Vágólapra másolva!
Sokévnyi hazai versenyzés után 2018-ban nemzetközi mezőnyben is megméretteti magát a négyszeres abszolút magyar ralibajnok, Herczig Norbert és új navigátora, Ferencz Ramón. A MOL Racing Team színeiben azzal a SKODA Fabia R5-tel vesznek részt a rali Európa-bajnokság futamain, mellyel a korábbi években számtalan sikert ért el Herczig Norbert. A nyolcállomásos sorozat eseményeiről Herczig Norbert rendszeresen beszámol az Origón, hogy megmutassa, mi rejlik a kulisszák mögött, hogyan telik egy-egy versenyhétvége, és mit tapasztalnak a legendás helyszíneken. Most épp a csehországi Barum-ralin.

Elérkezett az a pillanat is, amikor úgy tértünk haza egy versenyről, hogy nem értük el az utolsó gyorsasági szakasz végét. Szándékosan nem úgy fogalmaztam, hogy nem értük el a célt, mert ez nem lenne teljes mértékben igaz.

és annak ellenére, hogy csak az ötödik gyorsasági szakaszig teljesítettük a versenyt, tapasztalatból most is gyűjtöttünk bőséggel.
Kezdjük azonban a balesettel, ami látványos volt ugyan, de szerencsére nem volt annyira komoly, mint amilyennek az első képeken tűnt.

Csak az ablakokat kitörve jutottunk ki az autóból Forrás: Herczig Norbert

A szombati napon esett az eső, amikor egy balos kanyarba érkeztünk az ötödik gyorsasági szakaszon. Az aszfalt az a fajta csúszós típus volt, amit csak black ice-nak, azaz fekete jégnek nevezünk versenyzői körökben. A sebességünk egy hajszálnyival több volt a kelleténél,

az autó hátulja elindult a kanyarban, én pedig továbbra is álltam a gázon, bízva abban, hogy sikerül stabilizálni a kocsit. Sajnos nem sikerült, így az út menti erdős rész aljában álltunk meg.

Az autó a tetején és az oldalán landolt, így csak Ramón oldalán át tudtunk volna menekülni, ha nyílt volna az ajtó. A segítségünkre érkező nézők sem tudták kinyitni, így végül az ablakot kitörve másztunk ki.

Természetesen végtelenül csalódott voltam, nagyon régen estem ki versenyből a saját hibám miatt, és ez most teljes mértékben az én hibám volt.

Hivatalos nyelven szólva nem az út- és látási viszonyoknak megfelelő sebességgel érkeztünk a kanyarba, de hát a rali végül is erről szól: minden kanyarba gyorsabban érkezünk, mint szabadna. Itt most egy kicsivel több volt a kelleténél. Persze nem elviccelni akarom a balesetet:

El kell fogadni, a rali ilyen sport, ez sajnos minden versenyben benne van. Talán azért bosszantóbb ez a mostani eset, mert nem feszegettük a határainkat, nem amiatt történt a kicsúszás, mert mi akartunk a leggyorsabbak lenni a mezőnyben. Igaz, épp komoly felzárkózásban voltunk, mert az első gyorsaságin, a péntek esti Zlín belvárosában megrendezett szuper speciálon egy dupla defekt miatt több mint másfél percet veszítettünk, de szombaton a három szakasz alatt majdnem 70 pozíciót tudtunk javítani, és már az abszolút értékelés 18. helyén álltunk.

A tempónk biztató volt Forrás: [email protected]/Zilinsky Zdenek

Ez azonban nem befolyásolta a tempónkat, ugyanúgy versenyeztünk, mintha a legjobb tíz közt kezdtük volna a napot.
Innentől kezdve szinte csak pozitívumok jönnek majd, mert szerencsére a csehországi hétvégén ebből is akadt bőven. Rögtön az imént említett szombati első gyorsaságik, ahol

az idei év legerősebb ERC mezőnyének elejében tudtunk menni, úgy, hogy a pályákat töviről hegyire ismerő helyi versenyzők közül is többet megelőztünk.

Jöhetnek majd a tesztek vizes aszfalton is Forrás: Minden jog fenntartva/Peremicki Istvan

Indult a futamon a világbajnokságon gyári pilótaként versenyző Dani Sordo is, akivel szintén tartottuk a lépést, és ez talán az egyik legjobb mércéje a teljesítményünknek, hiszen nemcsak nekünk, hanem neki is teljesen újak voltak ezek a pályák. Ez az egyik legnagyobb pozitívuma a hétvégének, mert kézzelfogható jele volt annak, hogy sportszakmai szempontból is jó irányba haladunk.

mert ezekkel az abroncsokkal most mentem először ilyen körülmények között. Sordóék egyébként nagyon szimpatikus emberek, a verseny közben ralis nyelven szólva többször is együtt „bandáztunk".
Bajban ismerszik meg az igaz barát, tartja a mondás, és ez most is beigazolódott. Ramón, a navigátorom pontosan úgy viselkedett a kicsúszás közben és az után is, ahogy egy nemzetközi szintű navigátornak kell.

Az első pillanattól kezdve higgadt volt, profin kezelte a helyzetet, büszkén mondhatom, hogy megint magasabb szintre lépett a kettőnk közti kapcsolat.

Ramón ismét fantasztikus munkát végzett Forrás: Minden jog fenntartva/Peremicki Istvan

A csapat is megmutatta, hogy milyen alapossággal végzi a feladatát. Természetesen felmerült, hogy az úgynevezett superraly szabályai szerint folytassuk vasárnap a versenyt, de a vezető mérnökünk megvétózta ezt. Mégpedig azért, mert a mentésre várva olyan sokat állt a versenyautó a tetején és az oldalán, hogy az összes motorolaj kifolyt, és bejutott a karosszéria eresztékeibe.

