(Szabad Nép)
Vasárnap indítják Komlóról az első irányvonatot Sztálinvárosba
- Június 1-re feltétlenül kész legyen! - mondta az igazgató.
- Meglesz, hiszen nem nagy munkáról van szó.
- A nagy munkákkal készen vagyunk, de jócskán akad még kisebb tennivaló - állapította meg Borovszky elvtárs.
Valóban ez a helyzet a Sztálin Vasmű Kokszoló- és Vegyiművének építésénél : az induláshoz szükséges nagy munkák befejeződtek, de a kisebb munkákkal még elég sok gond van. Nézzük sorban az egyes üzemeket.
A szénelőkészítő
"kiszidolozták". még ma
A szénmosónál
már korántsem ilyen kedvező a helyzet. Itt nagyon kell sietni a munkák befejezésével. Ennek az üzemnek az lesz a feladata, hogy a pécsi-komlói szén hamutartalmát csökkentse. Az eredeti tervek szerint a két bánya 8,5-9 százalék hamutartalmú szenet szállított volna Sztálinvárosba, de különböző okokból a szén hamutartalma ennél nagyobb lesz. A szénmosó azért megbirkózik ezzel a feladattal is, csakhogy hosszabb próbaidőre van szüksége. Ezért is nagyon fontos a munkák gyors befejezése.
A Szállítóberendezések Gyárának szerelői nem valami kiváló munkát végeztek itt. Sok baj van a flotálócelláknál a szigetelésekkel, s a gyárnak most ki kell javítania az elkövetett hibákat. Ehhez előreláthatólag két hétre van szükségük.
Egyébként a szénmosó gépeinek nagyobb része már vízzel, a többi pedig - ha még szárazon is - de ugyancsak forog.
A kemenceblokk
A játszadozó gyerekek is örülnek az épülő városnak |
a kokszolóüzem legfontosabb egysége. Felfűtését március 20-án kezdték meg, jelenleg 5500 foknál tartanak. Ez egyben azt is jelenti, hogy az első úgynevezett kritikus ponton túljutottak. A szilika-téglákban ugyanis 400 és 500 fok között kristályosodás megy végbe. Ha ebben az időszakban teljesen egyenletesen emelkedik a hőfok, akkor kötnek a téglák - ha nem, akkor szétporladnak. Ma már meg lehet állapítani : kitűnően kikötöttek a szilika-téglák. Hatszáz és hétszáz fok között lesz még egy hasonló kritikus pont, de előreláthatólag itt sem lesz baj.
Minden alkatrész ott van a helyszínen, a szereléssel előre tartanak, már megkezdték a végleges fűtővezeték csapjainak "heftelését". (A heftelést fércelésnek is lehetne nevezni, csakhogy ezt nem tűvel, hanem elektródákkal csinálják.) A kitűnően dolgozó Vaskohászati Kemenceépítő Vállalat a legjobb hegesztőit küldte ide a végleges fűtővezetékek elkészítéséhez. (A felfűtés ugyanis ideiglenes berendezéssel történik; a végleges vezetékeket csak később lehet összeszerelni, miután a felmelegedett, kitágult anyagok felvették végleges térfogatukat.)
A kokszosztályozó valamennyi gépét kipróbálták, átvették. Hasonló a helyzet a gázkondenzációnál, bár itt az elszívó szivattyúk még nincsenek rendben.
A szulfátüzemben
még van vagy kétheti munka. Az Április 4 Gépgyárnak kell itt elsősorban javítania munkáján. Eddig ugyanis értekezletről értekezletre új és új határidőket állapított meg a gyár az utolsó - viszonylag egyszerű - berendezések, szelepek, csapok szállítására. A gyár itteni kirendeltségének dolgozói kiváló munkát végeznek, de - mint a kirendeltség vezetője, Ficsor László elvtárs is elmondotta - akadályozza munkájukat a budapestiek lassú szállítása. Az ÉM 30-as Szigetelő Vállalat - a Szabad Népben legutóbb megjelent bírálat után - javított munkáján: több embert is küldött, s így előreláthatólag idejében elvégzik feladataikat.
Mi a biztosítéka,
hogy az indulás után a Kokszoló- és Vegyiművekben nem jelentkeznek majd hasonló hibák, mint a Borsodi Vegyikombinátban? - kérdeztük Borovszky igazgató elvtársat.
- Nálunk nagyon szigorú átvételi bizottságok vettek és vesznek át minden munkát - mondotta Borovszky elvtárs. - Az átvételt a legkisebb hiba esetén is megtagadjuk. Minden gépnek a legutolsó - bármily apró - hiba kijavításától számítva 72 órát kell teljesen hibátlanul működnie, mielőtt átvesszük. A Borsodi Vegyikombinátnál tapasztaltak miatt tovább szigorítottuk az ellenőrzést. Persze sok vita is volt, de a fontos mégis az, hogy csak jó gépeket vegyünk át. A gyár dolgozói ott vannak már most is minden hiba kijavításánál, s a szerelésnél maguk is részt vesznek a munkában, hogy a kokszolás kezdetekor már ismerjék a berendezésüket. Kisebb hibák még előbukkanhatnak, de nagyobb baj nem lesz. Egyébként valamennyi szakembernek ez a véleménye.
Komlóról
május 27-én, vasárnap indítják ünnepélyes keretek között az első, kokszolható komlói szénnel megrakott irányvonatot a Sztálin Vasműhöz. Sok sztálinvárosi utazik ezen a napon Komlóra. Néhány nappal később - június 5-e körül - a szénmosóban megkezdik a pécsi és a komlói szén mosását, 25-e táján pedig az első sztálinvárosi kemenceblokkban megkezdik a kokszosítást.
(Tudósítónktól)