Többé nem kell könyvből tanítani a matematikát

tankönyvkiadás, állam, iskola, illusztráció
Törökbálint, 2013. augusztus 13. Kiszállításra becsomagolt tankönyvek a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. (KELLO) törökbálinti raktárában 2013. augusztus 13-án. A Könyvtárellátó Nonprofit Kft. 2012. október 1-jétől állami közérdekű feladatként végzi a tankönyvellátást. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
Elkezdődött a magyar digitális oktatás tesztüzeme, a Geomatech online matematika tananyagcsomag ingyenesen elérhető és letölthető. A tananyag megfelel a Nemzeti Alaptanterv követelményeinek, így már csak okoseszköz kell a tanároknak és gyerekeknek, s kiválthatja a vaskos tankönyveket.
Vágólapra másolva!

Megkezdte nyilvános tesztüzemét, így bármelyik tanár használhatja a Geomatechet, azt a digitális tananyagcsomagot (egyelőre matematikából), amit a BKF Kommunikációs Alapítvány, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, valamint a Geogebra Nonprofit Kft. fejlesztett 2,3 milliárd forint uniós támogatásból. A tesztüzem 2015. szeptemberéig tart.

Megfelel az alaptantervnek

Az, hogy milyen gyorsan fog elterjedni, egyelőre kérdéses. A tananyag kész van, használható, a projekt keretében pedig képzést is szerveznek tanároknak. A tananyag lefedi a Nemzeti Alaptantervben (NAT) meghatározott témákat, vagyis elvben első osztálytól érettségiig ki lehet vele váltani a tankönyveket.

Minden gyereknek gép kéne

Használatához viszont PC, mobil vagy tablet kell, ez pedig nincs minden gyereknek. "Ha a tanár csak szemléltetési eszközként akarja használni a Geomatechet, akkor elég egy laptop, egy projektor és internetkapcsolat, ezen eszközök már minden iskolában megvannak" - mondta el az Origo kérdésére Mészáros László, a projekt vezetője. Ahogy számítógépterem is van minden iskolában, ahol a gyerekek például a délutáni órákban önállóan használhatják a szoftvert és a tananyagot.

A kétezer diák részvételével zajló teszttanórák tapasztalataiból az derült ki, hogy a legtöbb tanár az első 1-2 évben csak szemléltetési eszköznek használja a Geomatechet, majd ha gyakorlottan megy így a tanítás, elkezdik a gyerekeket is bevonni, tudtuk meg Koren Balázstól, a Geomatech tananyagfeljesztési vezetőjétől. Az előzetes felmérés ugyanakkor azt mutatta, a gyerekek sokkal jobban élvezik, ha maguk használhatják a szoftvert.

A Geomatechben is van ilyen feladat: a gyerek játszva, magától fedezheti fel, hogy ánégyzet plusz bénégyzet egyenlő cénégyzet. A háromszög csúcsait mozgatni is lehet Forrás: Origo

Az ideális ezért az lenne, ha minden gyereknek lenne egy mobileszköze vagy asztali számítógépe az órán és otthon egyaránt, hiszen a digitális oktatás ekkor lenne igazán digitális. A Geomatech projekt viszont csak az oktatás módszertanának kidolgozását, a tananyagok kifejlesztését, valamint a tanárok képzését foglalja magában. Mészáros László projektvezető arról nem tud, a kormány tervez-e a jövőben olyan programot indítani, ami minden iskolásnak okoseszközt adna a kezébe.

A szülő is belenézhet

A Geomatech online felületén a tanárok csoportokat is létrehozhatnak, ahol feladatokat adhatnak ki. ide akár a szülőket is meghívhatják, így láthatják, hogy mivel, hogyan foglalkoznak a gyerekek.

A szoftver maga ingyenes

A Geomatech tananyag szabadon elérhető, mert a Geogebra matematikai szoftvert használja, amely a legtöbb mobilos és asztali szoftverre ingyenesen elérhető és letölthető. A Geogebrában könnyen, látványosan lehet matematikai és geometriai feladatokat megoldani, ezeket el is lehet menteni.

A legnagyobb probléma a Geogebrával az, hogy bár már sok tananyagot töltöttek fel az évek során a felhasználók világszerte, ezek ellenőrizetlenül és rendszerezetlenül hevernek, mondta el Juhos István, a projekt szakmai vezetője. Ezért hoztak létre a projekt során egy használatra kész, ellenőrzött, az alaptanterv követelményeinek megfelelő tananyagot.

Egy feladat a Geogebrán (nem Geomatech tananyag!) Forrás: Origo

Megérti, nem bemagolja

Nagyon fontos lenne, hogy a Geomatech használata elterjedjen, véli Mészáros László. Az információs korban a gyerekeknek nem lehet úgy matematikát és természettudományos tárgyakat tanítani, mint korábban. A gyerekek ma már sok információt dolgoznak fel, megnőtt a képi anyagok jelentősége, sok dologra tudnak koncentrálni, de csak rövid ideig, fontos az aktivitás és az azonnali visszajelzés.

A Geomatech aktív részvételt igénylő tananyagai vizuális módon, játékosan vezetik rá a diákot például az összeadás, a Pitagorasz-tétel vagy a többéves futamidejű hiteltörlesztés működésére. Miután a gyerek magától fedezi fel ezeket, sokkal könnnyebben megérti a problémához kapcsolódó tételt és bizonyítást.

Reformra szorul az oktatás

A magyar diákok évről-évre egyre rosszabbul szerepelnek az olyan nemzetközi felméréseken, mint például a PISA-teszt. 2018-ban már minden gyereknek számítógépen kell teljesítenie a tesztet, emlékeztet Csépe Valéria akadémikus, a projekt vezető módszertani tanácsadója. A gyerekek természetes közege a virtuális tér, legyen szó bármilyen kütyüről, ehhez pedig az oktatásnak is alkalmazkodnia kell.