Németország
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Hatalmasat fejlődött a kémia tudománya az elmúlt 200 évben

gyógyszer, laborat laboratory testing pipette pipetting analysis analytical biological BIOLOGIST BIOLOGY biotechnology research CANCER pharmaceutical chemical CHEMISTRY deoxyribonucleic acid DNA eppendorf tube experiment experimenting genetic geneticist g
Kémiai analízisre készítenek elő mintákat
Hatalmasat fejlődőtt a kémia tudománya az elmúlt 200 évben: a 18. század vége óta több mint húsz millió anyaggal zajló 42 millió különböző reakciót dokumentáltak.

A kémia története három korszakra osztható, a kémia-univerzum növekedése a kezdetektől fogva állandó - írta a PNAS szaklapban bemutatott tanulmányában egy osztrák részvételű nemzetközi kutatócsoport. Guillermo Restrepo, a lipcsei Max Planck Intézet tudósa vezette kutatócsoport elemezte, hogy 1800 óta milyen új kémiai kötéseket kivonatoltak vagy szintetizáltak, és melyekről számoltak be a tudományos folyóiratokban. Ennek alapján rekonstruálták a kémia történelmi fejlődését.

A kémia tudományának kezdete óta évente 4,4 százalékkal növekedett a kémia univerzuma, ilyen sok új anyaggal bővült 1800 óta, meglepő rendszerességgel. Bár a 20. században a két világháború idején rövid időre megállt a fejlődés, a békeidőkben hamar behozta a "lemaradást" - írták a kutatók.

Forrás: Science Photo Library/TEK IMAGE/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Tek Image/Science Photo Library

A szakemberek felosztása szerint a kémia története az úgynevezett proto-organikus korszakkal kezdődött, amikor a legkülönbözőbb anyagokat állították elő. Hosszútávon a növekedés már ekkor is egyenletes volt.

A második éra a "szerves" korszak. Szerkezetelméleteket dolgoztak ki, ezek adták a kémikusoknak az alapot, amelynek segítségével tervszerűen tudtak dolgozni. Az eredményeket ekkor már kevésbé befolyásolta a véletlen, mint egy korszakkal korábban. Nagyjából 1980-tól számítható a fémes-organikus korszak. A fémes kötések nyersanyagként és végtermékként is modernné váltak.

A jelenlegi korszakban több kémikus van, mint valaha, akik az eddiginél sokkal több kötést hoznak létre.

(MTI/APA)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről