Németország
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

A százlábú a legjobb szúnyogriasztó

Egy dél-amerikai majomfaj százlábúakkal dörzsöli be magát a rovarcsípések ellen.

Amerikai kutatók megfigyelték, hogy a csuklyásmajmok (Cebus apella) mérgező százlábúakkal dörzsölik be testüket, hogy elijesszék az élősködő rovarokat.

Mint kiderült, a rovarriasztóba mártott zsebkendő is megteszi: "Kíváncsiak voltunk, hogy a mesterséges körülmények között tartott állatok hogyan viselkednek. Százlábúak testnedveivel átitatott zsebkendőt adtunk a majmoknak. Az eredmény drámai volt: habozás nélkül rávetették magukat, és kéjes örömmel dörzsölgették a zsebkendőt a testükhöz" - számol be Paul Weldon zoológus, a Smithsonian Intézet kutatója.

Az állatkerti csuklyásmajmok annyira megörültek az ezerlábúakból nyert rovarriasztónak, hogy amikor Weldon a következő alkalommal meglátogatta őket, faképnél hagyták szokásos gondozójukat, és kinyújtott mancsokkal rohantak felé.

A százlábúak benzokinon nevű vegyületeket termelnek; így védekeznek a ragadozók ellen. A vadon élő majmok szétmorzsolják a rovarokat, és azzal kenik be testüket. Nem véletlenül: kísérletek bizonyították, hogy a szúnyogok vonakodtak leszállni vérrel telt tartályokra, ha azokat benzokinonnal vonták be.

Forrás: Rictus
A százlábú sikeresen riasztja el ellenségeit

A majmok leginkább a nedves évszakban balzsamozzák be magukat, amikor több a csípős kedvű rovar. A bedörzsölés a társas tevékenység fontos része is: gyakori, hogy az ezerlábúakat körbeadogatják vagy egymást dörzsölik be a "természetes szukuval".

Az állatok szokásának tanulmányozása eddig ismeretlen, de hasznos anyagok felfedezéséhez vezethet - véli Thomas Eisner vegyész-ökológus, a New York-i Cornell Egyetem munkatársa. "A természetes gyógymódok szerelmeseinek mégsem ajánljuk az ezerlábú-módszer alkalmazását. A benzokinonok ugyanis az emberre nézve veszélyes rákkeltők."

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről