Az eddigi legfényesebb galaxist fedezték fel amerikai csillagászok

galaxis
Illusztráció egy extrém fényes galaxisról
A valaha látott legfényesebb galaxist fedezték fel az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) csillagászai. A távoli galaxis több mint 300 ezer milliárd nap fényével ragyog.

A NASA WISE-űrteleszkópja (széles látószögű infravörös felfedező műholdja) fedezte fel a WISE J224607.57-052635.0 jelű galaxist, mely az objektumok nemrég felfedezett új csoportjához, az extrém fényes infravörös galaxisokhoz tartozik.

A NASA szerint a galaxis káprázatos fénye talán a belsejében található hatalmas fekete lyuk számlájára írható.

"A nagyon nagy tömegű fekete lyukak korong alakban gázt és anyagot vonzanak magukhoz. A korongot sok millió fokos hőmérsékletre hevítik és nagy energiájú, látható, ultraviola- és röntgensugarakat bocsátanak ki" - magyarázta az űrkutatási hivatal közleményében.

Illusztráció egy extrém fényes galaxisról Forrás: NASA

A fényt azonban a környező porgomolyagok elnyelik, ezért nem látja az ember az ilyen galaxist optikai teleszkópokkal. Amikor a por felhevül, infravörös fényt bocsát ki, melyet csak most érzékelt a WISE.

Mivel a galaxis fénye 12,5 milliárd évet utazott, hogy ideérjen, a csillagászok szerint a nagyon távoli múlt egy objektumáról lehet szó - írta a NASA.

A most felfedezett galaxis belsejében lévő fekete lyuk tömege a mi Napunk tömegének több milliárdszorosa volt - írták a kutatók az Astrophysical Journal csillagászati szaklapban megjelent tanulmányukban, mely 19 másik, extrém fényes infravörös galaxisról is beszámolt.