Mire megy a Viasat az új valóságshow-val?

Megruházlak
Vágólapra másolva!
Horváth Éva új műsorának első adásában az amatőr divattervezők azt bizonyították be, hogy legfeljebb egy kiskutya esőkabátját lehet rájuk bízni, nyomasztó kreációikat épeszű férfiember fel sem venné. De mire ment a Viasat3 a saját valóságshow-kkal, és mire mehet a Megruházlakkal?
Vágólapra másolva!

A Viasat3-nak sem jött túl jól a hazai televíziós piac fragmentálódása, a kisebb tévék elszaporodása, mert a növekvő konkurencia miatt veszített erejéből. Míg korábban 5-6 százalékkal vígan a harmadik legnézettebb kereskedelmi tévé volt az RTL Klub és a TV2 mögött, mostanában csak hatodik a kereskedelmi célcsoportban, az ötven alatti felnőtt nézőknél rendszeresen veri a Cool és a Film+, néha pedig az M1 is. A legutóbbi héten csak 2,43 százaléknál állt a teljes lakosságban és 3,22 százalékon a 18-49-es korosztályban, de ezzel a közmédia öreguras, egyes csatornája is verte. Célja tehát az lehet, hogy megkülönböztesse magát a sorozattévéktől, mint az AXN-csatornák, a Story4, a Cool, a Fem3, a Sorozat+ és társaik, ehhez azonban saját gyártású műsorok kellenek.

Megruházlak Forrás: Viasat3

Itt kerül a csatorna egyfajta 22-es csapdájába: évadonként több saját, karakteres műsor kell, hogy kitűnjön a masszából, hogy kínálata egyedi legyen, de közben nagyon gyakran épp egy Két pasi meg egy kicsi, vagy egy Helyszínelők-ismétlés jobb eredményt, erősebb nézettséget hoz, sokkal kevesebb pénzből, mint egy saját gyártású reality. Utóbbi pedig több tucat tévés szakembert köt le hetekig, és még promóciós költségeket is elvisz (értelemszerűen egy új sorozatévad marketingbüdzséje jóval alacsonyabb, mint az összeg, amit egy még ismeretlen formátum bevezetésére szánnak). A közelmúltban könnyen találunk olyan műsort, amelytől sokkal többet várhattak, de nem jött be – A címlaplány című valóságshow volt az, amely egyfajta magyaros Topmodell-koppintásként indult.

A címlaplány még akár sikeres is lehetett volna, több okból. Egyfelől beszállt a Ringier, tehát a Blikk és a hetilapok is nyomatták a szereplőket, adtak támogatást a műsornak (de mint kiderült, ez sem segített). A casting szerintünk nem volt rossz, 5-6 erős egyéniséget, pár izgalmas, jó csajt válogattak be, vártalan fordulatok is történtek, de a Viasat3 műsora nem hozta lázba a tévézőket. Volt olyan epizód, amely a nagy hírverés és ráfeszülés ellenére is csak 1,4 százalékot ért el a 18-49-es célcsoportban, úgy, hogy előtte a Két pasi – meg egy kicsi még 5,5 százalékkal ment, korábban az Éden hotel pedig gyakran volt 8-10 százalék körül. „Ilyen számok mellett aligha lesz folytatása a modelleket felfutatni szándékozó műsornak" – írtuk tavaly májusban, és valóban nagy a csend körülötte, aligha lesz második évad.

Ha szóba került, az Éden Hotelről is essék pár szó: az első évad vége felé 10-12 százalékot hozott, nagy siker volt, de a második sem teljesített sokkal rosszabbul (és két teltházas buli is párosult mellé: ma mely viasatos műsorért állna hosszú sor az utcán?). Bár a Viasat3 azt hihette – joggal – hogy a nézettség egy már ismert és megkedvelt márka lévén nőni fog, nem így történt, ez pedig kedvét szeghette a megrendelőnek (a realityt a Mastiff Hunfgary gyártotta a csatornának, a Viasat3 felügyeletével, beleszólási jogával). Egy évadnyi Éden Hotel azonban 500 millió forint körüli összegbe kerül, ezért vár a folytatással a tévétársaság tulajdonosa. Valószínűleg nem tolonganak a szponzorok (pedig pár fiatalos imázst akaró cég beszállása javíthatna a műsor költségvetésén), és a hazai reklámipar sem lendült még be, nagyon messze van a válság előtti szint.

