Száz éve süllyedt el a Titanic túlélőit megmentő gőzös, a Carpathia

2018.07.17. 22:05

Kereken száz éve, 1918. július 17.-én kora délelőtt, alig több mint hat évvel a Titanic hullámsírba merülése után, a könyörtelen végzet a legendás óceánjáró túlélőit megmentő, és emiatt világhírűvé vált Carpathia gőzöst is utolérte. A Titanic tragikus történetének hőse, a Carpathia nem csak az egyetemes, hanem a magyar tengerhajózás történetébe is mindörökre beírta nevét.

Eseménytelen nyugodt reggelként virradt fel a végzetes nap

1918. július 17. fátyolfelhős, nyugodt reggelként virradt rá az Atlanti-óceán nyugat-írországi partvidékére; a tenger tükörsima felszínét még halvány szellő sem borzolta. A német császári haditengerészet U-55 jelű búvárnaszádján szolgáló legénység számára úgy tűnt, hogy július 17. is ugyanolyan eseménytelen nap lesz, mint a megelőzők.

A német császári haditengerészet U-55 jelű tengeralattjárójaForrás: U-Boat.net

Az U-55 már több napja cirkált a Kelta-tenger szokatlanul nyugodt vizén

anélkül, hogy sikerült volna harcérintkezésbe kerülnie akár egyetlen egy ellenséges hajóval is.

Werner kapitány 1915 februárja és és 1918 júliusa között 69 hajót süllyesztett elForrás: Wrecksite

Pedig az U-55 parancsnoka, a 30. életévét éppen hogy csak betöltött Wilhelm Werner „Kapitänleutnant" fiatal kora ellenére a német császári haditengerészet egyik legsikeresebb és legtapasztaltabb tengeralattjárós kapitányának számított.

Az első osztályú vaskereszttel és a Hohenzollern-érdemrenddel kitüntetett első világháborús tengeralattjárós ász: Wilhelm Werner „Kapitänleutnant”Forrás: U-Boot.net

A kitűnő harctéri pedigrével rendelkező, az első osztályú vaskereszttel és a Hohenzollern-renddel is kitüntetett parancsnok 1915. februári szolgálatba lépésétől

1918. júliuság összesen 69 ellenséges hajót küldött a tenger fenekére.

A hadiszerencse azonban ezen az eseménytelennek indult bevetésen sem hagyta cserbe Wilhelm Wernert.

György-keresztes hadilobogó a Titanic áldozatait mentő gőzös árbócán

Reggel nyolc óra után pár perccel a szolgálatos őrszem a látóhatár fölé emelkedő füstcsíkot észlelt. Werner parancsnok azonnal riadót rendelt el, és az U-55 periszkópmélységbe merült.

Kezdetét vette az ekkor még ismeretlen gőzös idegtépően hosszadalmas óvatos becserkészése.

A parancsnok szeme valósággal hozzáforrt a periszkóp okulárjához.

A Carpathiát az első világháború éveiben a Royal Navy besorozta a haditengerészet kötelékébe, ahol csapatszállító hajóként teljesített szolgálatotForrás: Wikimedia Commons

Amint közelebb értek a szemmel láthatóan gyanútlanul haladó hajóhoz, Werner kapitány megállapította, hogy a gőzös egyetlen kéménye ellenére szokatlanul nagy, óceánjáró méretű hajó.

A típuskönyv lázas lapozgatása után viszonylag gyorsan sikerült is beazonosítania,

nem más, mint a híres Carpathia, a Cunard hajózási társaság óceánjárója szelte előttük a hullámokat.

Kiderült, hogy a Titanic túlélőinek hősies megmentésében játszott szerepe miatt világhírűvé lett gőzös, a Carpathia került az U-55 periszkópja eléForrás: Wikimedia Commons

A parancsnok és a legénység tagjai valamennyien jól ismerték e gőzös nevét, ami hat évvel korábban, 1912. áprilisában járta be a világsajtót, a Titanic katasztrófája nyomán.

