Napjainkban kevés olyan jó üzlet létezik, mint a sport. A kiterjedt közvetítési rendszerek, legyen szó TV vagy online adásokról, valamint a mindent elárasztó közösségi média - jelenlét óriási pénzkereseti lehetőségeket teremtettek, amit szépen ki is használtak a főszereplők. Ha valaki be akart kerülni 2019-ben a 100 legjobban kereső sportoló közé, annak legalább 25 millió dollárt kellett a pénztárcába betenni,
ami havi bontásban nagyjából 600 millió forintos bevételnek felelt meg.
Nem hangzik rosszul, ugye?
Az, hogy a komplett sportszektor még mindig felfelé ível, jól mutatja, hogy öt évvel ezelőtt még „csak" 17,3 millió dollár kellett a top 100-ba ugráshoz, azaz 2014 és 2019 között majdnem 50%-kal nőtt a belépési küszöb. Tavaly 25 országból került ki a legjobban kereső 100, akik mindössze 10 különböző sportágat képviseltek. Közülük is kiemelkedik a lista első öt helyezettje a több mint 500 millió dolláros vagyongyarapodásával.
Lionel Messi még mindig elképesztő formában teljesít a pályán. A La Liga 2019/2020-as szezonjában a rövid téli szünetig 13 mérkőzésen kapott szerepet, amelyeken összesen ugyanennyi találatot és mellette hat gólpasszt is jegyzett. Emellett a Bajnokok Ligája (BL) csoportküzdelmeiben sem volt éppen tétlen, 5 meccsen 2 találattal és 3 gólpasszal járult hozzá a csapat továbbjutásához. A katalán klubban évről évre kiválóan teljesít a 32 éves válogatott játékos,
amit az egyesület úgy hálált meg, hogy a világ legjobban fizetett futballistájává tette 10-es számú karmesterét.
Messi csak a labdarúgással évente több mint 94 millió dollárt keres, ami önmagában is egy döbbenetes adat. Ha a focistákra jellemző heti bontást nézzük, akkor
1,8 millió dollárral (535 millió forinttal) gyarapodik minden egyes hétfőn
a hatszoros aranylabdás sportoló bankszámlája. Viszonyításképpen, ha a tavalyi magyar nettó átlagkeresettel számolunk, akkor Messi egy heti bérét hazánk fia vagy lánya nagyjából 178 év alatt keresné meg. Ezt a fizetést jelenlegi szerződése értelmében 2021. június 30-ig élvezheti. Ha akkor úgy dönt, hogy abbahagyja, akkor is élete végéig kap majd bizonyos mértékű életjáradékot a Barcelonától, mint az együttes 290 korábbi nemzetközi kupagyőztes játékosának egyike.
A pályán kívül is van mit a tejbe aprítani, Messi azon kevesek egyike, akivel egy világmárka élethosszig tartó szponzorációs szerződést kötött. A világbajnoki ezüstérmes futballista évi 12 millió dollárt kap az Adidastól annak népszerűsítéséért. Emellett érvényes megállapodás köti a Gatorade, Pepsi, Gillette, Konami, Dolce & Gabbana és Mastercard vállalatokhoz. Nem mellesleg 2018-ban Messit kérték fel a 2020-as Dubai Expo nagykövetének, ami szintén jól hozott a konyhára.
A háromgyermekes családapa már a karrierje végére is készül. Argentínában aktív szereplője a helyi ingatlanbefektetéseknek, szülővárosában, Rosarióban lakásokat építtet és az ötletgazda tulajdonosok egyike az Azahares del Parana nevű projektben. Ez utóbbi egy rendkívül érdekes koncepció, melynek lényege, hogy a zsúfolt városi környezettől távol, a természet lágy ölén a külvilágtól falakkal elválasztott, minden szempontból luxusigényeket kielégítő lakóparkot építsenek.
Lionel Messi a labdarúgással, szponzori szerződésekkel és a saját vállalataival 2019-ben hozzávetőlegesen 115 millió dollárt keresett, amivel a top 100-as lista élére repült.
