Vágólapra másolva!
Vannak futballsztárok, akik továbbmennek annál, hogy reklámarcai legyenek valamiylen élelmiszeripari terméknek. A Bayern München elnöke igazi kolbászkirálynak számít Németországban, Iniesta borban utazik, Di Nataléról kávét neveztek el, Drogba nevét pedig nem a marketing, hanem az elefántcsontparti népnyelv azonosította egy sörrel.

Németországban a kolbász, vagyis a bratwurst valóságos nemzeti intézmény, tavaly nyáron a az egyik gyorsétteremlánc is felvette a kínálatába. A nürburger néven futó termék nem más, mint néhány ciabattába bújtatott, mustárral leöntött minikolbász, amellyel a Bayern München elnöke látja el a gyorséttermeket.

Az 1970 és 1979 között a Bayernben több mint 200 bajnokin szerepelt, 35-szörös válogatott Hoeness visszavonulása után két évvel alapította meg a húsüzemet. Üzlettársa egy bizonyos Werner Weiss volt, ezért kapta a gyár a HoWe nevet. Hoeness számára a húsipar nem volt idegen terep, hiszen apja hentesként dolgozott, mindez azonban önmagában még kevés lett volna, hogy ő legyen Németország kolbászkirálya: manapság a cége által gyártott termékeket szinte az összes nagyobb áruházláncban meg lehet vásárolni, és az Oktoberfest idején az egyik legkeresettebb finomságnak számít. A HoWe-t ma már hivatalosan Uli Hoeness fia, Florian vezeti, de a jelenleg a Bayern München elnökeként tevékenykedő sportvezető a reklámokban aktívan részt vesz.

Uli házhoz hozza a kolbászt

A svéd csatár, Glenn Strömberg 1984 és 1992 között futballozott Olaszországban, az Atalantában, és annyira megszerette az országot, hogy a mai napig Bergamóban él. Kapcsolatait az üzleti életben is hasznosítja, hiszen 1994-ben hazájában, Svédországban egy nevével ellátott, olasz ételeket és alapanyagokat forgalmazó márkát indított. A Glenn Strömberg Collectionben csak a legjobb minőségű durumtészta, paradicsomszósz és olivaolaj található, de mirelit árucikkeket is forgalmaz. Strömberg elmondása szerint minden egyes beszállítóját személyesen meglátogatta, hogy meggyőződjön arról: valóban kiváló termékeket árulnak majd a neve alatt.

Őrült szív Iniestától

Az Udinese szurkolói tavaly október óta már az első reggeli kávéval eggyé válhatnak kedvenc játékosukkal, akkor dobták ugyanis piacra a Caffe Totót, Antonio di Natale beceneve alapján. A kávét három nápolyi üzletember gyártja, és azért keresték meg Di Natalét, mert ő is Nápolyban született, és nagy kávékedvelő, a hírek szerint napi hét-nyolc csészével is megiszik. A Caffe Totót nemcsak Olaszországban, hanem Ausztriában, Szerbiában és Szlovákiában is forgalmazzák.

Spanyolországban viszont inkább borban érdemes utazni, legalábbis az FC Barcelona klasszisa, Andrés Iniesta így gondolta. A válogatott középpályás nagyapja szülőhelyén, Fuentealbillában kocsmát üzemeltetett, és a család helyi szinten régóta árulta a saját készítésű borát, tavaly nyáron azonban Iniesta úgy döntött, hogy érdemes magasabb szintre emelni a vállalkozást. A Bodega Iniesta címkével ellátott borokat idén májusban kezdték el árulni, a évi 700 ezer palackot szeretne előállítani, a borászat éves költségvetése 9 millió euró. A Corazón Loco, azaz Őrült szív elnevezésű borból egy palack öt euróért lehet megrendelni az interneten.

Drogba a fejedbe szállhat

A futballhoz azonban elsősorban a sör kötődik, mégis kevés focistáról neveztek el sörfajtát. Didier Drogbáról igen, ha nem is hivatalosan: hazájában, Elefántcsontparton ugyanis az egyik helyi sör egyliteres kiszerelését a népnyelv csak Drogbának nevezi, állítólag azért, mert a focistához hasonlóan az ital is nagy és erős. Egy másik etimológiai megközelítés szerint a csatár a 2006-os vébékijutást nem pezsgővel, hanem ezzel a sörrel ünnepelte.

A Port Vale egykori legendás középpályása, Andy Porter (1987 és 1998 között 357 bajnokin játszott a klubban) tiszteletére egy helyi sörfőzde róla nevezte el egyik termékét. Sunderlandben az észt kapust, Mart Poomot ismerték el hasonló módon: a Poominator Ale egy időben rendkívül népszerűnek számított a környéken.

Az egyik wigani sörfesztiválon a francia védőről, Pascal Chimbondáról elnevezett házi készítésű sört mértek - a Chimblondából egy korsó két fontba került. Leedsben a The Peacock nevű pubban a helyi United dél-afrikai középhátvédjéről, Lucas Radebéről elnevezett sört árulnak (Radabeer), a newcastle-i sörfesztiválon pedig minden évben kapható a Gazza's tears, azaz Gazza könnyei nevű cider. Az angol Crystal Palace egykori futballistája, Tom Barnett (akinek teljes profi karrierje 14 találkozóból állt) visszavonulása után saját sörfőzdét hozott létre, és az első márkát a londoni egyesületnél eltöltött időszakáról Selhurst Park Fylernek nevezte el. Egy másik saját készítésű sört pedig Brooklands Expressnek, mivel később megfordult a Romford FC-nél is, amelynek stadionját Brooklandsnek hívják.