A Carpathiát a Titanic katasztrófája tette világhíresséForrás: Ken Marschall

A Carpathia árbócán most azonban nem a Cunard vállalati zászlóját, hanem a brit haditengerészet György-keresztes hadilobogóját lengette a menetszél. Az óceánjáró, mint a Royal Navy kötelékébe besorozott csapatszállító, tehát legális katonai célpontnak számított.

Három torpedó képében suhant a végzet

A támadás könnyűnek ígérkezett a még mindig gyanútlanul hajózó Carpathiával szemben.

A gőzös őrszolgálata nem vette észre a felszín alatt, periszkópmélységben lapuló U-55-öt.

Werner parancsnok dolgát jelentősen megkönnyítette, hogy a Carpathia magányosan, kísérő hadihajók, torpedónaszádok illetve rombolók nélkül hajózott, nagy tömegével pedig kitűnő célpontot nyújtott a német tengeralattjáró számára a nyugodt tengeren.

Az U-55 mindhárom kilőtt torpedója célba találtForrás: Pinterest

Wilhelm Werner a parancsnoki harcállásponton elvégezte az utolsó számításokat, helyesbítette az irányszögeket, majd reggel negyed tíz előtt pár perccel kiadta parancsot az orr-vetőcsövek elárasztására.

Werner kapitány, miután azonosította a Carpathiát, kiadta a támadási parancsotForrás: U-Boat.net

Az U-55 pontosan 9 óra 15 perckor három torpedót lőtt ki a mit sem sejtő Carpathiára.

Miután a „halacskák" sziszegve kiszabadultak a vetőcsövekből, a parancsnok a verejtékszagú, fülledt levegőjű harcálláspontban feszülten figyelte a kezében tartott stopper ketyegve szaladó mutatóját.

Örökre elnyeli a mélység a Carpathiát

Örökkévalóságnak tűnő másodpercek után három távoli tompa dörej jelezte, hogy a torpedók kivétel nélkül célba találtak. Az utolsónak kilőtt torpedó okozta a legsúlyosabb sérülést, ami végzetesen megpecsételte az egykor szebb napokat látott óceánjáró sorsát.

A Carpathia New Yorkban, közvetlenül azután, hogy megmentette a Titanic túlélőitForrás: Wikimedia Commons

Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a katonai csapatszállítóként használt Carpathia az U-55 támadása idején nem szállított katonákat a fedélzetén, így a torpedók becsapódása emberéletben nem okozott súlyos veszteséget.

A süllyedő Carpathia utolsó pillanataiForrás: War History

A Carpathia 215 fős legénységéből a kazánházba becsapódó egyik torpedó öt fűtőt megölt, mindenki más azonban mentőcsónakokba tudott szállni, és sértetlenül elhagyta a süllyedő gőzöst.

A süllyedő Carpathiáról az U-55 tornyából készített felvétel. A híres gőzös csak nehezen adta meg magát a végzetnekForrás: War History

A masszívan megépített, 164 és fél méter hosszú hajó nem egykönnyen adta meg magát:

a Carpathiát, a Titanic-történet világhíres mentőhajóját három és félórás haláltusa után, délután 13 óra 40 perckor nyelték el örökre a hullámok.

Magyar óceánjáróként közlekedett Fiume és New York között

Noha sokan tudni vélik, hogy a Titanic, az „álmok hajója", számos magyar vonatkozással rendelkezett, soproni származású hajópincértől kezdve magyar túlélőkön és áldozatokon át egészen a híres hajózenekar állítólagos magyar művészéig, ezek a hazai közvéleményben magukat mind a mai napig makacsul tartó történetek nem egyebek az urbánus folklór színes legendáinál.

Számtalan legenda kering a Southamptonból 1912. április 10-én első útjára kifutott Titanic óceánjáró állítólagos magyar szálairólForrás: Wikimedia Commons

A meseszerű történetekkel szemben kevésbé ismert tény, hogy a Titanic világhírű mentőhajója, a Cunard Line hajózási társaság tulajdonában állt RMS Carpathia gőzös viszont – szemben a legendákkal – számos és valódi magyar vonatkozással rendelkezett.

