnagyobb teleszkópjai, a Hawaiin lévő Keck Obszervatórium segítségével vizsgálta meg a fehér törpét.

Ez az első ismert fehér törpe, amit többszörös porgyűrű vesz körül

A J0207 nevet kapó fehér törpe mintegy 145 fényévnyire van a Bak csillagképben. Hőmérséklete (5800 Celsius-fok) alapján 3 milliárd éves lehet - közölte a NASA. A kutatók szerint ez lehet az első olyan felfedezett fehér törpe, amelyet többszörös porgyűrű vesz körül.

Egy fehér törpe művészi illusztrációja Forrás: Pixabay

Ez arra késztetheti a csillagászokat, hogy újraértékeljék a bolygórendszerek modelljeit,

emellett még több információt szerezhetnek a Naprendszer távoli jövőjéről - fejtette ki a NASA szóvivője.

Újra kell gondolni a bolygókeletkezés modelljét

A J0207 olyan régi, hogy "bármilyen folyamat táplálja is gyűrűinek anyagát, az biztosan több milliárd éves" - mondta John Debes, a baltimore-i Space Telescope Science Institute (STScI/Űrcsillagászati Kutatóintézet) kutatója.

Egy fehér törpe belseje (illusztráció) Forrás: STÉPHANE CHARPINET

"A legtöbb modell, amelyet a kutatók a fehér törpék körüli gyűrűk magyarázatára alkottak, csak mintegy 100 millió évre visszamenőleg működőképesek, így ez a csillag kihívást jelent a bolygórendszerek kialakulásáról alkotott feltételezéseink számára" - tette hozzá. A projekt legutóbbi felfedezéséről szóló tanulmányt a The Astrophysical Journal Letters című szaklapban mutatták be.

(Forrás: MTI/dpa)