A gén, amely miatt hűtlenek a nők

OFFBEAT HORIZONTAL COUPLE KISSING BRIDE ILLUSTRATION
Biztos az örök hűség? Még a cica is gyanakszik
A hűtlenséget a férfiak legtöbbször az evolúciós késztetéssel magyarázzák – a kutatók a jelenséget egereken vizsgálják. Egy új kutatás szerint a nőkben is fellelhető a hűtlenséggel összefüggésbe hozható gén.

A kutatók megtalálták azt a gént, amely szerintük összefügghet a nők hűtlenségével. Egy tanulmány során a múlt év végén 7400, 18 és 49 év közötti finn ikerpár hosszú távú párkapcsolatait vizsgálták meg. Mint kiderült, a részt vevő férfiak 9,8 százalékának, míg a nők 6,4 százalékának volt tizenkét hónapon belül legalább egy viszonya a párkapcsolata mellett.

Még mindig a férfiak a hűtlenebbek

A kutatók ezután összehasonlították, hogy a megállapított arány mennyiben különbözik az egypetéjű – azonos génállományú –, valamint a kétpetéjű ikrek esetében. A kapott eredmények szerint a férfiak 63 százaléka, míg a nők 40 százaléka hűtlen – ez utóbbi a „hűtlenséggénnek” tudható be a kutatók szerint. A tanulmány vezető szerzője, Brendan Zietsch (University of Queensland) elmondása alapján valóban találtak egy hűséget befolyásoló gént a nőknél.

Biztos az örök hűség? Még a cica is gyanakszik Forrás: AFP/Yiannis Kourtoglou

Egy hormonreceptorgén a kulcs

A kérdéses gén a vazopresszinreceptor-gén. A gén által kifejezett receptorhoz kötődő vazopresszinhormon az állatoknál

szerepet játszik a bizalom, az empátia és a szexuális kötés kialakulásában, következésképpen valamilyen szinten hatással lehet a szexuális viselkedésre.

Ugyanakkor nem függ össze a férfiak esetében a szexuális partnereinek gyakori változtatásával (a promiszkuitással). „Nyilvánvalónak, de nem ok-okozati összefüggésnek tűnhet az állatkísérletek alapján, hogy a vazopresszin – akárcsak a többi érzelmi hormon, mint a dopamin és az oxitocin – nagyobb szerepet játszik a hűségben, mint azt eddig gondoltuk” – mondta Richard A. Friedman pszichiáter a New York Timesnak.

Monogám és csapodár pockok

Sok kutatás a mezei pocokra összpontosít, amelynek egyaránt közeli rokona a monogám préripocok és az aktív nemi életet élő hegyi pocok is. A kutatók szerint a fajon belüli eltérés a hormonok hatása miatt lehet.

A két faj agyában másutt helyezkednek el a vazopresszinreceptorok, és ez befolyásolhatja a hormonra adott választ.

A kutatók azt is kimutatták, hogy a csapodár hegyi pockokat hűségesekké lehet változtatni egyszerűen a vazopresszinreceptor-gén kifejeződésének a módosításával.

A pockok egy része monogám Forrás: Wikimedia Commons

A férfiaknál a csapodárság előnyei egyértelműek, azonban a nőknél korlátozott számú utódok születésével is járhat. Friedman magyarázata szerint „nincs egyértelmű evolúciós előnye a női hűtlenségnek, de a szex sosem kizárólag az utódok nemzéséről szólt”. A pszichiáter véleménye alapján a fontos, hogy a kutatók előbb-utóbb megértsék, mely genetikus hormonokkal „programozható be” a hűség.