Igenis lehet stratégiát kontrollerrel játszani

Halo Wars 2
Vágólapra másolva!
Nyolc évvel az első rész után idén februárban megérkezett az új Halo Wars, ismét bizonyítva, hogy a népszerű vélekedéssel ellentétben nemcsak PC-re, de játékkonzolra is lehet izgalmas, nem mellesleg jól irányítható és élvezetes valós idejű stratégiát fejleszteni.
Vágólapra másolva!

Az első Halo Wars 2009 februárjában jelent meg Xbox 360-ra, és egy csapásra elhessegette azt a tévhitet, miszerint valós idejű stratégiát csak billentyűzet és egér használatával lehet játszani.

A PC-n hatalmas sikert arató Age of Empires-sorozattal nevet szerző Ensemble Studios a Microsoft megbízásából készítette el a játékot, ami egyrészt bizonyította, hogy konzolra is lehet jól irányítható RTS-t készíteni, másrészt kitágította az Xbox-exkluzív Halo-játéksorozat világát. Nem egy szuperkatonát kellett belső nézetből irányítani, hanem bázisépítéssel, termeléssel és mindenféle egységeket kommandírozva kellett győzedelmeskednünk az ellenfél felett.

A folytatásra közel egy évtizedet kellett várni, de még úgy is megérte, hogy nem az Ensemble műhelyében készült a második rész. A kormányrudat ezúttal az újabb Halo-játékokat gondozó 343 Industries és a Total War-játékokkal hatalmas rajongótábort szerző Creative Assembly vette kézbe, és egy olyan stratégiajátékot készítettek, ami nagyszerűen idézi meg az RTS-ek aranykorát.

A háborúnak sosincs vége

A Halo Wars 2 az első rész közvetlen folytatása, az ott megismert szereplőkkel, de 28 év után vesszük fel újra a fonalat. Ezt az időt a Spirit of Fire névre keresztelt űrhajó legénysége hibernálva töltötte, így átaludták a Halo-játékokból ismert háború végét, sőt még a Halo 5: Guardians eseményeit is.

Az irányítható katonák és járművek ismerősek lesznek a sokak által imádott Halo-sorozatból Forrás: Microsoft

Békességről persze szó sincs, a hajót egy segélyhívás szólítja egy ismeretlen bolygóra, ahol hőseink egy egészen új ellenségbe botlanak, a Banished nevű agresszív szövetségbe, ami az egykori rettegett ellenlábas, a Covenant szakadár tagjaiból áll. A konfrontáció elkerülhetetlen, és nekünk

tizenkét küldetésen keresztül kell helyt állnunk az egész univerzumot fenyegető idegenek ellen.

A sztori ugyan egy picit izzadságszagú, érződik, hogy az íróknak küzdelmes volt előrántani egy újabb fenyegetést, ami beleillik a Halo-kánonba, de szerencsére egy stratégiai játék esetében nem a történeten múlik a siker. Az viszont mindenképpen dicséretes, hogy a pályák közti átvezető videók hozzák a Halo-játékoktól megszokott kiváló minőséget, és a karakterek még a töltelék szerepük ellenére is kifejezetten szimpatikusak.

Nem ez a játék fogja megizzasztani az Xbox One grafikus chipjét, de a látványra azért így sem lehet panasz Forrás: Microsoft

Mint a régi szép időkben

Habár a Halo Wars mellett akadtak még olyan programok (Red Alert 3, Supreme Commander 2), amik igyekeztek konzolon is meghonosítani a stratégiai játékok műfaját, végül nem lett trend a próbálkozásból, így

a zsáner konzolos rajongói összetehetik a két kezüket, hogy a Microsoft látott fantáziát a folytatásban.

A hasonló játékok hiánya ugyanakkor jót tett a Halo Wars 2-nek, hiszen fanyalgás helyett jól eső nosztalgiával vesszük tudomásul, hogy a 343 Industries és a Creative Assembly játéka pont azt nyújtja, amit a kilencvenes években, és a kétezres évek elején imádtunk az akkor épp aranykorát élő műfajban.

A harctéren Spartan katonákat is irányíthatunk, akik képesek elfoglalni az ellenséges járműveket Forrás: Microsoft

A ránk váró tucatnyi küldetés során jó pár alkalommal lesz olyan, mikor dominanciát kell kiépítenünk a pályán, azaz kezdésnek kapunk pár egységet, majd bázisépítéssel kell olyan méretű sereget összehoznunk, amivel hatékonyan szállhatunk szembe az ellenfelekkel.

A küldetéseink során kétféle nyersanyag gyűjthető, ezekből húzhatjuk fel az épületeket és gyárthatjuk le az egységeket, akárcsak a régi szép időkben. A ránk váró térképeken akár több bázis is létesíthető, és az egyes részegységek (Barracks, Armory, Airpad, Garage stb.) külön-külön tartalmaznak mindenféle fejlesztéseket, amelyekkel erősíthetjük a már meglévő és érkező egységeinket, vagy akár újakat nyithatunk meg.

Az irányítás pofonegyszerű kontrollerrel is, és pár perc alatt könnyedén elsajátítható Forrás: Microsoft

A harcban részt vevő katonáink fejlődnek, így érdemes vigyázni rájuk, illetve parancsnokként vannak olyan extráink, amelyeket bizonyos időközönként aktiválhatunk a harcmezőn:

gyógyítás, légi támadás, erősítés lekérése, villámgyorsan települő ágyúk és más nyalánkságok.

