Nem szállt le a politikai hírekről az RTL Klub

Pillanatkép a július 20-i RTL-híradóból
Vágólapra másolva!
A politikai hírek aránya júniusra tovább csökkent a hazai tévék hírműsoraiban, ez a tendencia az RTL Klub kivételével minden csatorna esetében érvényesült. Az RTL Klub júniusban közel annyi politikai hírt közölt, mint márciusban, az országgyűlési kampány csúcspontján, ez a tény összefügg a reklámadó bevezetésével.
Vágólapra másolva!

A Nézőpont Intézet elemzésében hat csatorna (TV2, RTL Klub, M1, Duna Televízió, HírTV, ATV) esti híradóit vizsgálta 2014 második negyedévében. 11 519 tudósítás hangzott el az elemzett híradókban, ez enyhe csökkenést jelent az előző negyedéves 11 648 tudósításhoz viszonyítva – ami annak fényében különös, hogy a második negyedévben került sor az országgyűlési és EP-választásra, illetve a kormányalakításra is.

A vizsgált hírműsorokban összesen 4289 magyar vonatkozású politikai hír jelent meg, amely az összes tudósítás 37,2 százalékát jelenti. Ez az adat alacsonyabb, mint az első negyedéves 41,7 százalék vagy a tavalyi év utolsó negyedévében mért 39,3 százalék.

Pillanatkép a július 20-i RTL-híradóból Forrás: RTL

Az országgyűlési kampányidőszak lezárultával a politikai hírtartalom aránya egyre alacsonyabb lett a hírműsorokban. Áprilisban még a tudósítások 41,3 százaléka volt politikai tartalmú, addig májusban, vagyis az EP-választást közvetlenül megelőző időszakban a politikai hírek aránya 38,2 százalék volt, és júniusra tovább csökkent 32,2 százalékra.

A reklámadó felpaprikázta az RTL-t

A hónapról hónapra csökkenő tendencia az RTL Klub kivételével minden csatorna esetében érvényesült, míg az RTL júniusban közel annyi politikai hírt közölt (168 darab), mint márciusban, az országgyűlési kampány csúcspontján (173 darab). Az adatokból kirajzolódik, hogy a politikai tartalmú tudósítások számának emelkedése a csatorna esetében a reklámadó bejelentését követően kezdődött – áll a tanulmányban.

A balesetekkel és bűnügyekkel foglalkozó hírek a második negyedévben is a kereskedelmi csatornák felületein kapták a legnagyobb teret. A TV2 műsorában ez volt a legmagasabb (46,2 százalék), de az RTL Klub esetében is majdnem minden harmadik hír e csoporthoz tartozott (31,2 százalék). A bulvárhírek aránya az előző negyedévhez hasonlóan az RTL Klub híradójában volt a legmagasabb, 9,2 százalék.

Kevés a külföldi hír

A negyedév egyik fő jellemzője, hogy a nem magyar vonatkozású külföldi hírek aránya – az ATV kivételével – minden csatornán lecsökkent, ennek hátterében az áll, hogy az orosz–ukrán konfliktusról szóló beszámolók egyre inkább kikerültek a híradók tudósításai közül.

Balesetben, bűnügyben a Tények vezet Forrás: Nézőpont intézet

A kulturális hírek száma minden csatornán emelkedett, köszönhetően a nyári fesztiválokról és rendezvényekről szóló beszámolóknak. A kulturális hírek területén a közszolgálati csatornák voltak a legaktívabbak: a Duna Televízión 5,6 százalék volt a kulturális hírek aránya. Emellett a sporthírek a labdarúgó-világbajnokságnak köszönhetően minden csatornán nagyobb teret kaptak az előző negyedévhez képest.