Az elmúlt hónapokban heves viták folytak az Európai Unió által bevezetni kívánt, internetes szerzői jogi szabályozások körül. Az új szabálycsomag a Digitális Egységes Piac kezdeményezés részét képezi, a célja pedig az, hogy a szerzői jogok érvényesíthetőek legyenek az internet korában: a profitorientált webhelyek ne tudjanak jogdíjfizetés nélkül bevételre szert tenni mások munkájából.
Az Európai Parlament rengeteg módosítás és vita után a héten elfogadta a törvénycsomag végleges szövegét. Ezzel a csomag nem vált törvénnyé, várhatóan márciusban vagy áprilisban lesz a végleges szavazás, amelyen eldől majd, hogy ténylegesen törvénnyé válik-e a jelenlegi formájában.
Jelentős vitát csak a javaslatcsomag két fejezete váltott ki: az egyik a köznyelvben linkadónak titulált 11-es cikkely, a másik pedig a mémbetiltásként emlegetett 13-as cikkely.
A 11-es cikkely lényege, hogy a Google Hírekhez hasonló hírgyűjtő szolgáltatásoknak a jövőben fizetniük kellene a hírportáloktól behúzott tartalmakért. Ez érthető lenne akkor, amennyiben a szolgáltatások komplett cikkeket emelnének át, de nem erről van szó: az érintettek csak nyitóképeket, címeket, továbbá a cikkek bevezető szövegeit jelenítik meg. Amennyiben a netezők el kívánnak olvasni egy cikket, akkor mindenképp be kell tölteniük a hírportálokat.
A linkadó ötlete egyáltalán nem új, egyes kiadók már évek óta próbálnak törvényeket kilobbizni annak érdekében, hogy bevételre tegyenek szert a hírgyűjtő szolgáltatásoktól.
Az EU adatai által is alátámasztott magyarázatuk szerint a hírgyűjtő szolgáltatásokat böngészők az esetek nagy részében csak átsiklanak a címek és a bevezetőszövegek felett, miközben keresik az őket érdeklő tartalmakat. Az érvelés szerint bevételkiesést jelent a kiadóknak, hogy ezt a keresgélést nem a hírportálok saját nyitólapjain folytatják a netezők: így nem látják az ott elhelyezett reklámokat, és nem jelennek meg a híroldalak látogatottsági statisztikáiban sem, ami közvetlen és közvetett módon is anyagi kárt okoz a publikációk számára.
A kiadóknak az elmúlt években Spanyolországban és Németországban már sikerült linkadós törvényeket elfogadtatniuk. Mindkettő totális kudarccal végződött a kiadók számára: Spanyolországban a Google fizetés helyett teljesen leállította a Hírek szolgáltatást, míg a Hírek németországi verziójában csak azok a hírportálok maradhattak, amelyek hozzájárultak a tartalmaik ingyenes behúzásához. A linkadót kilobbizó nagy kiadók persze ellenálltak, azonban a Google Hírekből való kikerülésük drámaian csökkentette a látogatottságukat, így
szégyenszemre kénytelenek voltak ingyen visszakéredzkedni a szolgáltatásba.
Az adó egyszerűen nem működik, a Google Hírekhez hasonló szolgáltatások anyagilag sokkal többet adnak a hírportáloknak, mint amennyit elméletileg elvesznek tőlük. Az EU-s linkadó mögött valójában olyan kiadók állnak, amelyek nem ismerték be az előző években a vereséget, és az összes EU-tagállamra vonatkozó, kikerülhetetlen fizetési kötelezettséggel szeretnék térdre kényszeríteni a hírgyűjtőket.
Ez új problémát teremt: a hírgyűjtők csak limitált mennyiségű pénzt lehetnek képesek havonta kifizetni a publikációknak, így limitált férőhelyessé válhatnak.
A kisebb látogatottságú publikációkat kitehetik a kínálatukból a hírgyűjtők, hogy képesek legyenek kifizetni a nagy kiadókat. Ez katasztrofális anyagi csapást mérhetne az apró kiadványokra, továbbá tematikailag és politikailag is csökkenthetné a hírgyűjtők tartalmának a színességét, ami súlyos érdeksérelem volna az európai polgárok számára.
Ugyan a 11-es cikkely is megér egy misét, de az igazán heves vitát a 13-as cikkely váltotta ki. Ennek értelmében a felhasználói tartalmak megosztását lehetővé tevő webszolgáltatásoknak minden tőlük telhetőt meg kellene tenniük, hogy automatizált rendszerekkel kiszűrjék és feltölthetetlenné tegyék az olyan tartalmakat, amelyek megosztására nincs engedélyük.
Ez egy technikailag abszurd elképzelés, hiszen az automatikus tartalomfelismerő rendszerek nem hatékonyak, továbbá nem ismerik a fair használat fogalmát sem. A YouTube hasonló elven működő Content ID rendszere kapcsán is rendszeresen pattannak ki botrányok.
Ebből jön a cikkely „mémbetiltás" neve is, az elképzelés a gyakorlatban lehetetlenné teheti, hogy valaki fair használatra hivatkozva mondjuk mémesítsen egy mozifilmből származó képkockát.
További súlyos gond, hogy a törvény leküzdhetetlen akadályt jelenthet a kisebb szolgáltatások számára, ezek egyszerűen nem lesznek képesek kifejleszteni, licencelni, üzemeltetni a 13-as cikkelynek való megfelelőséghez szükséges szoftvereket. A kritika miatt bekerült néhány kivétel a szövegbe: a legfeljebb három éve elérhető, havonta legfeljebb 5 millió egyedi látogatót vonzó, maximum 10 millió euró árbevételű szolgáltatások mentesülnének a szabály alól.
További kritika szerint a törvény a jövőben akár keretrendszert is biztosíthat az internetes cenzúrához.
A 13-as cikkely ellen hevesen tiltakozók között Jimmy Wales, a Wikipédia alapítója, továbbá Tim Berners-Lee, a mai formájában ismert internet atyja is megtalálható.
A sztori legújabb és bizarr fordulata, hogy csütörtökön az Európai Bizottság blogján megjelent egy cikk, amelynek az írója azt állítja, hogy a cikkelyekkel az égvilágon semmi baj sincs, a mémek betiltása helyett pont garanciákat vezet be a szabad véleménynyilvánítás garantálása érdekében.
Az írás szerint a kritikusok egyszerűen tájékozatlanok, félre lettek vezetve többek közt a törvény ellen harcoló, nagy amerikai techcégek propagandája által.
Az írás nem foglalkozik a cikkely kritikusai által unalomig ismételt technikai és jogi aggodalmak megválaszolásával, helyette csak olyan általánosságokat tartalmaz, amelyek eddig sem győzték meg a cikkely ellenzőit.
A cikk legerősebb eleme ettől függetlenül pusztán a címe: „Szerzői jogi irányelv: hogyan hitették el a csőcselékkel, hogy mentsék meg a sárkányt, és kaszabolják le a lovagot".
Még nem láttunk olyan fogalmazást az EU bármelyik intézményétől vagy képviselőjétől, amelyben sikerült volna csőcseléknek nevezni a racionális aggodalmaikat kifejező vállalkozásokat és polgárokat.
Frissítés (2019. február 19.): eltűnt az Európai Bizottság blogjáról a nagy botrányt kavart bejegyzés, de az érdeklődők itt elolvashatják az archivált változatát. A magyarázat szerint a cikk célja a kritikákra és téves információkra való reagálás lett volna, azonban a címe és a nyelvezete sem volt megfelelő. Az EB elnézést kér azoktól, akik sértőnek találták a bejegyzést.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!