A férfiakat elvesztették

A Viasat addig is, míg nem költ százmilliókat az Éden Hotel 3-ra, heti műsorokkal próbálkozik, vagy beindít egy napi realityt, mint tette most a Megruházlak!-kal. A divattal foglalkozó műsor heti négyszer van a képernyőn, egy órában, a műsorvezetője pedig Horváth Éva, akit a csatorna kipróbált már az Éden Hotel mellett olyan valóságshow-kban, mint a Szeretem a testem, a Fátylat rá vagy a Négy esküvő. A műsorvezető rutinos, a divat világa nem állt távol tőle (hiszen szépségkirálynő volt, modell, és divatmárka arca is), és láthatóan az első adás, első hét castingja is jól sikerült, a műsor mégis unalmas egy férfi számára. A Viasat3 persze tudatosan a női célcsoportra fókuszál, ahogy a Viasat6 inkább férfias, de a Megruházlak! nagyjából a férfinézők egytizedét érdekelheti, többet legfeljebb akkor, ha a versengő nők nem szabóollóval a kézben vetélkednek, hanem bikiniben, beolajozott testtel csapnak össze egy felfújható medencében.

Megruházlak Forrás: Viasat

Minden hasonló reality alapvetése, hogy izgalmas egyéniségeket mutasson be, olyanokat, akik extrovertáltak, nem tétován és szégyellősen motyognak, hanem határozottan mondják a magukét (akár bődületes hülyeségeket is), olyan szereplőket, akik szeretnek rivalizálni, és mindenképp győzni akarnak. A Megruházlak első adásában ha nem is tökéletes volt a szereplőválogatás, sikerült három teljesen különböző egyéniséget bemutatni, az pedig más kérdés, hogy nekik viszont nem sikerült ízléses vagy igazán értelmezhető ruhákat alkotniuk. Lényeg, hogy az amatőr divattervezők elsőre azt bizonyították be, hogy legfeljebb egy kiskutya esőkabátját lehet rájuk bízni, komplett ruhatárat csak elmebaj esetén. (Videó itt)

Az egyik letépte egy sötétbarna ing két ujját, majd szegecseket varrt a gallérjára, az gombok közé, és nagyobb mennyiségben a hátára is, talán egy brazil metálkoncerten viselhetnek ilyet a favellákból jött szegény, mulatt rockerek. A másik egy ingre és mellényre egy vékony, piros sálat dobott, ilyet épeszű férfi nem vesz fel, talán csak egy idős, megzavarodott könyvelő, ha művészfilmbe hívják statisztának. A harmadik ruha egy nagykabáttal súlyosbított pólóing volt, amelyre látszólag teljesen indokolatlanul rávarrt a felső részre a versenyző egy aranyszínű valamit, amit a célszemély – Vastag Csaba – melltartónak aposztrofált. Az első adás vendégsztárja mondjuk jó választás volt, egy nőknek szánt műsorba a nők egyik kedvencét, a 263 ezer Facebook-követővel bíró x-faktorost behívni nem volt rossz ötlet (de gyanítjuk, egyik kollekciót sem vitte haza).

Megruházlak Forrás: Viasat

A 17.15-ös adáskezdet viszont elég szokatlan egy kiemelt műsor számára (márpedig a Viasat3-on ez az első nagyobb szabású, hazai gyártású program), de ennek is megvan az oka, minden bizonnyal. Leginkább az, hogy a hatos sávban a Tények nagyon erős, utána a Magánnyomozókat vagy a Négyen négy ellent kéne legyűrni, ezek után pedig már olyan műsorok vinnék el a nézőket, mint az Éjjel-nappal Budapest vagy a Barátok közt. A csatorna azzal, hogy délután öt után küldi csatába a műsorát, egy olyan műsorsávot választ, ahol nincs szignifikáns rivális, viszont a célcsoport (anyukák, háztartásbeliek, kismamák) egy része már hazaért. A Négy esküvő és a rivalizáló asszonykák korábban bejöttek a nézőknek, talán ez a műsor is életképes lehet.