A T-rex képtelen lett volna nyelvöltögetéssel csúfolódni

T-rex
A Tyrannosaurus rex koponyája (a kép illusztráció)
Bár a Tyrannosaurus rex korának legsikeresebb és legfélelmetesebb ragadozóját jelentette, mégsem lehetett teljesen tökéletes. A nyalókákkal vagy bélyegekkel egészen biztosan nem boldogult volna, hiszen egy új kutatás szerint olyan nyelvvel rendelkezett, amely szájüregének alsó feléhez tapadt.

Egy új tanulmány megkérdőjelezi a félelmetesen erős harapással rendelkező T. rex és más dinoszauruszok „modern megjelenítését". Gondoljunk csak például a Jurassic Park ragadozóira: az állatok gyakran nyújtogatták nyelvüket a hatalmasra tátott szájukból, máskor pedig élvezettel nyalogatták végig prédájukat a végső támadás előtt.

Egy T. rex csontváza az American Museum of Natural Historyban, New Yorkban Forrás: AFP/Hemis.fr

Nos, ez csupán egy beállított jelenet, amelyet általában a hatásvadász filmesek alkalmaznak. A kutatók ugyanis nemrég felfedezték, hogy a dinoszauruszok valószínűleg nem tudták kinyújtani a nyelvüket.

Leginkább a krokodilokéhoz lehetett hasonló a nyelvük

A lágyszövet igen ritkán lelhető fel az ősmaradványokban, így a tudósok figyelme a hyoidnak nevezett csontszerkezet felé irányult.

Ez a nyelvet és gégefőt összekötő csont,

és elsősorban a hangképzésben játszik szerepet. A csontot az izmok és az ínszalagok rögzítik, amely összekapcsolódik a gégével.

Egy T. rex életnagyságú modellje a Walking with Dinosaurs című kiállításon Londonban Forrás: AFP/Adrian Dennis

Mondhatni, a nyelv támasztéka. Ilyen csontokat egyaránt találhatunk a dinoszauruszoknál és azok legközelebbi rokonainál, a madaraknál (például a fakopáncs ezért sem kap agyrázkódást), de a krokodiloknál is.

A Tyrannosaurus rex koponyája Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

A paleontológusok megvizsgálták a hyoid csontokat, hogy feltérképezzék a kihalt dinoszauruszok nyelvmozgatási képességeit.

Nagy fakopáncs. A madarak a dinoszauruszok legközelebbi rokonai Forrás: AFP

A dinoszauruszok és krokodilok hyoid csontjai közötti hasonlóságok alapján a kutatók arra a következtetésre jutottak,

hogy az őshüllők nyelve nagy valószínűséggel pontosan ugyanolyan lehetett, mint a mai aligátoroké vagy krokodiloké.

Tehát szilárdan a szájüreghez rögzült.

A jura időszak végéről (liász) származó rendkívül jó megtartású tengeri krokodil fosszília a németországi Holzmadenből Forrás: Hauff Museum

„Ez a dinoszauruszok anatómiájának egyik lehetséges szempontja, amire valamiért nem is gondolunk elsőre, pedig kulcsfontosságú része a testi felépítésüknek" – mondta Julia Clarke, az austini Jackson Egyetem gerinces paleontológia professzora a LiveScience című lapnak.

Mansourasaurus shahinae dinoszaurusz rekonstrukciója Forrás: Andrew McAfee, Carnegie Museum of Natural History

– „Amikor a dinoszauruszokat kilógó nyelvvel ábrázolják, akkor egyszerűen a vadállatok korai értelmezéséről van szó, ahol gyakran úgy látjuk őket, mintha túlméretezett gyíkok lennének."

Zsákmányon összeverekedett dilophosaurusok modellje egy német dínóparkban Forrás: Picture-Alliance/AFP/Britta Pedersen

Hozzátette: ez a tévhit jelenik meg ma is a dinoszauruszok megjelenítésében,

bár már régóta megállapították, hogy azok legközelebbi, még ma is élő rokonai a madarak és a krokodilok.