Az Európa-bajnok portugál csatár jelenleg a Juventusban játszik, és ennyi idősen is csúcsformában van. Az olasz élvonalban a mostani kiírásban év végéig 14-szer lépett pályára, és a bizalmat 10 találattal és egy gólpasszal hálálta meg. A BL-ben hat csoportmeccsen két gólt rúgott és egy gólpasszt is adott. A torinói csapat 64 millió dollárt fizetett 2019-ben a szolgálataiért, amivel a harmadik legjobban fizetett futballista volt Messi és Neymar mögött a rangsorban.
Ronaldo igazi ereje a közösségi média - jelenlétében rejlik.
Szinte hihetetlen, de 400 millió ember követi a Juventus játékosát az Instagramon (196 millió), a Facebookon (122 millió) és a Twitteren (81,8 millió) összesen.
A válogatott klasszis ebben a mutatóban még a listavezető Messit is maga mögé utasítja. Ráadásul Instagram tekintetében abszolút csúcstartó, bő 26 millió követővel túlszárnyalja a sorban második világhírű amerikai énekesnőt, Ariana Grandét. Az ötszörös BL-győztes jól sáfárkodik saját oldalain a termékmegjelenítésekkel, egy-egy szponzorált tartalma csak az Instagramon nagyjából 1 millió dollárt hoz a bankszámlájára.
A Real Madrid korábbi gólvágójával több világmárka is szponzori szerződést kötött (profi pályafutása alatt több mint 30 nagyobb vállalat), ezek közül is kiemelkedik a Nike multinacionális céggel aláírt megállapodása. Az amerikai sportóriás Michael Jordan és LeBron James után Cristiano Ronaldót választotta harmadik olyan partnerének 2016-ban, akivel élethosszig tartó kontraktust írt alá. A két fél kapcsolata korábbra, 2003-ra nyúlik vissza és az ötszörös aranylabdás ikon a kasszarobbantó szerződés előtti években is jól keresett az együttműködéssel, mintegy 174 millió dollárral lett gazdagabb.
Az új koncepció szerint körülbelül 1 milliárd dollárt kap majd Ronaldo függetlenül attól, hogy még a pályán lesz, vagy már „nyugdíjba" vonult.
Ezzel kapcsolatban iparági szakértők kiszámolták, hogy ez a befektetés már az első évben gyakorlatilag megtérült a Nike-nak. Amikor a portugál válogatott megnyerte az Európa-bajnokságot 2016-ban, és szponzoráltjuk Instagram-oldalán a Just do it! szlogennel kerültek ki tartalmak, azok olyan plusz érdeklődést, vásárlásokat generáltak a cégnek, amik behozták a gigamegállapodás árát.
A négygyermekes apuka nemcsak a pályán érzi magát otthon, hanem azon kívül is meglehetősen energikusan mozog. 2019-re igazi vállalatbirodalom ura lett Ronaldo, amelynek szerves része a saját, CR7 márka (ruházati cikkekkel, kiegészítőkkel kereskedik), valamint hotelek, edzőtermek és múzeumok is a labdarúgó érdekszférájába tartoznak.
Cristiano Ronaldo 2019-ben 105 millió dollárral gyarapította vagyonát, amivel Messi mögött a második helyen végzett.
Neymar Jr. még mindig csak 27 éves, de már eddig is óriási összegeket keresett a futballal és különböző szponzorációs szerződésekkel.
A PSG csatára évi 75 millió dollárt kap klubjától, amivel Messi mögött a második legjobban fizetett focista a bolygón.
Az olimpiai bajnok sportoló szintén jól használja a közösségi média erejét, a legnagyobb felületeken (Instagram, Facebook és Twitter) egy év alatt sikerült 27 millió követővel, azaz havonta nagyjából egy magyar fővárosnyi emberrel gyarapítania online bázisát.
A brazil válogatott támadót napjainkra már több mint 236 millióan követik, ebből a zászlóshajónak számító Instagramon kis híján 131 millióan találhatók. Ennek köszönhetően a BL-győztes focista 1-1 Insta posztjáért akár 720 000 dollárt is elkérhet a potenciális hirdetőktől.