A kampány során minden téren (épületek, járművek, extrák) folyamatosan válnak elérhetővé az újabb és újabb lehetőségeket, és a változatosságnak jót tesz az is, hogy nemcsak a térképet legyalulós missziók várnak ránk, hanem más klasszikusnak mondható küldetések is.

Lesz, hogy egy kisebb csapattal kell érvényesülnünk, olykor a térkép több pontját kell egyszerre biztosítanunk, nem maradhatott ki a folyamatosan érkező túlerő feltartása sem, sőt időnként még főellenfelekkel is számolnunk kell.

A háború összes arca

A 12 nagyobb küldetés nehézségtől függően 8-10 óra játékot biztosít, ám a Halo Wars 2 az egyjátékos kampányon túl is tartogat csemegéket. A történet lezárása után az egész hacacárét újrajátszhatjuk kooperatív módban, adott a jó öreg skirmish lehetősége, sőt ha elég keménynek érezzük magunkat, akkor elmerülhetünk az online küzdelmekben, ahol egyszerre akár több játékos is egymásnak eshet.

Master Chief ezúttal nincs a fedélzeten, de ettől még nem maradunk Spartan egységek nélkül Forrás: Microsoft

Többszereplős játékmódból összesen öt van (Versus AI, Rumble, Team Objective, Solo War, Team War), és itt már nemcsak a földi egységekkel léphetünk a hadszíntérre, de a matchmaking sorsolásokat követően akár a Banished lehetőségeit használva is apríthatjuk az ellenfeleket.

A bázisépítés és fejlesztés itt ugyanúgy része az élménynek, mint a klasszikus RTS-ekben Forrás: Microsoft

És ha ez még mindig nem lenne elég, akkor érdemes egy pillantást vetni a Halo Wars 2 kártyajátékos részére, a Blitzre, ahol kontrollpontokért folyik a harc, viszont az egységeket nem a bázisról kapjuk, hanem kártyalapok felhasználásával hívhatjuk őket a pályára. Ez a mód egészen egyedi ízt kölcsönöz a megszokott csapatok irányításának, és

a megfelelő pakli összeállításával is rengeteget lehet bíbelődni.

Kártyacsomagokat megnyithatunk a kampány teljesítésével, de pluszpakkokat akár a Store-ban is vásárolhatunk. Érdemes viszont észnél lenni, mert a játék ezen részére egészen elképesztő összegeket lehet elszórni. Még úgy is, hogy itt nem a mennyiség számít, hanem az, hogy milyen paklikat álltunk össze, továbbá az sem elhanyagolható tényező, hogy a lapjainkat mennyire sikerült felfejleszteni.

A Blitz játékmódban nagyon fontos, hogy milyen paklival érkezünk a csatatérre. Forrás: Microsoft

A Blitz (a nevéhez méltóan) gyorsan lezavarható, lendületes meccseket kínál, és természetesen itt is adott a lehetőség, hogy ne csak a gép, de más játékosokkal szemben is összemérjük a lapjaink erejét, illetve a stratégiai kvalitásainkat.

Hiánypótló

Az Ensemble Studios 2009-ben bebizonyította, hogy igenis lehet stratégiát kontrollerrel játszani, és az új fejlesztők nem hoztak rájuk szégyent a Halo Wars 2-vel. A 343 Industries és a Creative Assembly közös munkája egy lendületes, jól átlátható, gyorsan megtanulható és könnyen irányítható konzolos stratégia, amiben

élvezet gátat szabni az emberiséget és az egész univerzumot veszélyeztető fenyegetésnek.

A csapatok kijelölése és kommandírozása csak egy gombnyomás és pár mozdulat a bal analóg karral, a sereg mozgatása, a sima és extra támadások kiadása szintén egyetlen érintés, és villámgyorsan lehet váltogatni a szétszóródott egységek és a térkép más-más pontjain lévő bázisok között is.

Cortana után újabb emlékezetes mesterséges intelligenciával bővült a Halo-univerzum Forrás: Microsoft

A parancsnoki extrák egy körmenüből villámgyorsan elérhetők és aktiválhatók, és ugyanígy az épületek legyártása, fejlesztése, és a seregünk felduzzasztása is jól átlátható és könnyedén kezelhető. Egy idő után már rá sem kell nézni a kontrollerre, ösztönösen megy majd minden,

teljes egészében a képernyőn zajló háborúra koncentrálhatunk.

A kampány ugyan nem túl hosszú, és kicsit hiányzik, hogy a másik oldal szemszögéből is végigjátszhassuk a történetet, de ugyanakkor kétségtelen, hogy a co-op, a multi és a Blitz így is elég extrát biztosít ahhoz, hogy a 12 misszió összes extra kihívásának teljesítése után is újra elővegyük a játékot.

Az univerzum sorsa múlik rajtunk, de nem kell aggódni, kontrollerrel a kezünkben is van esélyünk! Forrás: Microsoft

Ráadásul ezúttal a PC-sek sem maradnak ki a buliból, hiszen a Halo Wars 2 része az Xbox Play Anywhere programnak, azaz ha digitálisan vesszük meg a játékot, akkor az egyaránt elérhető lesz az Xbox One-on és a Windows 10-et futtató számítógépünkön is – utóbbin még azok is játszhatnak vele (akár egérrel és billentyűzettel), akik továbbra is eretnekségnek tartják a kontrollerrel irányított stratégiai játékokat.

A Halo Wars 2 2017. február 21-én jelent meg Xbox One-ra és Windows 10-re. Tesztünket az Xbox One-os verzió alapján készítettük.