Vágólapra másolva!
Napjainkban egy sportvállalkozás számára talán a labdarúgó Bajnokok Ligája megnyerése jelenti a csúcsot. Annak a hihetetlen pénzcsináló gépezet koronaékszerének, amivé a világ sportja a 2020-as évekre vált. A legrangosabb európai klubtrófea megnyerése már nemcsak a presztízs, hanem a sikerért járó óriási pénzösszeg miatt is érdekeltté tesz hatalmas cégeket, hogy beszálljanak a sportvilág ezen részébe is. 33 évvel az első doboz eladott energiaital után a Red Bull is elindult a BL-trófeáért folytatott versengésben.

Ennyin múlik egy korszakalkotó ötlet

Ahhoz, hogy megértsük a Red Bull sikerének a titkát, vissza kell mennünk a kezdetekhez. 1982 nyarán egy osztrák üzletember, Dietrich Mateschitz egy thaiföldi üzleti út során az utazással való fáradtságtól, az úgynevezett jetlagtől szenvedett. Ekkor az ázsiai országban kipróbált egy helyi italt, ami csökkentette ezt az érzését.

Dietrich Mateschitznek 33 éve volt egy ötlete. A többi már történelem... Forrás: APA-PictureDesk via AFP/HERBERT NEUBAUER / APA / picturedesk.com/Herbert Neubauer

Amit ekkor elfogyasztott, a Krating Daeng nevet viselte. Ez szabad fordításban „piros bölény"-t jelent. Innen már csak egy kis finomításra volt szükség ahhoz, hogy az Ausztriába hazavitt ötlete megkapja a sokkal vonzóbb Red Bull, azaz „vörös bika" elnevezést.

A dolog akkoriban annyira új volt, hogy a nyugati világban nem is létezett olyan, hogy energiaital. Éppen ezért a befektetők nem segítettek neki.

Az egyetlen ember, aki a cég 1987-es alapítása előtt fantáziát látott az ötletében, az pont a Krating Daeng vezetője, Chaleo Yoovidhya volt, aki Mateschitzhez hasonlóan félmillió dollárt invesztált ebbe a - mint később kiderült - formabontó vállalkozásba. Németországban szinte azonnal betiltották, így az ottani fiatalok 1994-ig kénytelenek voltak átkelni az osztrák-német határon, ha inni szerettek volna egy Red Bullt. Magyarország - Szlovákiával együtt - az elsők között volt, ahová 1992-ben eljutott a termék.

Már az első évben, ekkor még csak hazai földön egymillió doboz energiaitalt adtak el. Hogy ez miért fontos? Mert a gyártási stratégiának köszönhetően már ez is dollármilliókat jelentett a cég számára. Ez úgy volt lehetséges, hogy a termék előállítását és szállítását a vállalat egy az egyben kiszervezte külsős partnerekhez, így egyedül az értékesítésre, divatosabb szóval élve, a marketingre kellett csak koncentrálniuk.

A látvány igencsak előkelő helyen szerepel a Red Bull szótárában Forrás: Red Bull

Míg egy doboz Red Bull előállítása csupán 9 centbe kerül, megvásárolni ennél jóval drágábban, 3,59 dollárért lehet azt. Az Amerikai Egyesült Államokban lehet 24 darabos kiszerelésben kapni, úgy valamivel olcsóbbra jön ki egy doboz. De még ebben a formában is 1,87 dollárra jön ki az egységár.

Sok kicsi sokra megy alapon ez a húszszoros nyereség megalapozta a Red Bull sikerét.

Először csak bulikban reklámozták magukat, majd ez átterjedt a sportvilágra is szponzoráció formájában.

Nincs sportesemény Red Bull nélkül

Mateschitz pénzcsináló gépezete manapság szinte minden fontos helyen ott van. Nem tudunk két sarkot menni úgy a városban, hogy ne jöjjön velünk szemben egy plakáton, egy bolt kirakatában vagy egy ember kezében - hogy a reklámautó tetejére feltett óriási dobozról ne is beszéljünk...

