Eltűnhetnek a hírek Kanadában a Facebookról

facebook news coffee kávézó okostelefon smartphone hírolvasás reading news
Elsőként az USA-ban válik elérhetővé a Facebookon a Hírek fül
Vágólapra másolva!
Mereven elzárkózik a Meta, hogy fizessen a hírportálok cikkeinek linkeléséért.
Vágólapra másolva!

Jelentős sikert ünnepelt pénteken Kanada örökségvédelmi minisztere, megszavazták a parlamenti képviselők az online hírek terjesztését jogdíj fizetéséhez kötő törvényét. Pablo Rodriguez szerint ez kötelezni fogja a Metához és a Google-höz hasonló nagy techcégeket, hogy kompenzálják a kiadókat a felületeiken linkek formájában megjelent híranyagok terjesztése után.

Nem fizetne a kanadai kiadóknak a Meta Forrás: Facebook

Korábbi álláspontjának megfelelően a Meta azonnal közölte, hogy nem hajlandó fizetni a Facebookon és az Instagramon megosztott hírekért, számára anyagi értelemben nincs érték ezek hordozásában. Emiatt még a törvény életbe lépése előtt inkább kitiltja a közösségi szolgáltatásaiból a kompenzációt követelő kanadai kiadók tartalmait, a felhasználók kis százalékánál azonnal meg is kezdi a hírektől mentes hírfolyamának tesztelését.

A Hírek szolgáltatásán keresztül érintett Google diplomatikusabban fogalmazott, a törvényt jelen állapotában fenntarthatatlannak és működésképtelennek tartja, azonban nyitott a közös megoldások keresésére, hogy elkerülhető legyen az összes fél számára legelőnytelenebb végkifejlet.

A mostani helyzet ismerősen hangozhat, a kanadai törvényt egy 2021-ben elfogadott ausztrál törvény alapján mintázta Rodriguez. A Meta és a Google két éve sem kívántak fizetni a híranyagokért, a szolgáltatásaikból való kitiltásával fenyegetőztek, azonban végül sikerült megállapodásra jutni, azóta csorog némi pénz az ausztrál kiadók kasszájába a tartalmaik linkeléséért cserébe.

Ennek megfelelően van rá esély, hogy végül Kanadában is sikerül rendezni az ügyet, a Meta mostani keménykedése potenciálisan már a jogdíjtárgyalásokon való pozíciójának javítására szolgálhat: demonstrálni kívánja a kiadóknak, hogy jelentősen csökkenni fog az olvasottságuk és emiatt a reklámbevételük, ha nem jelennek meg a cikkeik a közösségi oldalain.

Egyelőre nem világos, hogy mikor lépne életbe a kanadai törvény, a magyarázat szerint a benne foglaltakat még implementálni kell.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!