A Laurel Budapest kortárs fine dining étterme egy különleges öszvér része, a felső szinten egy könyvesbolt és egy borbár kapott helyett, egy emelettel lejjebb pedig a fő attrakció, a járványig kizárólag vacsoraszervizzel működő étterem található meg.
A helyi alapanyagok használatára építenek,
ahogy fogalmaznak, egész estés vacsoraélménnyel. A fix nyolcfogásos, egymásra épülő tételekből álló séfmenü az étterem emblematikus ételeit foglalja magában, míg a hatfogásos menüsor szezonálisan újul meg. A séf Mede Ádám, aki a Dining Guide idei Év Étterme Gáláján „Az Év Ifjú Séftehetsége" díjat kapta meg. A fiatal (idén lesz 30 éves) séf pályáját Magyarország első Michelin-csillagos éttermében, a Costesben kezdte, később dolgozott a 2 Michelin-csillagos Onyxban is. Medét egy szintén fiatal és összetartó csapattá kovácsolódott brigád segíti, Báthory Gergely, a tulajdonos ezért mindenképpen együtt akarta tartani őket a járvány alatt is. Nem maradt más hátra,
el kellett kezdeniük a kiszállítást, hiszen vendégeket nem fogadhatnak, amíg tart a veszélyhelyzet.
Egy élménygasztronómiát kínáló kínáló helynek, amely bevallottan célba vette a Michelin-csillagot, nem egyszerű az átállás a házhoz szállításra. Az eddig elkészített fogások a fine diningban elfogadott magas követelményrendszernek nem tudnak megfelelni becsomagolás, kiszállítás, kicsomagolás és melegítés után. Hamar rájöttek arra, hogy ez az út nem járható.
Ezért olyan ételeket találtak ki, melyek nem veszítenek minőségükből a szállítás során. A vendégek közreműködésére is szükség van: a befejezés az ő feladatuk, ugyanis az étterem azt vallja,
teljesen elkészített fogásokat nem lehet kiszállítani minőség- és állagromlás nélkül.
Ez pedig még egy kihívással járt: figyelniük kellett, hogy ne hárítsanak túl sok tennivalót az ételekért fizető megrendelőkre. Március közepén bezártak, április első napján pedig elindult a Silentium (latin, jelentése "csend") névre keresztelt kiszállítós menüjük.
Teljesen új terepen kellett éttermi élményeket idéző ötletekkel előállniuk. A cél az volt, hogy a kiszállított ételek tükrözzék az étterem koncepcióját. Átdolgozott formában a legsikeresebb fogások is helyet kaptak benne: a tahitótfalusi füstölt pisztráng, a marhaoldalas és a malátás desszert. Ezek a nyitás óta az étlapon vannak. Az ételekhez Tüü Péter sommelier javasol bort, még akkor is, ha valaki az otthoni, meglévő készletből választana, de még a csomagolást is igyekeztek úgy tervezni, hogy élmény legyen a kibontás.
Az élménygasztronómia új terepre költöztetése mellett a másik fontos, sőt elengedhetetlen kihívás a koronavírus kizárása a konyhából. Ebben
a látványkonyhás működés során szerzett tapasztalatok sokat segítenek a csapatnak.
A vendégek az étel elkészítésének teljes folyamatát láthatják az étteremben, az egyik asztal szinte színházi élményt nyújt, közvetlenül a konyhára néző ablak mellett. Egy ilyen étteremben a helyszíni higiénia egyébként is átlagon felüli, összehasonlíthatatlanul jobb például egy otthoni konyhához képest.
Maszkban, kesztyűben dolgoznak, a munkatársakat megkérték, hogy különösen szigorúan tartsák be az óvintézkedéseket és a munkába járáson kívül maradjanak otthon. Kerülik a tömegközlekedést, a kiszállítást végző dolgozók pedig be sem mennek a társasházakba, előtte adják át a csomagot.
Arra kérdésre, hogy egy ilyen modellre megéri-e éttermet építeni, egyenes a válaszuk: egyértelműen nem.
Főleg, ha hozzávesszük, hogy a vacsora értéke lefogyasztható lesz az étteremben az újranyitás, vagyis a veszélyhelyzet vége után. A csapatot viszont egyben tudják tartani, fedezni tudják a költségeiket.
Rendkívüli időket élünk, rendkívüli megoldásokat kell választanunk.
- ezt mondják. Már újabb menüt is tesztelnek, egy hónapra terveznek előre, és közben az újranyitás utáni időszakon is jár már az agyuk - persze azt egyelőre ők sem tudják, hogy ez mikor történhet meg.