A Red Bull a szponzoráció egy addig kevésbé, vagy inkább egyáltalán nem használt változatát kezdte el használni.

Az általuk felkarolt, kezdetben extrémsportolók hírnevét nem unalmas portrévideókkal építette fel. Sokkal inkább dominált a látvány, és hogy fő tevékenységük közben filmezzék őket, ezáltal még közelebb hozva a nézőkhöz embereiket. Mivel mindezt saját médiafelületeiken tették, aminek köszönhetően ők a lenyűgöző felvételek jogainak kizárólagos tulajdonosai, ami szintén újabb bevételt jelent a számukra.

Néhány, a Red Bull által támogatott sztársportoló: Marc Márquez motorversenyző (balra fent), Yuliya Levchenko magasugró (jobbra fent), Cristina Neagu kézilabdázó (balra lent) és Dominic Thiem teniszező (jobbra lent) Forrás: Instagram

Nem létezik túl őrült ötlet

A Red Bullnak az ötletei hihetetlenül látványosak és egyediek, és szinte kivétel nélkül jól sülnek el. Íme néhány közülük:
- Crashed Ice (extrém korcsolyaverseny)
- Cliff Diving Series (sziklaugró világkupa-sorozat, ami a szupertoronyugrást ihlette a vizes világbajnokságokon)
- Ládaderbi (a név magáért beszél: a résztvevők egy saját maguknak összerakott szerkezet segítségével egy meredek lejtőn száguldanak lefelé)
- Street Style (a freestyle focisták világbajnoksága)
- X-Fighters (látványos, levegőben repülő motoros bemutató)
+1
A legendás kitzbüheli lesiklóverseny már a Red Bull előtt is létezett, napjainkban mégis elválaszthatatlanok egymástól. A pálya nehézsége és a helyenként több mint 140 kilométer per órás sebesség miatt nyugodtan nevezhetjük ezt is extrém sportnak.

Erre a legjobb példa Felix Baumgartner volt, aki a sztratoszférába is eljuttatta a céget. A többszörös világrekorder bázisugró 2012 októberében 39 kilométer magasságból ugrott ki egy kapszulából egy darab ejtőernyővel a hátán, szkafanderben. Az osztrák lett az első ember, aki ejtőernyős ugrás során átlépte a hangsebességet: 1342,8 kilométer per órás sebességgel zuhant a föld felé.

A Red Bull azzal, hogy „honfitársának" kísérletét segítette, a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült.

Szintén nem elhanyagolható tény, hogy 50 millió dollárt fektetett a projektbe, amiből 6 milliárd dollárt keresett.

– mondta Baumgartner a földet érést követően. Valóban, a Földet közel 7,5 milliárd ember lakta 2019-ben. A Red Bull nagyjából pontosan ugyanennyi doboz energiaitalt adott el abban az évben. Ennél a teljes tavalyi bevétele sem volt sokkal kevesebb, 6 milliárd dollár. Még szerencse, hogy Baumgartner idézete nem a cégre vonatkozott, mert akkor eléggé mellé lőtt volna vele.

Sebastian Vettel négyszer is megnyerte a világbajnokságot a Red Bull Racing autóját vezetve Forrás: DPPI via AFP/Francois Flamand

A bevételek közel harmadát azonnal visszaforgatják, ennek egyre nagyobb részét a sportvilágba. A sorban az extrém sportok után a technikai sportok következtek. A 2003-ban Bessenyei Péter segítségével is életre hívott látványos műrepülő show, a Red Bull Air Race a világ minden pontjára, így Budapestre is eljutott, azonban a cég úgy döntött, hogy 2020-ban már nem rendezi meg a viadalt.

Mateschitz 2005-ben felvásárolta a Jaguar csapatot a Formula 1-ben, és Red Bull Racing néven 2010 és 2013 között sorozatban négyszer is világbajnoki címet nyertek Sebastian Vettel révén. A Scuderia Toro Rossoban, a mai nevén az Alpha Tauriban szintén ott van az osztrák üzletember érdekeltsége. Az elmúlt években terjedő pletyka szerint

Mateschitz utolsó küldetése az F1-ben az, hogy a holland Max Verstappenből is világbajnokot csináljanak.

