Vörös vagy fehér? Dehogy: rozét iszik a magyar!

rozé
Vágólapra másolva!
Sosem készült ilyen széleskörű felmérés a magyar borfogyasztásról. Április elején indult és július közepéig tartott a Nagy Bor Teszt, a legnagyobb hazai felmérés, amely az internetező magyar lakosság körében kutatta a fogyasztási és vásárlási szokásokat.
Vágólapra másolva!

40 ezeren töltötték ki Magyarország legnagyobb, borfogyasztással kapcsolatos online felmérését, amely a Winelovers Prémium Boros Rendezvények szervezői, hazánk első számú boros szakképzési központja, a Borkollégium, a Vinoport és a Borászportál, valamint a Borháló borszaküzlet lánc közreműködésével készült el.

Patyi Árpád: Öt pohár vörösbor Forrás: Patyi Árpád

A minta nem reprezentatív a teljes magyar lakosságra nézve, hiszen

a kitöltők jelentős része a borszerető közönség soraiból kerül ki,

azonban mintegy 28 ezer válaszadó nem boros témájú weboldalakról érkezett. Utóbbiaknak egyébként 25%-a hetente többször, 20%-a hetente egyszer, 24%-a pedig havonta 2-3-szor bont palackot.

Forrás: Nagy Bor Teszt

A hatalmas minta nem csak a felmérés jelentőségét növeli, és a belőle kinyert információkat hitelesíti, hanem magára a borpiacra, a kulturált borfogyasztásra is felhívja a figyelmet.

Forrás: Nagy Bor Teszt

A Nagy Bor Teszt eredményei rámutatnak: a borfogyasztók zöme, mintegy

háromnegyede tisztán, szóda vagy üdítőital hozzáadása nélkül fogyasztja el a bort,

és a korábbi évekhez hasonlóan elsöprő – mintegy 90%-os – a hazai termékeket preferálók aránya.

Forrás: Nagy Bor Teszt

A kutatásból egyebek mellett kiderül az is, hogy a legtöbben a termőhely, a szín és a szőlőfajta alapján választanak bort. Borvidékeink között – az elmúlt évekhez hasonlóan – a legnépszerűbb Villány, Eger és Tokaj, őket egy kissé lemaradva a Szekszárd, Badacsony, Balaton-felvidék hármas követi.

Forrás: Nagy Bor Teszt

A korábbi felmérések más megközelítésben kérdeztek rá a borfogyasztók által leginkább kedvelt borfajtákra. A m

ostani eredmény igazolja a felmérés nélkül is látható rozédivatot,

hiszen a válaszadók között a rozé és siller borok bizonyultak a legnépszerűbbnek, ezeket követték a száraz, majd az édes vörösborok, az édes fehérborok és a száraz fehérek.

Forrás: Nagy Bor Teszt

A kutatás a borral kapcsolatos rendezvények látogatására is rákérdezett. A válaszok alapján elmondható, hogy szeretünk boros rendezvényre járni. A kitöltők közel fele évente egyszer-kétszer látogat ilyen eseményeket, de 11%-uk két-háromhavonta, 3%-uk pedig legalább havonta megfordul borkóstolón, borfesztiválon, vagy akár borvacsorán.

Ami a borvásárlási szokásokat illeti,

a legtöbben továbbra is szuper- és hipermarketben vesznek borokat,

ezt követi a termelőnél történő vásárlás, és növekszik a borszaküzletekben megvett borok aránya. Megfigyelhető, hogy a fogyasztók barátkoznak az online vásárlás gondolatával is; elmondható, hogy a válaszadók közel 10%-a már vásárolt bort online, ezen felül minden harmadik nyitott erre.

Ez kell, a rozé Forrás: Táfelspicc

A felmérés részletes eredményeivel a Winelovers és a többi szervezet segíteni kívánja a hazai borszakmát, így azokat szerkesztett formában eljuttatja majd a hazai borász társadalomhoz, a Budapesti Borfesztiválra a Nagy Bor Teszt eredményit ismertető kiadvánnyal is készül, valamint a tervek szerint – a változások folyamatos monitorozása érdekében – a felmérést évente megismétli.