A hosszú élet titkát hordozzák a galápagosi óriásteknősök

galápagosi óriásteknős
A galápagosi óriásteknősöknek 15 faját különítették el a kutatók
A galápagosi óriásteknősök olyan genetikai variánsokkal rendelkeznek, amelyek a DNS-javítással, az immunválasszal és a rák elnyomásával állnak kapcsolatban, s ez magyarázattal szolgálhat hosszú életükre - állítja egy hétfőn publikált tanulmány.

Magyar származású kutató fedezte fel a különleges teknőst

A Yale Egyetem nemzetközi kutatócsoportja két óriásteknős genetikai állományát szekvenálta. Egyikük Magányos George volt, a Chelonoidis nigra abingdoni alfaj feltehetően utolsó példánya, amely 2012-ben pusztult el fogságban, a galápagosi Santa Cruz-szigeten.

Magányos George, az alfaj utolsó példánya 2012-ben pusztult el Forrás: Smithsonian

A teknőst egy magyar származású kutató, Vágvölgyi József fedezte fel 1972-ben a Pinta-szigeten.

George-ot utána a Galápagos-szigeteki Charles Darwin Kutatóállomásra vitték, és az állat idővel Ecuador és a szigetek szimbólumává vált.

A galápagosi óriásteknősöknek 15 faját különítették el a kutatók Forrás: Wikimedia Commons

Feltételezések szerint halálakor százéves lehetett.

Magányos George DNS-mintáit két évvel az állat halála előtt Adalgisa Caccone gyűjtötte be, a kutatók az elemzéshez ezt a tárolt mintát használták fel.

Nem véletlenül élnek olyan sokáig

A másik óriásteknős, amelynek génállományát elemezték, egy olyan faj példánya, amely a Seychelles-szigeteki Aldabra-korallzátonyról származott.

Forrás: Escaparatedemascotas

Caccone, a tanulmány egyik szerzője és kollégái olyan származás-specifikus génvariánsokat fedeztek fel a teknősök vizsgálatakor, amelyek hatással vannak a DNS-javító génekre, a gyulladásközvetítőkre és a rák kialakulásával kapcsolatos génekre - számolt be róla a Nature Ecology & Evolution folyóiratban megjelent tanulmány.

Az óriásteknősök genetikájával kapcsolatos kutatások az öregedéssel kapcsolatos ismeretek bővítéséhez is hozzájárulnak Forrás: Wikimedia Commons

Carlos Lopez-Otin, a spanyolországi Oveidói Egyetem tudósa, a tanulmány egy másik szerzője rámutatott, hogy a kutatásuk az öregedéssel kapcsolatos ismeretek bővítéséhez is hozzájárul. Az Ecuador közelében fekvő csendes-óceáni szigetlánc egyedülálló faunájáról és flórájáról híres.

Galápagos egyedülálló faunájáról és flórájáról híres Forrás: DeeperBlue

A szigeteken 12 óriásteknősfaj él.

Jorge Carrion, a Galápagosi Nemzeti Park igazgatója kiemelte, hogy annak megfejtése, miért volt ilyen hosszú életű Magányos George, abban is segíthet, hogy a szigeteken helyreállítsák az óriásteknős-populációt.

Három-négymillió éve telepedhettek meg a Galápagos- szigeteken

Az óriásteknősök, amelyek több mint száz évet élhetnek meg fogságban, három-négymillió évvel ezelőtt telepedhettek meg a vulkáni Galápagos-régióban. A tudósok szerint az óceáni áramlatok szétszórták őket a szigetvilágban, és 15 faj fejlődött ki, amelyből három már kihalt.

Három-négymillió éve telepedhettek meg a Galápagos-szigeteken Forrás: Queue

Jelenleg mintegy 30-40 ezer óriásteknős él a Galápagos-szigeteken,

a populációt a 18. és 19. században erősen megtizedelték, amikor a bálnavadászok és kalózok megették a kifogott teknősöket.

galápagosi óriásteknősök egy 19. századi metszeten Forrás: Shuker Nature

A galápagosi óriásteknősök is azon fajok között voltak, amelyeknek tanulmányozása segítette Charles Darwint, hogy evolúciós elméletét megalkossa a 19. században.

Charles Darwin az evolúcióelmélet atyja Forrás: AFP/Carl De Souza

Rendszertani besorolásuk néhány éve megváltozott, a korábbi Geochelone nemből átsorolták őket a Chelonoidis nembe.

(Forrás: MTI/AFP)