Óriásdrónokkal figyeli majd a világot Amerika

Triton drone, az amerikai haditengerészet óriásdrónja
Triton drone, az amerikai haditengerészet óriásdrónja
Vágólapra másolva!
A Triton robotrepülőgép akkora, mint egy Boeing 757-es, egy teljes napig a levegőben marad, és több ezer kilométerre ellátnak a szenzorai.
Vágólapra másolva!

Az amerikai haditengerészet számára a Northrop Grumman cég fejlesztette ki az MQ-4C Triton nevű, pilóta nélküli kémrepülőgépet. A kívülről egy ablaktalan utasszállítóra hasonlító légi jármű szárnyainak közel negyvenméteres fesztávja még egy Boeing 757-esnél is nagyobb.

Az eddigi legdurvább kémrepülő

A törzsének tetejére szerelt sugárhajtóművel repülő Triton azért kapta a görög istenről a becenevét, mert Poszeidón, a tenger istenének hírnökeként dolgozott. Ez utóbbiról amerikai hadsereg emberi vezérlésű harci felderítőgépe, a Boeing P-8A kapta a nevét. Hivatalosan még nem jelentették be, de a Tritonnal valószínűleg a hasonló kialakítású, ám kevésbé fejlett, 1998 óta alkalmazott RQ-4 Global Hawk drónt fogja kiváltani a hadsereg, amely az MQ-4C-ből több mint egymilliárd dollár értékben 68 darab gépet meg is rendelt. Ezek várhatóan csak 2017-ben állhatnak majd hadrendbe, pedig az eredeti tervekben még az szerepelt, hogy már jövőre használni fogja őket az amerikai haditengerészet.

Az MQ-4C Triton a levegőben Forrás: Northrop Grumman/Alan Radecki

A Tritont 2012 nyarán mutatta be gyártója, első repülésére azonban csak tavaly tavasszal került sor, a napokban azonban már a kilencedik sikeres útját hajtotta végre a gép, amely eddig összesen 9,4 órát töltött a levegőben.

Semmi nem bújik el előle

A Triton különlegességét az adja, hogy akár 24 órán át is képes a levegőben maradni, és olyan fejlett szenzorokkal szerelik fel, amelyek a repülő körül 360 fokban kétezer tengeri mérföldes, vagyis mintegy 3700 kilométeres távolságban észlelnek bármilyen tevékenységet. Az új kémrepülő elődeihez képest magasabban repülve is képes azonosítani a célpontokat.

Ez a felvétel a Triton tavaly nyári tesztrepülésén készült

Belsejében a Northrop Grumman többfunkciós aktív szenzorát alkalmazzák, ez teszi lehetővé a látótér 360 fokos pásztázását egy speciális antennarendszert használó lokátorral, amely minden hajót, illetve légi járművet, vagy más célpontot képes észlelni. A repülőn még egy elektrooptikai elven működő infravörös szenzor is működik, amely a célpontokról álló-, és mozgóképeket tud rögzíteni. Annak köszönhetően, hogy a drón sugárhajtású - 611 kilométer/órás sebességgel is tud repülni -, nem olyan könnyű célpontja a rakétáknak, mint a lassabb elektromos, vagy egyéb meghajtást használó társai.

A Tritont emellett jégmentesítő és villámvédelmi képességekkel is felvértezték, így akár felhőkön is keresztülrepülhet a missziók során, a tesztek alatt pedig képes volt könnyedén korrigálni útvonalát akkor, amikor turbulencia kialakulása miatt annak módosítására volt szükség - írja a Wired.