Turbulenciát fog okozni a reklámadó

tv tévé stúdió reklám reklámadó
Vágólapra másolva!
Túl sok a rádió itthon, lesz még drágább a tévéreklám, leépítés várható a reklámadó miatt több kisebb cégnél, és a magyarok igencsak szeretik a papíralapú lapokat – derült ki az Evolution konferencia első napján.
Vágólapra másolva!

7,7 százalékkal többet költöttek tavaly reklámra a cégek. A 2014-es teljes reklámtorta a 2013-as 175,5 milliárd forintról 189,05 milliárd forintra emelkedett – közölte a Magyar Reklámszövetség. Az állam tavaly 35 százalékkal többet költött reklámra, mint 2013-ban. Az adatokból az is jól látszik, hogy 2015-ben végre megállhat a lappiac zsugorodása – erről bővebben itt olvashat.

Akkor hiszem el, ha látom

Több a pénzügyi befektető a változó magyar médiaiparban, kevesebb a külföldi tulajdonos – hangzott el az Evolution konferencián, Incze Kinga előadásán. A reklámadó változtatása várhatóan kisebb médiacégek eladását, leépítését jelentheti, kisebb, veszteséges cégek eltűnhetnek, és komolyabb invesztíció lenne szükséges leamortizálódott médiamárkák megmentéséhez. Jelenleg 1900 printmédium van itthon, a vizsgált sajtótermékek legalább négyötöde 1989 után indult, azaz már a piacgazdaságban.

A konferencia tévés blokkjában természetesen a reklámadó is szóba került. Vidus Gabriella, az R-Time ügyvezető igazgatója szerint korábban 5,3 százalékról lehetett olvasni, ma meg 5-ról vagy 3-ról, ami különös. „Én akkor hiszem el, ha látom. De biztos turbulenciát fog okozni" – jelezte.

Úgy látja, egyre kevésbé éri meg egy-egy tévéadó teljesítményét értékelni, a mai médiavilágban csatornacsaládokról és a hozzájuk köthető sales house-okról szól minden. Vidus szerint jelenleg sok csatorna alul van árazva, a kisebb kábeltévék telítve vannak, nem fér rájuk több reklám, pláne intenzív kampányidőszakban. Volt tavaly is áremelés, de a kábeltévéknél kisebb mértékű – tette hozzá.

Ebben egyetértett vele Csikesz Erika, a TV2- csoport értékesítési igazgatója, aki szerint egy növekvő keresleti piacon, ahol aktívabbak a hirdetők, a reklámidő árának emelése elkerülhetetlen. A hazai médiapiacon ugyanakkor idén is történhetnek váratlan dolgok. (A TV2-csoportot nemrég adták el, a Sony Pictures Television Networks pedig három hete egyezett meg a Modern Times Grouppal a magyarországi VIASAT3 és VIASAT6 kereskedelmi csatornák, illetve a Viasat Play catch-up szolgáltatás megvásárlásáról - a szerk.)

A rádióknak jól megy, de sokan vannak

5,5%-os árbevétel-növekedést értek el a rádiók a reklámpiacon, hangzott el a konferencián. A szereplők 4-5 százalékos növekedésre számítanak 2015-ben, annak ellenére, hogy a szakmai szervezet szerint a 170-180 magyar rádióadó még mindig viszonylag sok – Csehországban például csak 70-80 adó van, és osztozik a bevételeken. Magyarországon öt évvel ezelőtt még 240 rádióadó volt. A hazai rádiós hallgatottságról, a friss adatokról itt olvashat.

A digitális piac erős

Novák Péter (IAB) szerint a digitalizálódás áthat mindent, szerinte pár éve eljött az a pont, amikor tényleg minden médiapiaci szereplő felismerte ennek fontosságát. Növekedést vár jövőre is, hacsak nem történik valami rendkívüli. Az e-kereskedelem és a telekommunikációs piac egyre erősebb, egyre több érdekességet kínál vállalatoknak és fogyasztóknak is - jelezte.

Nem halott a nyomtatott sajtó

A regionális kiadók igen sok olvasót megtartottak, és 6 millió magyar ember még mindig olvas médiát – hangzott el. Egyre jellemzőbb, hogy a kiadók direkt kapcsolatot építenek ki a hirdetőkkel, kikerülve az ügynökségeket. A szakma szerint a tavalyi, nagy átrendeződések, felvásárlások után idén erősebb lesz a verseny, és tudatosabb a kiadói magatartás, a teljes terjesztési rendszer felborulása miatt viszont ott a bizonytalanság.

Már most is „harcosabb-karcosabb" a Népszabadság, mint korábban volt, érezhető az új főszerkesztő munkája, a lap is megújul – jelezte Mihók Attila, a Mediaworks vezérigazgatója az Evolution konferencia első napján tartott panelbeszélgetés során. Erről itt olvashat bövebben.

A cégvezető arról is beszélt, hogy valóban vannak lapok, amelyek példányszáma csökken, de másoké meg nő. „És sokan elfelejtik, hogy öt év alatt egyes lapok ára a duplájára ment fel, tehát profitot termelnek. A megyei lapokban pedig kis, lokális cégek hirdetnek nagyszámban, mert tudják, hogy a leghatékonyabbak" – tette hozzá.

Baló György volt a beszélgetés moderátora, vele többször összezördült a Mediaworks vezérigazgatója, aki azt is kifogásolta, hogy Baló keverte az eladott példányszámot a valós olvasók számával, illetve a Blikket nem vette a napilapok közé - később a műsorvezető tisztázta, hogy a "szeriőz" napi sajtóra gondolt.

A tévés reklámpiacról itt olvashat bővebben.