Következő mérkőzések
Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc
Vágólapra másolva!
Talmácsi Gábor a Vágány utcai MOL-kútnál segített tankolni az arra járó autósoknak, és nyilatkozott az ott megjelent újságíróknak.

Április 11-én, a Katari Nagydíjjal indul majd a 2010-es MotoGP-szezon. Talmácsi Gábor az újonnan induló kategóriában, a Moto2-ben szerepel majd, ahol - mint az [origo]-nak fogalmazott - minden a versenyzőn múlik. A Moto2-ben egyforma, 600 köbcentis motorblokkok lesznek majd, a váz és a futómű beállításai azonban eltérhetnek.

Talmácsi örömmel jelentette be azt is, hogy főszponzora, a MOL idén is kitart mellette, ami komoly segítség számára a jelenlegi gazdasági helyzetben. A 125 köbcentis géposztály 2007-es világbajnokával az új idényről beszélgettünk.

Itt vagyunk Zuglóban, van ennek a helyszínnek valamilyen szimbolikus jelentősége, hiszen innen indult a pályafutásod, a Moto2 pedig egyfajta újrakezdés, egy olyan kategória, ami mindenki számára új.
Most elmosolyodtam picit, valóban minden innen indult, a Bosnyák téren motoroztam először, itt próbáltam ki az édesapám által épített motort, amin éppúgy kettes rajtszám volt, mint az idei gépemen. Azért nem egyes, mert az nagyképű volna, egyébként a 2010-es mezőnyben így is az enyém lesz a kategória legalacsonyabb rajtszáma. Igen, ez egy új kezdet. A karrierem során sokszor tudtam megújulni, rosszabb idők után jöttek jobb évek és úgy érzem, még nagyon sok erő van bennem, hogy bizonyítsak.

Milyen benyomásaid vannak a motorról az első tesztek után? A többiekhez képest hol tudnád elhelyezni magad?
Meg kell várni a következő teszteléseket és az első versenyt. A szabálymódosítások miatt ezek a motorok nagyon egyformák. Nincsenek nagy különbségek, így a vázgyártó cégek és a futómű beállítási jelentik a kulcsfontosságú pontot. A versenyzők szerepe igen nagy, márpedig nagyon sok jó versenyző van ebben a kategóriában, több világbajnok és több korábbi MotoGP-pilóta is. Utóbbiak talán nem is vissza, hanem előre jöttek, mert a MotoGP-ben ha nincs meg az a technikai háttér, és az a mérnöki háttér, aminek segítségével be tudják állítani a motort, hogy az használható legyen, akkor nincs esélye a versenyzőnek.

A MotoGP motor kanyarról kanyarra változtatja az elektronikát és gyakran akármelyik versenyző ráülhet, annyira bele tud avatkozni az elektronika a vezetésbe, hogy nem lehet megfelelő háttér nélkül jó eredményt elérni - ahogy tapasztaltam is az előző évben.

A Moto2-ben milyen mélységig van jelen az elektronika?
Ennek a géposztálynak az a különlegessége, hogy igen erősek a motorok, de semmilyen elektronikai segítség nincs. Tehát a motorféket nem lehet változtatni menet közben, nincs a kipörgésgátló, sem az egykerekezést megakadályozó wheeling controll. Itt minden csak a versenyzőn múlik és a csapaton, hogy hogyan hangolják be a motort.

Hány százalékban múlik a versenyzőn a teljesítmény?
Maguk a motorblokkok egyformák, de a futóműveknél, a fékeknél lehetnek eltérések. Nem mindegy, ki milyen kereket használ, kinek milyen súlyelosztású motorja van, azért itt az apróságok számítanak, főleg akkor, hogyha egyforma az erőforrás.

Mindig a beállításokról szoktam beszélni, hadd mondjak erre egy egyszerű példát. Tudjuk jól, hogy zuhanyzáskor milyen nehéz megtalálnunk a megfelelő hőmérsékletet, ahol már nem fázunk, de még nem forró, nem éget - az ember erre kényes. A motoroknál legalább ugyanilyen kényesek a beállítások, ha a legtöbbet akarjuk kihozni belőlük a pályán. Ehhez nagyon jó csapat kell. Ez egy egyéni sport, de ahogy öregszem, egyre inkább azt gondolom, hogy ez egy igen nagy csapatmunka. Ugyan a versenyző aratja le a babérokat, ha megnyeri a futamokat, de nagyon fontos a jó háttér.

Idén e tekintetben milyen a helyzet? Kezd összeszokni a csapat, például a Stefano Favaro által említett korábbi apriliások? Van köztük olyan, akivel dolgoztál már régebben is?
Igen, a főmérnököm, Tommaso Raponi egy nagyon jó szakember, nagyon neves versenyzőkkel dolgozott már, mint Andrea Dovizioso vagy Loris Capirossi. Az első teszteken azonnal éreztem, hogy mekkora különbséget jelenthet ez a beállítások terén. Úgy érzem, jó csapat van itt kialakulóban, amit majd lesz is lehetőségem bebizonyítani.

Korábban úgy volt, hogy a csapattal kihagyjátok a jerezi tesztet, és helyette Olaszországban gyakoroltok. Végül hogyan döntöttetek?
Jerezbe a rossz idő miatt nem érte meg menni, de rossz idő volt Olaszországban is, így ezt a tesztelést kihagytuk. Azt tudni kell, hogy 17 fok alatt nem lehet érdemi munkát végezni, magam is szívesen motoroznék, gyűjteném a kilométereket, de ennek valódi haszna nem sok van.

Mit vársz az idénynyitó Katari Nagydíjtól?
Katar egy nagyon jó pálya, ahonnan vannak jó eredményeim: 2005-ben nyertem itt, 2007-ben dobogós lettem. Most erős lesz a mezőny, 39-en vágunk neki a távnak, magamat pedig, ha nem is rögtön az idénynyitón, de hosszabb távon az első öt-hat közé várom.

Hogyan kommentálnád a Balatonring körüli történéseket, azt, hogy valószínűleg nem lesz ott futam?
Nekem nem sok beleszólásom van a történtekbe, de annyit azért elmondanék, hogy nagyon szomorú vagyok. Mondhatom, hogy nagyrészt az én eredményeimnek köszönhető, hogy a MotoGP Magyarországon ilyen szintre jutott. Nekem, Stefano Favarónak és a menedzsmentnek, valamint a családomnak, édesapámnak rengeteg munkánk volt abban, hogy legyen Magyar Nagydíj, nagyon sajnálom, hogy erre még mindig várni kell. Idén a televíziós közvetítés a Digi Sporton lesz, amivel nincsen semmi baj, de kicsit kevesebb emberhez jut el a sportág, mint korábban.

Mindent egy helyen az Eb-ről