Minden tizedik magyar almából cider készülhet

alma almafa almaszüret dolgozik fa Foglalkozás gyümölcs gyümölcsfa HÉTKÖZNAPI munkás NÖVÉNY SZEMÉLY szüretel Napkor, 2014. szeptember 22.
Mezőgazdasági idénymunkások jonagored almát szednek Tudlik Tamás őstermelő almáskertjében a Szabolcs-Szatmár-Bereg me
Napkor, 2014. szeptember 22. Mezőgazdasági idénymunkások jonagored almát szednek Tudlik Tamás őstermelő almáskertjében a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Napkor határában 2014. szeptember 22-én. MTI Fotó: Balázs Attila
Vágólapra másolva!
A növekvő ciderpiac hatása a magyar almatermelésben is érezhető. A világ vezető cider márkájának ógyallai gyárában a szlovák, magyar, osztrák, cseh, lengyel és horvát piacokra Magyarországon készült almalé koncentrátumból állítják elő a cidert.
Vágólapra másolva!

Bár a sörhöz, borhoz és más alkoholos italokhoz képes kisebb mértékben, de a cider típusú italok és gyümölcsborok az egyik legdinamikusabban fejlődő italkategória világszerte. Jelenleg 21,5 millió hektolitert gyártanak, és a következő öt évben mintegy 6 százalékos növekedésre számíthatunk.

A legdinamikusabban fejlődő piacok közé tartozik Anglia, Dél-Afrika, Ausztrália és az Egyesült Államok, de idehaza is több mint húsz márka versenyez a hazai fogyasztók bizalmáért. A világ legnagyobb cider márkája a Strongbow, ami 25 országban kapható, a globális cider piac 14,5 százalékát birtokolja. Üzleti modelljükben a hazai almatermesztők is kiemelt szerepet kapnak: az idei évtől a cidergyártás Belgiumból és az Egyesült Királyságból a szlovákiai Ógyallára (Hurbanovo) került át – a közép-európai piacokra szánt cider készítéséhez Magyarországon készült almalé koncentrátumot használnak.

Mezőgazdasági idénymunkások jonagored almát Forrás: MTI/Balázs Attila

A márkát birtokló Heineken cégcsoport a tavalyi évben 9000 tonna almalé-koncentrátumot vásárolt hazánkban.

Ez egy átlagos év magyarországi almatermésének 10 százalékát, mintegy 65 ezer tonna almát tesz ki.

A régiós gyártás beindításával, ez az érték tovább növekedhet.

„A ciderpiac Magyarországon is rendkívül dinamikusan növekszik.” – mondta Pálfalvi Márta, a cég vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója. „A magyar alma minősége kiemelkedő a régiónkban, ezért továbbra is kiemelt célunk, hogy minél nagyobb arányban használjunk mind a hazai mind az egyéb közép-európai piacokra készülő cider előállításánál. A vállalat hosszú távon is arra törekszik, hogy regionális szinten a csoport számára továbbra is az elsődleges beszerzési piacok között legyen számon tartva Magyarország.”