Előző társaihoz hasonlóan Neymar is dúskál a szponzori megállapodásokban. A legnagyobbakat magához láncoló Nike például az anyagiak mellett a párizsiak klasszisát megajándékozta egy speciálisan neki kifejlesztett Air Jordan cipővel is, amit kifejezetten focizásra szántak.
Hazánkban is látható a 27 éves futballista borotvareklámja, amelyben a Gilette termékeit népszerűsíti, persze nem ingyen. A társaság évi 5-8 millió dollár közötti összeget fizet a reklámokért a korábbi kétszeres spanyol bajnoknak. Nagyjából ugyanekkora összeget kap a Beats Electronicstól is, amely vállalat a zeneiparban érdekelt, és egy igazi legenda, az amerikai raphíresség, Dr. Dre alapított.
A Brazíliában gyakorlatilag félistenként tisztelt sportoló saját brandjét is folyamatosan építi, feltűnt egy rövid epizódszerep idejéig a Vin Diesel fémjelezte xXx: Újra akcióban mozifilmben, valamint szerepelt a Netflix 2019-es, Money Heist című sorozatában is. Saját bevallása szerint szeret színészkedni, mondjuk ezt a pályán párszor már láthattuk tőle, remélhetőleg a vásznon is hasonlóan lelkesen teszi a dolgát.
Neymar Jr. kereken 100 millió dollárt kasszírozott a labdarúgásból, szponzori szerződéseiből és egyéb tevékenységeiből 2019-ben.
Az ilyen összesített listák eredményeiből jól látszik, hogy a tavalyi évben a futball volt a slágertermék a sportpiacon. A dobogó mindhárom helyét európai topbajnokságokban szereplő játékosok foglalták el, akik bevételeik döntő részét, ha mondhatjuk így, a fő tevékenységükből szerezték.
Mielőtt felsorolásszinten bemutatnánk a top 10-es lista többi szereplőjét, érdemes a negyedik helyezettről pár gondolatot megosztanunk. Roger Federer több szempontból is kilóg a többiek közül.
Egyrészt 38 éves volt 2019 augusztusában, inkább már a szenior kategóriát erősítette a fiatal vetélytársak között, másrészt az első olyan a listán, aki sokkal több pénzt kapott a szponzorációs megállapodásaiból, mint amennyit a teniszpályákon összeütögetett.
Az olimpiai bajnok svájci legenda valamivel több mint 7 millió dollárt keresett a versenyeken, ugyanakkor 86 millió érkezett a bankszámlájára a partnereitől. Az önmagában is lenyűgöző teljesítménnyel a 20-szoros Grand Slam-győztes játékos lett a világ legjobban szponzorált sportolója 2019-ben. Olyan óriásvállalatok álltak a még mindig aktív ikon mögé, mint a Mercedes-Benz, a Barilla, a Wilson Sporting Goods, a Rolex, a Credit Suisse Group és a japán cipőgyártó Uniqlo. Utóbbival Federer 2018-ban 10 évre szóló, 300 millió dolláros szerződést kötött.
A legtöbbet kereső sportolók top 10-es listája 2019-ből:
1. Lionel Messi (labdarúgó, Barcelona): 115 millió dollár
2. Cristiano Ronaldo (labdarúgó, Juventus): 105 millió dollár
3. Neymar Jr. (labdarúgó, PSG): 100 millió dollár
4. Roger Federer (teniszező): 93,6 millió dollár
5. LeBron James (kosárlabdázó, Los Angeles Lakers): 93,6 millió dollár
6. Aaron Rodgers (NFL-játékos, Green Bay Packers): 89 millió dollár
7. Stephen Curry (kosárlabdázó, Golden State Warriors): 82,2 millió dollár
8. Russell Wilson (NFL-játékos, Seattle Seahawks): 79 millió dollár
9. Kevin Durant (kosárlabdázó, Brooklyn Nets): 73,1 millió dollár
10. Saul "Canelo" Álvarez (ökölvívó): 73 millió dollár