Németország
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Visszafelé működik az evolúció egy madagaszkári kismadárnál

pápaszemes tetraka
A pápaszemes tetraka valószínűleg megfordította az evolúciót
Különös jelenséget figyeltek meg amerikai kutatók egy madagaszkári énekesmadárnál: a visszafelé működő evolúció következtében több külön madárfaj olvadt össze, így jöttek létre a rövidcsőrű bülbülök.

A Chicagói Egyetem és a Stonehill Főiskola kutatói több bizonyítékot is találtak arra, hogy a ma Madagaszkáron élő apró énekesmadarak, a rövidcsőrű bülbülök (Xanthomixis zosterops)

valaha több fajból olvadtak össze

– ez azt jelenti, hogy az evolúció esetükben fordítottan működött. „Ez egy olyan dolog, amire sokan azt mondták volna: lehetetlen” – mondta el a kutatásról kiadott sajtóközleményben John Bates, az Ecology and Evolution tudományos folyóiratban megjelent tanulmány egyik szerzője. – „Valóban nagyon furcsa evolúciós jelenség, de jól mutatja, hogy az ilyen lehetetlennek tűnő dolgok megtörténhetnek.”

A rövidcsőrű bülbül valószínűleg megfordította az evolúciót Forrás: Ken Behrens

Külön ősökből olvadtak össze

Az apró madarakkal dr. Nicholas Block biológus foglalkozott disszertációja során, és megállapította, hogy a bülbülök mitokondriális DNS-e (mtDNS) egyik egyedről a másikra 7,6%-os eltérést mutat – ez a szám óriási, tekintve, hogy

az emberi mtDNS között maximum 1,5%-os eltérés van akkor is, ha a bolygó két külön pontján élő, más rasszhoz tartozó egyéneket vizsgálunk.

Ehhez képest viszont a madarak nukleáris DNS-e, amely a fizikai és kémiai felépítésüket határozza meg, rendkívüli mértékben megegyezik. A tény, hogy az állatok mtDNS-e ennyire különböző, változatos biológiai történelemre utal – vagyis arra, hogy a ma egy fajhoz tartozó madaraknak valaha külön őseik voltak. Ezt az újra összeolvadást despeciációnak nevezik.

Mi az a mitokondriális DNS?

A mitokondrium az eukarióta sejtekben található, az energia előállításában és annak elraktározásában szerepet játszó sejtszervecske. Saját DNS-sel rendelkezik, amit mtDNS-ként jelölünk. A mitokondriális DNS csak anyai ágon öröklődik.

Az élősködőiket is megvizsgálták

Maga az mtDNS variálódása azonban még nem volna elég bizonyíték arra, hogy valóban „fordított evolúció” történt – a kutatók ezért megvizsgálták a madarakon élő tetveket is. Ezek a külső paraziták hajlamosak együtt mutálódni a gazdatestükkel, így a különböző fajok különböző tetveket hordoznak magukon.

Block és kollégái megállapították, hogy az egy fajhoz tartozó madarakon különböző élősködők tanyáztak, ez is alátámasztotta a fordított evolúció elméletét – amikor a szárnyasok más-más fajokhoz tartoztak, a tetvek is külön fejlődtek, de amikor gazdatestük újra egy fajjá egyesült, megtartották különbözőségüket.

Veszélyben a biodiverzitás

John Bates felhívta a figyelmet arra, hogy ez

a fordított evolúció gyakrabban fordul elő, mint gondolnánk,

és gyakran az emberek által okozott környezetváltozás az okozója. Így gyakorlatilag észrevétel nélkül tüntethetünk el fajokat a bolygó színéről. „Felelősek vagyunk azért, hogy megőrizzük a Föld állat- és növényfajait, és az, hogy többet tudunk az evolúció működéséről, a segítségünkre lehet ebben” – írja a sajtóközleményben a biológus.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről