Ma már nem az a gond, hogy nincs elegendő képi és más felderítési, hírszerzési anyag a terrorizmust támogató, illetve az Egyesült Államok stratégiai érdekeit fenyegető országokról.
A világ minden pontján szorgalmas műholdak tucatjai kémlelik az alattuk elsuhanó tájat.
Igen ám, de ezt a rettenetes adat- és információmennyiséget elemeznie is kéne valakinek. Vagy valaminek…
Abban teljes az egyetértés a katonai és felderítési-hírszerzési körökben, hogy
kiemelt fontosságú a mobil rakétaindító rendszerek észlelése és nyomon követése
- legyen szó közúti vagy vasúti járművekre épített indítóállásokról, interkontinentális vagy "csak" nagy hatótávolságú ballisztikus rakétákról.
Észak-Korea márciusban felpörgette saját Muszudan rakétarendszerének tesztelését. Bár nem sok sikerrel: a terepjáróról indított, Dél-Koreában, Japánban és Guam-szigetén állomásozó amerikai erőkre veszélyt jelentő rakéta utolsó három tesztindítása sikertelen volt, legalábbis dél-koreai és amerikai források szerint.
Ha a veszélyforrásokat vesszük sorba, ott van még az elrettentést alapvetően ballisztikus rakétáira alapozó Kína, illetve az új, vasúti interkontinentális rakétatrendszert fejlesztő, cseppet sem baráti Oroszország is.
Annyi elemző viszont nemhogy az Egyesült Államokban, de a világon sincs, hogy megbízható hatékonysággal, folyamatosan figyelje és értékelje akár csak az említett országokról készített felvételeket.
Ezt felismerve az amerikai hírszerzés már jó ideje foglalkozik a feladat gépesítésével, azaz olyan számítógépes algoritmusok kialakításával, melyek
képesek a műholdak, a felderítő repülőgépek és drónok képein meglelni a rakétaindító járműveket.
A 10 millió dolláros költségvetésű program elsődleges célja, hogy legalább annyira legyen okos az alkalmazás, hogy az emberi elemzőnek már csak a gyanús képeken lévő, megjelölt objektumokat kelljen megnézni és értékelni.
Egyrészt a modern rendszereket már álcázzák. A nukleáris robbanófejjel is felszerelhető, orosz 3M-54 Klub-K cirkálórakétákhoz egy teherszállító konténert utánzó indítóegységet is kifejlesztettek.
Másrészt: mozgatják is őket. Mint fentebb írtuk, Oroszország fel kívánja éleszteni a vasúti járművekre alapozott rakétarendszereit. Az indítóállásra hat darab, 11 ezer kilométeres hatótávolságú, nukleáris robbanófejjel felszerelt Jarsz rakétát telepítenek. A folyamatosan mozgatott vasúti szerelvények légi ellenőrzése nem lesz kis feladat.
A sikeres rakétaelhárítás alapja:
A gépeknek megadhatod, hogy egy 15 méter hosszú, 4,5 méter széles konténert keresel - mondta Robert Work, amerikai védelmiminiszter-helyettes, aki már novemberben arról beszélt, az
emberek és számítógépek együtt fognak dolgozni.
Ehhez nyújtana segítséget, ha a számítógépek például képesek lennének nem csupán azonosítani a rakétaindító rendszereket, de azok mozgását, tevékenységét is értelmeznék. A cél az, hogy a gépek valós időben elemezzék az elkészült képeket, és automatikusan riasszák az elemzőket, ha a megszokott helyzettől eltérő, fenyegető pozíciót vett fel a megfigyelt objektum. Például
a rakétaindításhoz szükséges mozgásokat, műveleteket végez.
Ha sikerülne a megfelelő algoritmusokat kifejleszteni, akkor az erőforrások skálázásával akár több ezer helyszín folyamatos megfigyelése is megoldható lenne.
Persze közel sem egyszerű egy ilyen elemzőprogram megalkotása. A fejlesztéshez egy öntanuló, az elemzők visszajelzéseit feldolgozó rendszert vettek alapul a mérnökök, mint
a Facebook vagy az Apple, a felhasználók tevékenységét figyelő alkalmazásai.