Pókmérget kódoló géneket lopott egy vírus

fekete özvegy
Egy még nem ivarérett fekete özvegy nőstény
A fekete özvegy mérgét kódoló géneket lopott egy vírus – írja a BBC weboldala.

A szimplán csak WO néven ismert vírus baktériumokat fertőz – így nem jelent veszélyt az állatokra -, azonban olyan géneket birtokol, amelyek más élőlényekből, rovarokból, pókokból származnak.

A Nature Communications szakfolyóiratban megjelent tanulmányban a Vanderbilt Egyetem két kutatója, Sarah és Seth Bordenstein a WO genomját vizsgálta. E vírusok a baktériumokat fertőző bakteriofágok közé tartoznak. A WO célpontja az úgynevezett Wolbachia baktériumnemzetség, amely elsősorban ízeltlábúakat (rákokat, csáprágósokat, rovarokat) támad meg.

Amikor a vírus genomját kutatták, a tudósok olyan géneket fedeztek fel, amik a fekete özvegy által termelt mérget, a latrotoxint kódolják. A tanulmány szerzői szerint ezzel a kórokozó lyukat tud ütni a sejtmembránon, így könnyedén keresztülhatolhat az útjába kerülő eukarióta sejteken.

Egy még nem ivarérett fekete özvegy nőstény Forrás: Wikimedia Commons

Mit keres egy baktériumot fertőző vírusban eukarióta gén?

Az nem meglepő, ha egy vírus idegen gént lop. Az eukarióta sejteket fertőző vírusok eukarióta géneket, míg a baktériumokat fertőzők bakteriális géneket vesznek magukhoz annak érdekében, hogy eredményesen megfertőzzék a gazdaszervezetet és szaporodjanak.

A WO esete azért különleges, mert bár baktériumokat támad meg, mégis eukarióta gének vannak benne. Ez azért lehet, mert a vírusnak két egymástól gyökeresen eltérő élőlény védelmi mechanizmusait kell kijátszania: ahhoz, hogy újabb és újabb Wolbachia baktériumokat fertőzzön meg, ki kell lépnie a baktériumból és el kell jutnia egy másikhoz, eközben pedig védenie is kell magát a pók immunrendszerétől.