Bőrével is lát egy polipfaj

színváltó polip
Octopus bimaculoides
Nemcsak a szemeikkel, hanem a „bőrükkel” is látnak egyes polipfajok – állítja egy új kutatás.

A polipok különleges tagjai a fejlábúak osztályának. Meg tudják változtatni testük színét, mintázatát, sőt textúráit is. Ez a képesség nem csupán az álcázás, hanem a kommunikáció célját is szolgálja. Szokatlanul „emberi” szemüket arra használják, hogy a szerveikben jelenlévő festékanyagot tartalmazó sejteknek, a kromatofóráknak jelzéseket küldjenek, amik ennek hatására kitágulnak, vagy összehúzódnak, megváltoztatva az állat megjelenését.

Meglepődve vették észre a Kaliforniai Egyetem kutatói, hogy a kétpettyes polip (Octopus bimaculoides) nemcsak a szemeivel, hanem a bőrével is képes érzékelni a fényt. Ami még érdekesebb, hogy a fényérzékeléshez nem volt szükség a központi idegrendszerre. Az állat mindezt ugyanannak a fényérzékelő proteincsaládnak (opszinoknak) a segítségével éri el, ami a szemében is megtalálható.

Fényre tágulnak

Amikor a kutatócsoport a fejlábú bőrét fehér fénnyel megvilágította, a kromatofórák kitágultak, és színváltozást idéztek elő. Ha a fényt kikapcsolták a sejtek visszanyerték alakjukat és ezzel eredeti színárnyalatukat.

Octopus bimaculoides Forrás: Wikimedia Commons

A kutatók szerint a tapasztalat azt sugallja, hogy a fényérzékelők kapcsolatban vannak a kromatofórákkal, és ez lehetővé teszi a választ az agyból, vagy a szemekből érkező információk nélkül is. A folyamatot a szakemberek fény által aktivált kromatofóra tágulásnak (Light-Activated Chromatophore Expansion; LACE) nevezték el.

Különböző reakciók különböző hullámhosszokon

Annak érdekében, hogy a bőr érzékenységét a látható spektrum különböző hullámhosszain is megvizsgálják, több színnel is megvilágították az állatot. Kiderült, hogy a kromatofórák reakcióideje a kék fénynél volt a leggyorsabb.

Ez után a molekuláris vizsgálatokkal azt nézték, hogy mely fehérjék fejeződnek ki a folyamat során. A kutatók azt találták, hogy a bőrszövet felszínén érzékeny, fényelnyelő pigmentek, rodopszinok vannak jelen. Ezek leggyakrabban a szem pálcikasejtjeiben fordulnak elő és funkciójukat tekintve lehetővé teszik a látást még a rosszabb fényviszonyok között is.

A tanulmány társszerzője, Todd Oakley szerint a polipok evolúciós alkalmazkodásban központi szerepet játszó álcázási mechanizmus egy új komponensét fedezték fel. A polipok egyébként nem az egyetlen tengeri puhatestűek, amik képesek a színüket változtatni, de a többi állatfajnál egyelőre nem tudni, jelen vannak-e a bőrben a fényérzékeny opszinok. Ha igen, a következő lépés az evolúciós kapcsolatok feltárása lesz. Az eredményeket a Journal of Experimental Biology című szaklapban publikálták.