Megerősíti a kezet a magyar fiú robotkesztyűje

Exoskeleton kesztyű
Vágólapra másolva!
Az exoskeleton mellett időjárási drón is készült a fiatalok technológiai versenyére.
Vágólapra másolva!

A C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány az idén tizenkettedik alkalommal rendezte meg az <19 Szabadfogású Számítógép Versenyt, amelyre bármilyen számítógéppel készült pályaművel nevezhettek a tizenkilenc évnél fiatalabbak. A versenyre az elmúlt évek során több mint ötezer pályamű érkezett be. Ezek között volt például pókerező robot, nagysebességű fényképek rögzítésére alkalmas, házi kamera, a számítógépvezérelt távirányítós autó, intelligens kerékpáros ruha. De az Időkép.hu meteorológiai portál alapjait is ezen a versenyen fektették le az alapítók kilenc évvel ezelőtt. Az idei nyertesek pályaműveit itt lehet megnézni.

A Vasember beájulna

Az idén elsősorban hardver- és játékkészítők jeleskedtek. A tizenhét éves Póka Károly saját készítésű exoskeleton-kesztyűje például annyira menő, hogy azt még Tony Stark, a Marvel-képregényfilmek legendás Vasembere is megirigyelhetné. A kéz méretre gyártott, csapágyazott fémízületeit elektromos motorok mozgatják, amelyeket egy saját késztésű vezérlőpanel és egy apró, beépített számítógép irányít. A motorok erejét mesterséges inak továbbítják az ujjak felé. A szerkezet egyetlen ujja 6,6 kilogrammos nyomást tud kifejteni; a tervező célja az volt, hogy megsokszorozza az emberi kéz erejét.

Nézze meg a szuperkesztyűt működés közben!

Károly elsősorban azoknak az embereknek szánja a találmányát, akiknek sérült a kezük, ezért gyakran a leghétköznapibb tevékenységek – például egy tárgy felemelése, mozgatása – is komoly nehézséget jelent a számukra. Megalkotásához sokrétű tudásra volt szükség: az informatikai – programozási – jártasságon túl élettani, mechanikai és hardver-ismeretek is kellettek a megvalósításhoz – magyarázta az Origónak nyilatkozva Fernezelyi Márton, a versenyt szervező C3 Alapítvány projektvezetője, az egyik zsűritag.

Pontosabb előrejelzéshez segít a drón

A tizennyolc éves Kiss Tamás és a tizenhét éves Barát Krisztina a pilóta nélküli légi járművek meteorológia hasznosítására dolgozott ki egy remek koncepciót. Azt vizsgálták, hogyan hasznosíthatók az olcsó, kereskedelmi forgalomban is kapható drónok az ún. „planetáris határréteg”, vagyis a levegő talaj közeli rétegének vizsgálatában.

Így segít a drón az időjárás előrejelzésében

"Fejlesztésük nagyban hozzájárulhat a meteorológiai jelentések jobb megértéséhez – és olyan, a jelenleginél jóval pontosabb előrejelzések késztéséhez, amelyek életünk számos területére pozitív hatással lehetnek: például biztonságosabbá tehetik a légiközlekedést" - véli a zsűri.

Méhészeknek segít a mobil

A tizenkét éves Zsigó Miklós Rajzás munkacímű projektje a méhészek munkáját segítheti. Miklós családja régóta méhészkedik, így tisztában van azzal, mekkora gondot jelent tavasszal a méhcsaládok királynőcseréje. Gyakran előfordul ugyanis egy új méhanya is kikel a kaptárban, aki aztán kirepülve magához vonzza a dolgozók jelentős részét és új családot alapít.

Az új királynő jellegzetes, magas frekvenciájú hangon „énekel”, ami a tapasztalt és jó fülű méhészek számára figyelmeztető jel: ideje beavatkozni, hogy megakadályozzák a kirajzást. Igen ám, csakhogy a kevésbé rutinos, esetleg gyengébb hallású méhészek nem tudják kiszúrni ezt a hangot – ezért is nyújthat komoly segítséget a számukra a fiatal feltaláló munkája, amely egy mikrofon és egy frekvenciaelemző mobilalkalmazás segítségével figyelmeztetheti őket az új királynő érkezésére.

Idén is írtak játékokat

A gamerek mezőnyéből a Tap in Darkness Pixell című, formabontó mobilos játékkal jelentkező Szép András, Bán Titusz, a Rect nevű területfoglaló játék készítője és Boros Zoltán, a Spaghetti mobilalkalmazás megalkotója és a tizenkét éves Kiss Dániel, a Labirintus kitalálója emelkedett ki, aki kivételesen kreatív módon a PowerPoint prezentációkészítő szoftverrel hozott létre egy izgalmas és szórakoztató játékot.

A Space című animáció a 13 éves Madai Péter munkája

A grafikai munkákkal ellentétben a videók és a 2D-, illetve 3D-animációk kifejezetten népszerűek voltak a pályázók körében. Nem véletlen, hogy a díjazottak között több ifjú mozgóképmágus is szerepel: köztük a tizennyolc éves Eckl Mátyás, aki a videó és vizuális trükkök lehetőségeit egyesítő S TV „Gala” című projekttel, a tizenhárom éves Madai Péter, aki a Space című 3D-animációval és a tizenkét éves Horváth Ármin, aki analóg technikával készült fotóival vívta ki a zsűri elismerését.

Nem elég jók a számtech órák

Fernezelyi Márton szerint sajnos érezhető, hogy volna még javítanivaló az általános- és középiskolai informatikaoktatás színvonalán. Több olyan animációt is láttunk, amelyeket a LogoMotion szoftverrel készítettek.

Horváth Ármin Analog Project című videója a filmes fényképezők világába kalauzol vissza

Úgy tudjuk, ennek a szoftvernek a használatát széles körben oktatják az iskolákban, pedig mára már nagyon elavulttá vált. Fontosnak tartanánk, hogy az informatikatanárok olyan naprakész programokat, eszközöket és megoldásokat mutassanak be a gyerekeknek, amelyek révén érdekes és élvezetes módon ismerkedhetnek meg a számítástechnikában rejlő lehetőségekkel - véli a zsűritag.

A legjobb projekteknek járó díjakat szombaton adták át az Erzsébet téri Design Terminálban, ahol november 29-ig bárki megtekintheti őket. A nyerteseket értékes díjakkal – köztük ösztöndíjakkal, notebookkal, GoPro-kamerával, okostelefonnal és egyéb számítástechnikai eszközökkel, kiegészítőkkel – jutalmazták. Három díjazottnak lehetősége nyílik arra, hogy jövőre külföldi fesztiválokon – a linzi Create Your Worldön, a drezdai MB21-en és a zürichi Bugnplay.ch-n – is bemutathassák az alkotásaikat.