Az éjszaka nem volt elég arra, hogy mindent kitakarítsanak, annak a kockázatát pedig nem vállalta a csapat, hogy egy esetleges szikrától egy megbúvó olajréteg meggyulladjon, mert akkor könnyen porig éghetett volna a versenyautó.

Illetve a két első váznyúlván is megsérült egy kicsit, ennek a javítása sem fért volna bele az időbe. Nem hiszem, hogy túl sok olyan versenycsapat van Európában, ahol ilyen részletekre is odafigyelnének. Végül pedig tovább nőtt a bizalmunk a versenyautónkban is. Tudtuk, hogy a Skoda Fabia R5 mennyire versenyképes, és gyors, de most azt is megtapasztaltuk, hogy mennyire biztonságos. Több tucat métert zuhantunk a fák között a szakadékba, de az autó megvédett minket, sőt, még a bukókeret sem sérült meg.

Az eddigi európa-bajnoki futamok közül minden versenynek megvolt a maga különlegessége, és ez alól a Barum-rali sem volt kivétel. Az első, és legfontosabb, hogy hihetetlenül sok magyar szurkoló utazott el erre a versenyre.

Köszönjük a szurkolást rengeteg magyarnak! Forrás: Herczig Norbert

Az indulók közt is sok magyar páros volt, a pályák szélén pedig mindenütt ott voltak a piros-fehér-zöld zászlók.

Megható volt az a szeretet, amit a rajongóktól kaptunk.

A rajtsorrend választáskor Zlin főterén ugyanakkora ováció fogadott minket, mint a hazai pályán versenyző cseh pilótákat.

Elképesztő volt a hangulat Forrás: Herczig Norbert

Szerencsére ez nem helyez ránk nyomást, hanem motivál minket, ugyanúgy ahogy a közösségi oldalakon kapott üzenetek, biztatások is. Megint csak azt tudom mondani, hogy köszönjük a támogatást, mert elmondhatatlanul sokat jelent ez nekünk.

Ráadásul nemcsak a magyar szurkolók, hanem a csehek is buzdítottak minket.

Csehországban is magas szintű az autósport kultúra, a szurkolók elismerik a sportteljesítményeket, a pályák mentén mindenütt feliratokat tesznek ki, úgy, hogy a versenyzők is lássák őket.

Kreativitásból nincs hiány Forrás: Herczig Norbert

Ezeket olvasgatni persze nincs időnk futam közben, de a pályabejárás alatt már jó kedvre derített minket. Csakúgy, mint az a kreativitás, amivel megoldják, hogy a lehető legjobban lássák a versenyt. A kedvencünk a nagyon igényesen kivitelezett háromszemélyes „mobil lelátó" volt, aminek az elemeire még hordozófület is tettek a lelkes ezermesterek. A másik kedves képünk is a sporthoz kötődik, bár nem a ralihoz. Csehországban a síelésnek is nagy hagyománya van: a pályabejáráskor mi is megálltunk annál a kerítésnél, amit egymás mellé állított sílécekből építettek.

A sílécekből álló kerítés Forrás: Herczig Norbert

Nemcsak a magyar szurkolók teremtettek olyan hangulatot, mintha otthon versenyeztünk volna, hanem az is kellemes meglepetés volt, hogy a csehországi MOL kutakon is olyan reklámplakátok vannak, amelyekről én mosolygok.

Mit mondjak, furcsa érzés volt külföldön is úgy teletankolni az autónkat, hogy közben saját magamat láttam a kútoszlopnál. Ráadásul óriásplakátokon is szerepeltünk, viccelődtünk is Ramónnal, hogy egy magasságba emelkedtünk Karel Gottal, mert az óriásplakát másik oldalán a híres énekes volt látható.

Furcsa volt találkozni magammal a cseh benzinkutakon Forrás: Herczig Norbert

A verseny előtt adminisztratív gépátvételen a múlt egyik fontos szelete láttán pedig megdobbant a szívünk. A falakon tablók örökítették meg a korábbi győzteseket, és egy hatalmas serlegen is ott volt bevésve az előző évek nyerteseinek neve, mi pedig büszkén láttuk a Ferjáncz Attila-Tandari János párost az 1987-es esztendőnél, amikor ők nyerték a Barum-ralit. Abban az évben ráadásul harmadik helyen végzett csapatunk, a BRR Racing Team tulajdonosa Raimund Baumschlager.

Kedves emlékek között zajlott a gépátvétel Forrás: Herczig Norbert

Nemcsak a mezőny, a rendezés is világszínvonalú volt a Barum-ralin. Professzionálisan kezelték a nézősereget, és a legkisebb problémát is azonnal, és hatékonyan orvosolták. A versenyzők kiszolgálása is elsőosztályú volt, az autókba például olyan GPS nyomkövetőket szereltek, ami nemcsak a pozíciónkat mutatta, hanem a gyorsulást és lassulást is figyelte. Emiatt történhetett az, hogy amikor a baleset után megállt a Skodánk a szakadék mélyén,

a versenyigazgató azonnal látta, hogy baj van, és már azelőtt felhívott telefonon, hogy megkérdezze, jól vagyunk-e, mielőtt a sportbírók a helyszínre érkeztek.

Megnyugtató volt megtapasztalni, hogy ennyire figyelnek ránk.

Felemás hétvégén vagyunk tehát túl, és ahogy múlnak a napok, úgy halványodik a kiesés még mindig fájó emléke. A gondolatainkba pedig már egyre többször szerepel a következő kihívás, ami a lengyelországi Rally Poland lesz, szeptember végén, és ott már a Barum-ralin tapasztaltakkal is felvértezve versenyzünk majd.