Pély Barna: Soha többet valóságshow-t!

Vágólapra másolva!
Többet nem csinálna valóságshow-t és továbbra is a Megasztár-t tartja Magyarország legjobb televíziós tehetségkutató műsorának Pély Barna. A TV2 műsorának egykori zsűritagja több ifjú felfedezett lemezének producere, a Kodolányi János Főiskola Művészeti Tanszékének jazz-ének szakvezető tanára, a színpadon a United énekese, a tévében pedig az m1 Hangerő című műsorának művészeti vezetője.
Vágólapra másolva!

Pély Barnát 1998-ban láthatták először a tévénézők. A zenész a frissen indult TV2 első tehetségkutató műsorában, a Kifutó-ban még versenyzőként szerepelt, és egy Jamiroquai-dallal első helyen végzett. Akkor már a Liszt Ferenc Zenetudományi Egyetem jazz-ének szakán tanult és rendszeresen koncertezett Acid Company nevű zenekarával, amely 1999-ben United néven adta ki első lemezét. A zenekar a közelmúltban készítette el ötödik, www.united.hu című albumát, amely a készítő zenekar honlapjáról ingyenesen letölthető.

Pély Barna 2003-ban újra a TV2 tehetségkutató műsorában tűnt fel, vált igazánán ismertté - ezúttal a zsűri tagjai között. Az énekes később több, a Megasztár-ban látott ifjú énekes lemezének producere lett. A 2006-os évben a VIVA nézői a sajnálatosan kínosra, haloványra sikeredett Én, Dorina című valóságshow keretében, rövid időre bekukkanthattak Pély Barna magánéletébe is. A színpadon pedig a lassan tízéves United frontembereként énekel többek között a hófehér jaguárról, a keserű mézről és a végső vallomásról.

Hangerőt kért

A Megasztár-ban sokat látott Pély Barna kevesebbet van képernyőn mostanság, a Magyar Televízió Hangerő című műsorának művészeti vezetője. Zenei vezetőként a zenekarok technikai igényeit egyezteti össze a játékmódhoz szükséges háttérrel. "Előtte persze azt is meg kell ítélnem, a zenekar beleillik-e az alap irányelvekbe, vagyis jó lesz-e a műsorba vagy sem. Szóval keresgélem a zenekarokat, szólistákat, tehát különféle produkciókat, és egyeztetek a tévével. De az utómunka felelőse is én vagyok, ellenőrzési szinten. Ebben a műsorban nagyon sok múlik a keverésen: a helyszínen kábé negyven sávot rögzítünk, ebből lesz a tévében egy darab sztereo sáv, aminek több mint élvezhetőnek kell lennie" - magyarázza.

Eddig a legkülönfélébb zenekarok, előadók (Kispál és a Borz, Szekeres Adrienn, PASO, Heaven Street Seven, Quimby, Hooligans) voltak a műsorban, ez teljesen szubjektív választás eredménye, ez a Magyar Televízió és a műsor zenei vezetésének közös döntése. És persze a zenekaroké, amelyek szeretnének a Hangerő-ben játszani, mert nem mindenkit érdekel ez a lehetőség, de van olyan előadó is, aki mindenáron vágyik ott zenélni. Pély szerint a kép vegyes, de a lényeg, hogy olyan még nem volt, hogy olyan valaki játszott volna, akit nem akartak, vagy aki ne jött volna örömmel. Ehhez az együttműködéshez konszenzus kell.

