A globális felmelegedés okozta az halgyíkok kihalását

Ichthyosaurus anningae
Ichthyosaurus anningae művészi rekonstrukciója
A globális felmelegedés és nem elég gyors evolúciós alkalmazkodásuk okozta egy átfogó, új tanulmány szerint a delfinalakú tengeri őslények, az ichtioszauruszok kihalását mintegy 94 millió évvel ezelőtt.

A tudósokat hosszú ideje foglalkoztatja a kérdés, mi vezetett az ichtioszauruszok, vagyis a halgyíkok kihalásához, miután több mint 150 millió évig benépesítették a tengereket, ez a paleobiológia egyik legrégebbi megoldatlan kérdése.

Az ichtioszauruszok ugyanis a többi tengeri hüllővel ellentétben több tízmillió évvel a kréta időszak végén lezajlott nagy fajpusztulás előtt kihaltak már. Ekkor ért véget a Földön a dinoszauruszok kora és jött el az emlősök ideje.

A Nature Communications folyóirat aktuális számában közzétett új tanulmány szerzői szerint

az intenzív globális felmelegedés és nem elég gyors evolúciós fejlődésük vezetett az eltűnésükhöz.

Ichthyosaurus anningae művészi rekonstrukciója Forrás: University of Manchester

Lassú evolúciós fejlődés

A témával foglalkozó, mindeddig legátfogóbb elemzés arra is rámutatott, hogy egyes korábbi tanulmányok megállapításaival ellentétben nem tartott több tízmillió évig az ichtioszauruszok hanyatlása, és abban más tengeri ragadozók - többek között a moszaszaurusz nevű tengeri hüllők - sem játszottak szerepet.

Az új tanulmány szerint a moszaszauruszok már az ichtioszauruszok eltűnése után jelentek meg.

Valentin Fischer, a belga Liege-i Egyetem tudósa, a tanulmány egy szerzője elmondta, hogy kihalásuk előtt az ichtioszauruszok családja virágzott, számos, egymástól különböző testalkatú fajuk élt, az evolúciós fejlődésük ugyanakkor sokkal lassabb volt, mint korábbi történetük során.

Ichthyosaurus koponya (illusztráció) Forrás: Wikipedia

A globális felmelegedés szerepe

A tudósok összevetették az ichtioszauruszok különböző korú, különböző fajokhoz tartozó leleteit az éghajlatváltozásra vonatkozó adatokkal, mindenek előtt a változás ütemét vették figyelembe.

Bizonyítékokat találtak arról, hogy a globális felmelegedés egybeesett kihalásukkal.

A Föld gyorsan melegedett, az elmúlt 250 millió évben ekkor volt a legmelegebb,

ennek következtében a tengerek szintje és hőmérséklete is erősen ingadozott. Fischer szerint a felmelegedés megváltoztatta az ichtioszauruszok vándorlási útvonalait, táplálékszerzését és szaporodási helyét.

Múzeumban őrzött Ichthyosaurus anningae fosszília Forrás: University of Manchester

Ichtioszaurusz

Az ichtioszauruszok 248 millió évvel ezelőtt jelentek meg.

Miközben a dinoszauruszok a szárazföldet uralták, a tengerek ökoszisztémájában az ichtioszauruszok játszották a kulcsszerepet.

Áramvonalas, delfinalakú testükkel gyorsan siklottak a vízben, tüdővel lélegeztek, a farokuszonyuk a delfinekével és bálnákéval ellentétben függőleges volt, mint a cápáké. Elevenszülők voltak. Szokatlanul nagy szemükkel jól látták zsákmányukat, a halakat, tintahalakat a mély vagy zavaros vizekben is.

Akadt olyan fajuk, amely egy méter hosszú volt, de olyan is, amely több mint húszméteresre nőtt, mint a 210 millió éve élt shoniszaurusz. Benson úgy véli, akkoriban a shoniszaurusz lehetet a legnagyobb állat a Földön.