A Cunard RMS Carpathia óceánjárója, Fiume kikötőjében (Korabeli képeslap)Forrás: Origo

Mi több, talán túlzás nélkül állítható, hogy a hajó 1909 és 1915 között félig-meddig magyar óceánjáróként közlekedett

Magyarország akkori egyetlen tengeri kikötője Fiume, és az észak-amerikai nagyváros, New York között.

A Cunard horgonyt vet Fiumében

A századforduló éveiben tetőző kivándorlási hullám miatt a magyar országgyűlés 1903-ban a kivándorlás rendjét szabályozó törvényt alkotott.

Az Osztrák-Magyar Monarchia címere. A Duna-menti birodalmat is elérte a századfordulós nagy kivándorlási hullámForrás: Wikimedia Commons

A kivándorlók jogszabályban előírt komfortjának biztosítása és ellenőrizhetősége céljából a kormány az egyik legmegbízhatóbbnak tartott kanadai bejegyzésű brit hajózási társasággal, a Sir Samuel Cunard által 1840-ben alapított Cunard Line-al kötött kizárólagossági szerződést, a magyar állampolgársággal rendelkező kivándorlók Amerikába szállítására.

Sir Samuel Cunard, a nevét viselő nagy hírű brit hajózási társaság alapítójaForrás: Wikimedia Commons

A Cunard számára a magyar szerződés annyira kecsegtető üzletnek bizonyult, hogy a kifejezetten kivándorlók utaztatására felállított Ultonia-osztály részeként 

további három egységet épített, amelyeknek magyaros hangzású neveket adott.

E hajók, a Pannonia, a Slavonia, és a Carpathia közül ez utóbbi épült meg utoljára.

1909-től a Carpathia lényegében magyar kivándorlóhajóként üzemeltForrás: Origo

A Carpathia gerincét 1902. augusztus 26-án fektették le, a hajó pedig 1903. május 5-én állt szolgálatba. A Carpathia eleinte május és november között Liverpoolból,

a téli hónapokban pedig Triesztből közlekedett New Yorkba.

A kivándorlási hullám miatt akkora volt a jegyekre a kereslet, hogy az eredetileg 1700 fő befogadására alkalmas Carpathiát a Cunard igazgatósága 1905-ben átépíttette, amivel 2 550 főre nőtt a hajó befogadóképessége.

A Carpathia személyzetéről készített 1912-es fotó. A hajón több magyar is szolgált, amikor a Titanic mentésére indultForrás: Pinterest

1909-ben a magyar királyi Belügyminisztérium új szerződést kötött a Cunard Line-al.

Ettől kezdve az RMS Carpathia egész évben a magyar közigazgatású kikötővárosban, Fiumében (ma Rijeka, Horvátország) állomásozott, ez lett a gőzös anyakikötője.

Kifut Fiuméből, egyenesen a halhatatlanságba

A magyar királyi belügyminisztérium azt is lefektette a brit hajózási társasággal megkötött szerződésben, hogy a zömében magyar utazóközönségre tekintettel, valamint a nyelvi nehézségek áthidalására a szerződés hatálya alatt a Cunard köteles bizonyos létszámban magyarokat is alkalmazni a hajó személyzetében.

A Carpathia tisztikara. A kép hátsó álló sorának jobb szélén dr. Lengyel Árpád, a magyar hajóorvos láthatóForrás: Pinterest

Ennek volt köszönhető, hogy amikor 1912. április 15. fagyos hajnalán a Carpathia a Titanic megmentésére indult, ezzel örökre beírva nevét a történelembe,

mind a tisztikarban, mind pedig a kiszolgáló személyzetben több honfitársunk is szolgált.

1912 áprilisának első napjaiban, a Carpathia személyzetéből még senki sem sejthette, hogy hajójuk neve hamarosan bevonul a hallhatatlanságba.

Senki sem gondolta a Carpathia fedélzetén, amikor a gőzös április 11-én felszedte a horgonyt és visszaindult Fiumébe, hogy négy nappal később az akkori világ leghíresebb, és elsüllyeszthetetlennek tartott luxus óceánjárója, a Titanic mentésére fognak sietniForrás: Chiristian Stenfell/Pinterest

A Carpathia 1912. március 9-én futott ki Fiuméből hosszú útjára, és a Trieszt – Messina – Palermo – Nápoly útvonalon hajózva, Gibraltár érintésével március 29-én futott be New Yorkba, ahol a Cunard számára fenntartott Battery Park-i mólónál kötött ki. A Carpathia 1912. április 11-én szedte fel a horgonyt, hogy visszahajózzon Fiumébe.

Magyarok a fedélzeten

Ekkor két magyar is szolgált a hajó tisztikarában, a harmadosztály hajóorvosa, dr. Lengyel Árpád, valamint a fiumei tengerészeti akadémián végzett hivatásos tengerésztiszt, Ráth Gusztáv. ( Lengyel doktor előtt már szolgált egy magyar hajóorvos a Carpathián, dr. Kálmán Ernő, aki 1909-ben került a Cunardhoz.)

A Titanic-történet leghíresebb magyarja, a túlélők mentésében hősiesen közreműködő magyar hajóorvos, dr. Lengyel ÁrpádForrás: DR LENGYEL ÁRPÁD HAGYATÉKA/SZABÓ GÁBOR - ORIGO

A személyzet tagjai között is szép számmal akadtak magyarok.

név szerint: Bóni János, Boris Antal és Boris István, Candriles Jozefin, Stern Fanni, Cservenka Etelka és Cservenka Júlia, Curatolo Gáspár és Mihály, valamint Fábián Attila. Ők valamennyien stewardként, ápolóként, illetve szobalányként szolgáltak a hajón, és így a hajózástörténet leghíresebb katasztrófájának aktív részeseivé váltak.

Gyertek öregem, ahogyan csak tudtok!

A Carpathia Fiumébe tartó útja egészen 1912. április 15. kora hajnaláig eseménytelennek ígérkezett. A hajó parancsnoki tisztségét Arthur Henry Rostron, a Cunard alig három hónappal korábban a Carpathiára átvezényelt kapitánya látta el.

Arthur Henry Rostron kapitány, a Carpathia hős parancsnokaForrás: Wikimedia Commons

Rostron már 27 éve szolgált a tengeren, tapasztalt és megfontolt parancsnok hírében állt.

A mennykő az eseménytelennek tűnő óceáni átkelés alatt 1912. április 15.-én, éjfél után 25 perccel csapott le a Carpathia parancsnoki hídjára. A Carpathia rádiótávírásza, Harold Thomas Cottam ugyanis ekkor tért vissza a rádiósfülkébe, hogy kikapcsolja a gépeket.

Harold Thomas Cottam, a Carpathia rádiótávirásza április 15-én nem sokkal éjfél után fogta a süllyedő Titanic vészjelzésétForrás: AFP

(A Titanic katasztrófája előtt még nem volt a hajókon 24 órás rádiós szolgálat.) Előtte - gondolta -, még megkérdi a Carpathiától több mint 100 kilométerre északra haladó Titanicot, hogy mi a helyzet a jéggel, amiről ő maga is több jelentést fogott az előző napon.

A Titanic 1912. április 15-én hajnali 2 óra 20 perckor merült a mélybe, még azt megelőzően, hogy a Carpathia a katasztrófa helyszínre értForrás: Ken Marschall

Cottam legnagyobb megdöbbenésére azonban kollégája, Jack Philips érdeklődésére kétségbeesetten azt közölte, hogy a Titanic jéghegynek ütközött és süllyed, a Carpathia pedig amilyen gyorsan csak tud, siessen az utasok megmentésére.

Jack Phillips, a Titanic első rádiótávírásza. Phillips is odaveszett a katasztrófábanForrás: The National Archives

Gyertek öregem, ahogyan csak tudtok!" 

- így hangzott Philips kétségbesett üzenete. Cottam szeméből e hír hallatán azonnal elpárolgott az álmosság, és a hídra rohant a hihetetlennek tűnő távirattal.

