Belenéztek egy fehér törpecsillagba, nem hitték el, amit találtak

fehér törpe
Egy fehér törpe belseje (illusztráció)
Kutatók egy csoportjának sikerült megbecsülniük egy fehér törpecsillag belső összetételét. Azt találták, hogy az égitest magja nagyobb tömegű és több oxigént tartalmaz annál, mint amit a korábbi modellek lehetségesnek tartottak. Az eredmények jelentősen befolyásolhatják a további asztrofizikai kutatásokat.

A Nature magazinban megjelent tanulmányban a kutatók a KIC08626021 katalógusjelű fehér törpe belsejét vizsgálták. A csillagmaradvány a Földtől 1375 fényévre található, és bár méretét tekintve elég „apró" (nagyjából akkora, mint a Föld), tömege a Nap tömegének 60 százaléka. Mivel a csillag pulzál, a pulzációt tanulmányozva a szakértők meg tudták állapítani, hogy az egyes elemek milyen eloszlásban és mennyiségben találhatók meg az objektum belsejében.

Egy fehér törpe belseje (illusztráció) Forrás: STÉPHANE CHARPINET

A számítások szerint a központi mag 40-szer nagyobb tömegű és 15 százalékkal több oxigént tartalmaz, mint azt eddig gondolták.

Miért lehet nagy hatása az új eredménynek a csillagászatra?

A fehér törpék olyan csillagok maradványai, amelyek nem elég nagy tömegűek ahhoz, hogy szupernóvákká váljanak. A Tejútrendszer csillagainak 97 százaléka fehér törpeként fogja végezni. A csillagmaradvány magjában már nem történik fúziós folyamat, az energiát olyan elfajult gázként létező elektronok adják, amelyek nyomása ellensúlyozza a gravitációs összehúzódást. A fehér törpék tehát eleinte forróak, majd lassan kihűlnek.

Vannak azonban olyan fehér törpék, amelyek kimúlása jóval látványosabb. Ha van kísérőjük, attól anyagot gyűjthetnek, és ha elérnek egy kritikus tömeget (Chandrasekhar-határ), szupernóva-robbanás keretében pusztulhatnak el.

Az ilyen típusú robbanást nevezik a csillagászok Ia típusú szupernóvának.

Az Ia típusú szupernóváknak nagy szerepe van az extragalaktikus távolságmérésben: a jelenlegi elméletek szerint a robbanás a Chandrasekhar-határ elérésekor történik, így a robbanó csillagok tömege, a robbanásban részt vevő anyag mennyisége, végső soron pedig a robbanás abszolút fényessége minden esetben megegyező. Ennek köszönhetően lehetőség nyílik standard gyertyaként (olyan objektum, amelynek abszolút fényessége ismert) történő felhasználásukra igen távoli galaxisok esetében, melyekben robbannak.

A kutatóknak az adatokat a Kepler űrtávcső szolgáltatta. A KIC08626021 megtalálása óta a tudósok hatvan másik pulzáló törpét is felfedeztek. Ezek tanulmányozása is szükséges ahhoz, hogy a mostani megfigyelést megerősítsék.

Forrás: IFL Science