Megvan a Tejútrendszer sötét rokona

Tejútrendszer
A Tejútrendszer "sötét rokonát" fedezte fel egy nemzetközi kutatócsoport: a Bereniké haja (Coma Berenices) csillagképben lévő Dragonfly 44 (szitakötő) nevű galaxisban szinte alig van csillag. Ez az eddig felfedezett legnagyobb galaxis, amely szinte teljesen sötét anyagból áll.

A csillagrendszer 99,99 százalékban a titokzatos sötét anyagból és csak 0,01 százalékban fénylő csillagokból tevődik össze - írta Pieter van Dokkum, az amerikai Yale Egyetem munkatársa és kutatócsoportja a The Astrophysical Journal Letters című szaklapban. A csillagászok vizsgálataikhoz a hawaii Mauna Kea hegycsúcson üzemelő nyolc méteres Északi Gemini teleszkópot és W. M. Keck Obszervatórium csillagvizsgálóját használták.

A sötét anyag a titokzatos, láthatatlan anyag, amely csak nehézségi ereje által észlelhető. A kozmológiai vizsgálatok szerint az univerzumban ötször olyan gyakori, mint a Földet, a Naprendszert és az embereket alkotó anyag. A modern fizika egyik legnagyobb rejtélye, hogy valójában mi is ez az anyag.

Tejútrendszer Forrás: Photo by Brett A. McGuire. Foreground: P. Brandon Carroll

Dragonfly 44

A Dragonfly 44 egyike annak a 47 rendkívül diffúz galaxisnak, amelyeket 2014-ben fedeztek fel. A Földtől mintegy 300 millió fényévre található a Bereniké haja csillagképben. Bár korábban is észleltek a tudósok olyan törpegalaxisokat, melyekben hasonlóan nagyarányú volt a sötét anyag,

azoknál akár tízezerszer is nagyobb a most felfedezett csillagrendszer, amely a Tejútrendszerhez hasonló méretű és tömegű.

A sötét anyagnak nincs elektromos töltése, ezért nem vizsgálható úgy, hogy fénnyel világítják meg. A kutatók csak úgy következtethetnek a jelenlétére, hogy megfigyelik a csillagok mozgását, amelyet a sötét anyag gravitációs tömege befolyásol.

"A csillagok mozgása megmutatja, mennyi anyag van körülöttük. Nem befolyásolja őket a formája, csak annyit árulnak el, hogy ott van az anyag. A Dragonfly 44 galaxisban nagyon gyorsan mozognak a csillagok" - mondta el Dokkum a Yale Egyetem portáljának. A kutató szerint a sötét anyag megismerésében sokat segít, hogy a rendszer szinte teljesen ebből áll, így nem zavarják a megfigyeléseket a csillagok vagy más, a galaxisokban egyébként előforduló testek.

"Amit végre tényleg meg szeretnénk érteni, az az, hogy mi is valójában a sötét anyag" - tette hozzá Dokkum. "Megkezdődött a verseny, hogy olyan sötét galaxisokat találjuk, amelyek még közelebb vannak, mint a Dragonfly 44, hogy jelek után kutathassunk, amelyek talán a sötét anyagról árulkodnak" - fejtette ki a kutató.