A világűrből Földünkre érkező objektumok nagy sebességgel, több mint 10 kilométer/másodperccel haladnak. Ennek megfelelően a légköri atomokkal és molekulákkal ütközve felizzanak, és látványos fénycsóvát rajzolnak az égre - akárcsak az a szikladarab, amely vasárnap hajnalban semmisült meg Kelet-Európa felett.
A hazatérő űreszközöknél ezt kell megakadályozni, és azokat le kell lassítani annyira, hogy a súrlódást kibírják - egyszerű közelítéssel hangsebesség körüli értékre kell lassulniuk. Ehhez olyan ellenálló anyag szükséges, amely bár felmelegszik a légköri súrlódástól, mégis megvédi a visszatérő szondát, és biztosítja a zuhanás közben annak stabil iránytartását is. Ezt a berendezést nevezik hővédő pajzsnak.
A Lockheed Martin mérnökei elkészítették az eddigi legnagyobb hővédő pajzsot. Az 5 méter átmérőjű eszköz a NASA tervezett új Orion űrhajójának visszatérő kabinját lassítaná - azonban a Constellation Program törlése miatt jövője kérdésessé vált. A pajzs modern technológiája révén olyan hatékony hőszigetelést biztosít, hogy a Hold felől visszatérő űrhajónak nem kellene fékeznie bolygónknál, mindössze belépne a légkörbe, és a hőpajzs a szükséges sebességre lassítaná.
A készülő hőpajzs a szerelőműhelyben (Lockheed Martin)
A befejezett hőpajzs alsó, a forróságnak ellenálló oldala (Lockheed Martin)
Fantáziarajz a visszatérő Orion űrhajó légköri fékezéséről (Lockheed Martin, NASA)
* * *
Rovatunk mostantól a Facebookon és a Twitteren keresztül is elérhető, ahol extra tartalmakat is kínálunk.