Ezt a híresztelést alátámasztja, hogy már koránt sem jönnek ki olyan tehetséges fiatalok a Red Bull pilótaakadémiájáról, mint a holland.

Egy futballista karrierútja

Napjainkra a Red Bullnál az autó- és motorsportról egyértelműen áthelyeződött a hangsúly a futballra.

Öt kontinens négy csapata garantálja, hogy a Red Bull kötelékébe tartozó labdarúgóknak tökéletes pályafutásasuk legyen.

Tegyük fel, hogy van egy tehetséges futballista valahol Magyarországon vagy Zambiában. Ez a fiatal először bekerül a klub utánpótlásrendszerébe, majd csatlakozik a korosztályos csapathoz, és az együttes Salzburgban található akadémiáján tökéletes körülmények között elindul a fejlődése.

Szoboszlai Dominik kiváló példa arra, ahogyan a Red Bull a labdarúgásról gondolkodik Forrás: FC Red Bull Salzburg/Twitter

Ezek a tehetségek az osztrák bajnokságban már 17-18 éves korukban, a Red Bull Salzburgban lehetőséget kapnak, miután a szintén felnőtt másodosztályú B csapatban, az FC Lieferingben már bizonyították képességeiket. A Salzburgban a bajnokikon némi önbizalmat gyűjthetnek egy gyengébb mezőnyben, míg a Bajnokok Ligájában a nagyobb klubok figyelmét is felhívhatják magukra.

Ha mondjuk egy 20-21 éves futballista iránt – teljesen érthető okokból kifolyólag – a Real Madrid, a Barcelona, vagy a Bayern München még nem érdeklődik, mégis megérett arra, hogy magasabb szinten játsszon, akkor számára a belső rendszer koronaékszerének számító RB Leipzig lesz a megfelelő választás. A legprofibb körülmények itt is adva vannak, ezt a forradalmi ötletekkel rendelkező vezetőedző, Julian Nagelsmann vezetésével az elmúlt időszakban is bebizonyították.

Az ideális karrierterv egy brazil "red bullos" focista számára

1. Red Bull Brasil - felfedezés és kiválasztás
2. Red Bull Salzburg - akadémia és nemzetközi rutinszerzés
3. RB Leipzig - kiteljesedés és sztárrá válás
(4. Egy igazi topcsapatban legendává válás)
5. New York Red Bulls - a pályafutás utolsó néhány éve egy nyüzsgő nagyvárosban

Hosszú távon a negyedik lépésre külön már nem lesz szükség, mert a tervek szerint a Leipzig is megérkezik a sztárcsapatok közé rövid időn belül.

A Bajnokok Ligája-elődöntőbe való eljutás két magyarral, Gulácsi Péterrel és Willi Orbánnal a soraikban történt meg.

Ez a szám eggyel több lesz, ha a jelenleg még a Salzburgban játszó Szoboszlai Dominik a lipcseieket választja következő állomáshelyének. Ez egy jó döntés lehet, mert bár a legfelső polcra igyekszik a Lipcse, de még nem ért oda: egy ötcsillagos skálán jelenleg a négycsillagos együttesek közé sorolnánk őket.

Gulácsi Péter révén magyar csapatkapitánya van az RB Leipzignek Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Jan Woitas

Ahhoz, hogy a Red Bull és az amúgy Németországban közutálat tárgyának örvendő Lipcse meg tudja ugrani az utolsó szintet, le kellene győznie a Bayern Münchent a Bundesligában. A BL-ben már bizonyítottak, most jöhetne az i-re a pont. Bár a bajorok egy 34 mérkőzéses értékelésben jelenleg verhetetlenebbnek tűnnek, mint a csupán 13 kihívásból álló BL-ben, a Red Bull sikertörténetét ismerve tényleg csak idő kérdése, mikor nyerik meg a német bajnokságot. Ha erre sor kerül, reméljük minél több magyarral a csapatukban.