Tökéletes bőrlenyomattal fedett dinoszaurusz-lábnyomokra bukkantak

Minisuripus
A Minisuripus feketerigó nagyságú lehetett
Tökéletes bőrlenyomattal fedett dinoszaurusz-lábnyomokra bukkant a dél-koreai Csindzsu városa közelében a helyi egyetem kutatója, először találtak a világon ilyen leletet.

Paleontológusok általában dinoszauruszcsontok és -lábnyomok megtalálásáról adnak hírt, a puha szövetek, mint az izmok vagy a bőr maradványai, nagyon ritkák, és általában nem jó állapotban őrződnek meg. Az eddig megtalált dinoszaurusz-lábnyomok nagyjából egy százalékán találtak bőrmaradványokat.

Kim Kjong Szo, a Csindzsu Egyetem Ph.D hallgatója, a páratlan lelet megtalálója koreai, kínai és amerikai kutatókkal írt közös tanulmányban számolt be a felfedezésről a Nature tudományos lapcsoporthoz tartozó Scientific Reports című folyóiratban.

A minisuripus feketerigó-nagyságú lehetett Forrás: Zifeng Wang művészi elképzelése

– idézte Martin Lockley-t, a Denveri Egyetem professzorát az Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A kréta időszakból származó lábnyomok, amelyeket a legkisebb ismert theropoda, a minisauripus hagyott hátra, mintegy két és fél centiméter hosszúak. Egy olyan lelőhelyen bukkantak rájuk, ahol már korábban is találtak a minisauripustól nyomokat, de most először bőrlenyomattal.

A most felfedezett dinoszaurusz-lábnyomok (a bőrlenyomat kinagyítva) Forrás: Kyung-Soo Kim

„A lábnyomokat finomszemcsés iszap nagyon vékony rétegében hagyta a dinoszaurusz. Amikor a feketerigó-nagyságú dinoszaurusz rálépett erre a ragadós felületre, lába bőrének struktúrája tökéletesen lemásolódott” – magyarázta Lockely.

A dinoszaurusz bőrének struktúrája olyan, mint egy jól szőtt szöveté, és nagyon hasonlatos azokhoz a ritka mumifikálódott bőrmaradványokhoz, amelyek Kínában talált tollas madarak lábán láthatóak. A kínai madarak lábának alakja azonban különbözik a koreai dinoszauruszétól.