A Hangerő egészen más típusú műsor, mint a Megasztár -, de hogyan került Pély Barna a közszolgálati csatornához? "Az utóbbi években mint zenész, producer és zenei vezető sok mindenkivel kerültem kapcsolatba a színház, a tévé területén is. A Csináljuk a fesztivált című műsor kapcsán jó viszonyba kerültem a stábbal, és elmondtam a műsorötletemet. A lényege az volt, hogy ha a tévé szeretne színvonalas koncertfelvételeket a képernyőn, akkor ne a stáb menjen a koncertre, hanem a zenekarokat hívjuk el hozzánk és vegyünk fel néhány nap alatt több koncertet is - ez technikailag, anyagilag is jobb megoldás. A műsorban elhangzó koncertekhez kellett egy közös szál, ez lett az előadásmód, az unplugged - innen jött a cím, amit később Hangerő-re változtattunk. A műsorral a szobába visszük a koncerteket, fontos az otthonos, családias hangulat. A nézőknek ezt kell érezniük a tévé előtt ülve" - mondja.

Fotó: Virágvölgyi István [origo]

A Magyar Televíziónál még nem próbáltak, de a stúdió valószínűleg kicsit steril lenne ehhez a felvételhez, ezért a koncerteket egy szórakozóhelyen veszik fel közönség (tehát nem fizetett statiszták) előtt, akik közben szórakozhatnak. A tévéműsorba készülő koncert külön műfaj, 30-40 ember összehangolt munkája kell a vállalható eredményhez. Már a helyszín kiválasztása sem egyszerű: a bonyolult kameramozgások és a hangrögzítés miatt kétszer akkora hely kell, mint egy átlagos koncerten. Van olyan kameraman, aki szinte a zenekarba ül be, hogy profi legyen a kép. És a rendező mellett természetesen segédrendező, fővilágító, hangmérnökök, asszisztensek dolgoznak a helyszínen.

MTV-s Megasztárban benne lenne

"Szerintem sokáig életképes lehet egy ilyen műsor. Addig, amíg lesznek fellépők, és a Magyar Televízió a produkció mögött áll. És le a kalappal a tévé előtt, hogy megcsinálta! Utoljára húsz éve volt hasonló Magyarországon, hatalmas előrelépés, hogy most megint koncerteket ad a közszolgálati csatorna. De nekik is megéri, mert a produkciók 10-20 év múlva is érdekesek lesznek. Mert ezt úgy hívják, hogy kultúra. És ha majd egyszer az unokám megkérdezi, milyen volt Jamie Winchester és Hrutka Róbert 2008-ban, meg tudom neki mutatni a koncertet" - lelkesedik Pély.

Nem volt mindig így, de mostani munkájáról jóformán csak pozitív visszajelzéseket kap. "De akinek nem tetszik, azt mondom, csinálja utánunk! Szerintem a Hangerő Mezzo-színvonalú műsor, simán mehetne a francia zenei adón. Remélem, a digitális televíziózás miatt könnyen cserélhetnek majd anyagokat a nagy csatornák, így el tudom képzelni, hogy a magyar zenekarok koncertjei eljutnak majd más európai tévékhez is. Bár így lenne! Szeretek álmodozni."

A TV2 Megasztár-ja mellett a VIVA Én, Dorina című valóságshow-jában is láthatták a nézők, de erről Pély azt mondja, hogy soha többé nem lesz valóságshow-ban. "Kontrollálhatatlan valami, ezért csak akkor mennék bele újra ilyenbe, ha a forgatókönyvírástól kezdve én csinálhatnék mindent, bár ezekhez őszintén szólva nem értek. Egyébként ez a műsor egy hónap volt csak az életemből, de sokat ismételték, és a bulvársajtó rendesen megforgatta. A Megasztár nagyon jó volt, szerintem Magyarország egyik legjobb televíziós tehetségkutató műsora, minden negatívumával együtt" - magyarázza.

Ha a Magyar Televízió indítana Megasztár-hoz hasonló műsort, benne lenne. Zenei tanárként folyamatosan zsűrizik, nap mint nap véleményt mond a tanítványai produkcióiról. Sokat beszélnek szakmai dolgokról, és rendszeresen jár zsűrizni tehetségkutatókra is, de azokat nem lehet összehasonlítani egy sok százmilliós költségvetésű műsorral.

Szerepi Hella