Óriáscsigák zabálják fel élve a fiókákat

csiga
Egy meztelencsiga (Arion rufus) közelről
Furcsa jelenségre lettek figyelmesek lengyel kutatók: az Európa-szerte előforduló óriásira nőtt csigák most már nem elégszenek meg a növényekkel, a földön fészkelő madarak fiókáit is megkóstolják, sokszor súlyos vagy halálos sérüléseket okozva.

Az európai simatestű háztalancsiga-félék (Arionidae) családjába tartozó három faj, a vörös csiga (Arion rufus), a fekete csiga (Arion ater) és a spanyol csupaszcsiga (Arion vulgaris) furcsa szokást fejlesztett ki az elmúlt néhány hónapban: a szokásos étrendet kibővítve már a földön fészkelő madarak fiókáira is rátámadnak,

a madárszülők pedig nem is zavarják el őket a fészekből,

mert nem tudják mire vélni az esetet.

Élve felfalják a madarakat

Szörnyen hangzik, de a csupasz csigák gyakorlatilag élve felfalják a gyanútlan fiókákat: bemásznak a fészekbe, és reszelőnyelvük segítségével lassan enni kezdik a kismadarakat. A fiókák még olyan kicsik, hogy nem képesek védekezni, a jelenség pedig olyan ritka, hogy a madárszülők sem tudják, mi történik pontosan a fiókákkal, így nem űzik el a betolakodót a fészekből.

Nagyon nehéz tetten érni a csigákat Forrás: K. Leniowski , E. Węgrzyn & A. Wojton/Taylor & Francis

A lengyel Wrocławi Egyetem kutatója, Katarzyna Turzańska figyelt fel először igazán a furcsa jelenségre, és kutatni kezdett, hogy volt-e már korábban ehhez hasonló eset. "Magát a cselekvést nagyon nehéz megfigyelni, általában már csak a tragédia nyomait tudjuk észrevenni" - mondta el a New Scientistnek a kutatónő. "Nyálkával beborított halott vagy nagyon súlyosan sérült fiókákat és csigaürüléket lehet találni a környéken."

A kutató és kollégája, Justyna Chachulska, a Zielona Góra-i Egyetem biológusa mezei poszátákat (Sylvia communis) tanulmányoztak, amikor kiderült, hogy nem egyedülálló dologról van szó:

Európa szerte jelentettek már hasonló eseteket az újságok, de eddig egyik kutató sem figyelt fel a dologra.

Általában olyan madárfajokat érint a probléma, amelyek a talaj közelében fészkelnek, például az előbb említett mezei poszáta, a nádiposzáta vagy a fitiszfüzike (Phylloscopus trochilus).

Nem tudni, maguktól keresik-e őket

Egyelőre még nem tisztázott, hogy a csigák szaglásuk miatt találnak-e oda a fiókákhoz, és aktívan keresik őket, vagy csak véletlenül találják magukat a fészkekben. Több ornitológus megerősítette a kutatók számára, hogy egyáltalán nem mindennapi jelenségről van szó.

Arion rufus közelről Forrás: Flickr / Olli38

A meztelen csigák amúgy sem válogatósak: a falevelek, a rothadó növények és állattetemek vagy akár az állati ürülék is elfér az étlapjukon. Egyelőre a fiókák még ritkaságnak számítanak rajta, de könnyen lehet, hogy egyre több hasonló esetet fognak rögzíteni a kutatók.

A lengyel tudósok a Journal of Avian Biology tudományos folyóiratban megjelent tanulmányukban ismertették a furcsa eseteket.