Mindent gőzt a gépeknek, teljes sebességgel előre!

A szolgálatos első tiszt felébresztette Rostron kapitányt, aki a hídon rövid számvetést végzett megállapítva, hogy a Carpathia 58 tengeri mérföld (107,4 km) távolságra tartózkodik a Titanic megadott pozíciójától.

Amikor a Carpathia április 15-én hajnalban a helyszínre ért, a Titanic már közel négy kilométer mélyen feküdt a hullámsírjábanForrás: YouTube

Rostron kapitány nem sokat habozott, hanem kiadta a parancsot, hogy a Carpathia azonnal forduljon meg,

és a jégveszéllyel dacolva, teljes gőzzel induljon a bajba jutott óceánjáró mentésére.

 

Rostron kapitány Mrs. Molly Brown-nal és a Titanic túlélőitől kapott emlékserleggelForrás: Wikimedia Commons

Rostron egyidejűleg a személyzetet is utasította, hogy tegyenek meg haladéktalanul minden intézkedést a hajótöröttek fogadására és ellátására. A Carpathián ekkor három doktor szolgált, az első osztályon dr. Frank E. McGhee ír, a másodosztályon dr. Vittorio Risicato olasz,

míg a legnépesebb harmadosztályon dr. Lengyel Árpád, a magyar orvos.

 

Rostron dr. Lengyel Árpádot bízta meg a mentés irányításávalForrás: Dr. Lengyel Árpád hagyatéka/Szabó Gábor-Origo

A kapitány arra adott utasítást, hogy a hajó legalacsonyabban fekvő bejáratainál emeljék fedélzetre a feltehetően teljesen elcsigázott állapotba került túlélőket.

Ezért Lengyel doktor kapott megbízást a kapitánytól a fedélzetre lépők elsődleges megvizsgálására.

 

A Titanic túlélői a Carpathia fedélzetén, úton New YorkbaForrás: Wikimedia Commons

Rostron e döntésénél azt is figyelembe vette, hogy a három hajóorvos közül egyedül Lengyel doktor rendelkezett komolyabb mentőorvosi gyakorlattal.

A Titanic egyik összehajtható mentőcsónakja a Carpathia felé közeledikForrás: NATIONAL ARCHIVES ONLINE PUBLIC ACCESS

Amikor a megengedett maximálist is meghaladó túlhajszolt sebességgel a Carpathia - nem sokkal hajnali fél négy előtt - a helyszínre érkezett, a Titanic már elsüllyedt.

A Carpathia kiköt New York-ban, 1912 április 18-án, a késő esti órákban. A hajó oldalán a Titanic mentőcsónakjai függenekForrás: Pinterest

A Carpathia végül 705 teljesen átfagyott és sokkos állapotban lévő túlélőt emelt a fedélzetre,

akik ellátásában a magyar orvos hősies szerepet vállalt, kivívva ezzel a túlélők, a kortársak, és az utókor elismerését is.

Ugyanolyan tenger alatti emlékmű, mint a Titanic

Az U-55 torpedói által hullámsírba küldött Carpathia 81 évig feküdt magányosan a kelta-tenger fagyos mélységeiben, amikor 1999-ben a roncs felkutatására szervezett búvárexpedíció Írország partjaitól 120 tengeri mérföldre délre (minetgy 216 kilométerre) , 200 méteres vízmélységben megtalálta.

A Carpathia roncsát 1999-ben fedezte fel egy búvárexpedíció közel 200 méteres vízmélységbenForrás: RMS Carpathia

A roncs tulajdonjogát megszerzett amerikai társaság 2000-ben részvénytársaságot hozott létre a Carpathia kiemelése céljából, ám ez mind a mai napig nem történt meg.

A Carpathia roncsa a tengerfenékenForrás: RMS Carpathia

Ugyanakkor több búvárexpedíció is leszállt a Titanic túlélőit egykor megmentő legendás hajóhoz, ami a világtörténelem leghíresebb hajókatasztrófájának ugyanolyan tengeralatti emlékművévé vált, mint maga a Titanic.

KAPCSOLÓDÓ CIKK