A kolibri nyelve pont olyan, mint egy mérőszalag

A ma élő madarak nyelvei igen változatosak és gyakran rendkívül mozgékonyak. Mindezt az összetett, többszörös felépítésű, izmokkal körbevett hyoidoknak köszönhetik, amelyek a nyelv középvonalától annak a csúcsáig terjednek.

Fotón is nehéz megörökíteni a kolibri szárnyának gyors mozgását Forrás: Flickr / Dan Pancamo

Többek között ez teszi lehetővé az extrém hosszú nyelv kinyújtását is. A kolibri nyelve például „rugalmas mikropumpákhoz" hasonlít, így amikor a madár kinyújtja nyelvét a virágokban rejtőző édes nektárért, a hyoidhoz kapcsolódó izmok megfeszülnek,

ami táplálékszerzés közben stabilizálja a gerincet és a koponyát.

Ám amikor a kolibri visszahúzza a nyelvét, az pont olyan, mintha egy mérőszalag működését figyelnénk.

Egy zöld füleskolibri (Colibri thalassinus) csemegézik a nektárból Forrás: Wikimedia Commons

És a madár nyelve kissé bizarr módon, de egyszerűen körbetekeredik a koponyáján.

– mutat rá Julia Clarke.

Kolibri Forrás: Giphy

„Az aligátoroknál, krokodiloknál és azok rokonainál teljes hosszon az izom és a kötőszövet rögzíti az állat nyelvét, a tövétől a nyelv csúcsáig.

Mississipi aligátor. A dinoszauruszok és a mai is élő korkodil illetve aligátorfélék nyelvstruktúrája nagyon hasonlít egymáshoz Forrás: Larry Lynch/Natural History Museum

A dinoszauruszok és krokodilok közti nyelvcsont hasonlóságok azt sugallják, hogy a nyelvük is nagyon hasonlít egymáshoz. Így a dinoszauruszok nem lehettek képesek a madaraknál látott, „nyelv-nyújtogató trükkökre"".

A harapás és nyelés misztikus mechanizmusa

A kutatók hasonlóságokat találtak a madarak hyoid csontja és egy kevésbé ismert repülő őshüllő rend, a pteroszauruszok között.

A madarakhoz hasonlóan ezek az állatok is repültek.

Ám ez a csoport egy másik taxont képvisel, amelyek nem állnak túl közeli rokonságban a dinoszauruszokkal.

Egy Pteranodon nemzetségbe tartozó óriás repülő őshüllő fosszilis csontváza Forrás: Matt Martyniuk

Az Archosauria ugyanis a hüllők osztályába tartozik, és ma mindössze két csoport képviseli az alosztályágat: a krokodilok valamint a madarak. De hogy magyarázható a madarak és a pteroszauruszok hyoid csontjai közötti hasonlóság?

A repülő pteroszauruszok is ragadozó életmódot folytattak Forrás: Wikimedia Commons

Nos, a kutatók szerint az egyik eshetőség az, hogy a két csoport egymástól teljesen elkülönülten fejlődött, és alakult ki náluk az evolúció során ez a bonyolultabb és mozgékonyabb nyelvszerkezet.

Ezzel ugyanis olyan étrendet tudtak kialakítani maguknak, amely a földön élő társaiknak nem adatott meg.

A kréta időszak végén élt Tyrannosaurus rex a legnagyobbként ismert és legnépszerűbb szauropoda Forrás: Wikimedia Commons

Eközben a dinoszauruszok feltételezhetően kevéssé mozgatható nyelve másként szolgálta az őslényeket, épp úgy, mint a krokodilokat. Ez a „harapás és lenyelés" megközelítés, ahol a ragadozók nyelvének aktivitása szinte egyáltalán nem szükséges, és nem is befolyásolja a zsákmány elejtésének folyamatát.