Mint a vajat, úgy vágták ketté a világ egyik legnagyobb hajóját - videó

Vágólapra másolva!
Szinte hihetetlen teljesítményt jelent az, hogy időként kettévágnak hatalmas óceánjáró hajókat, hogy szó szerint toldást kapjanak, és ezáltal növeljék kapacitásukat. Látványos videó készült egy ilyen műveletről, és kiderült az is, mi történt az abban látható, korábban kettévágott hajóval.
Vágólapra másolva!

A tengeri körutazások, a luxushajók fedélzetén megtett világjárások a turizmus egyik legjövedelmezőbb ágát képviselik, mely a koronavírus-járvány lecsengésével újra erősödik. Ehhez persze hajók is kellenek, melyek megfelelő kapacitással bírnak, elegendő utast tudnak szállítani, ezáltal – nem olcsó – működtetésük kifizetődik az üzemeltető cégeknek.

Meghökkentő, de az üzemeltetőknek néha megéri kettévágatni egy-egy hatalmas óceánjárót, és beépíteni egy újabb blokkot, mellyel a jármű még nagyobb lesz.

Szintén meglepő lehet az is, hogy a hajóipar képes arra, hogy egy évek óta üzemelő luxushajót szárazdokkba vontasson, majd fáradságos munkával középen kettévágja, beillesszen a két hajórész közé egy kész panelt, majd a járművet újra eggyé varázsolja.

Az egyik ilyen hajó a Silver Spirit luxushajó, melynek néhány évvel ezelőtti kettévágása és 15 méterrel való meghosszabbítása az egyik legismertebb ilyen művelet volt. A Jalopnaik most azért elevenítette fel hajóbővítést, mert az arról készült videónak megjelent egy time-lapse változata, valamint hogy rávilágítson arra, az utólagos bővítésen áteső luxushajók valóban biztonságosak maradnak, és – szemben egyes aggályokkal – nem  esnek szét az utasok alatt az óceán közepén.

Silver Spirit, SilverSpirit, Silver Spirit cruise ship, Silver Spirit
hajó, luxus tengerjáró hajó,
Egy 2020-ban készült felvétel a Silver Spiritről
Fotó: AFP / tourism/AFP or licensors

Elképesztő teljesítmény a hajóbővítés

A Silver Spirit nevű monstrumot 2018-ban vontatták szárazdokkba. A 36.009 tonnás vízi járművet akkor két hónapra vonták ki a forgalomból, hogy a megrendelő kérésének megfelelően, hosszában bővítsék azt. A bővítési folyamat leírva igen egyszerű, mindössze néhány lépésből áll: a hajó kettévágása középen, a két rész egymástól való eltávolítása, az előre legyártott 15 méteres bővítmény beillesztése, majd a két eredeti résszel való összehegesztése.

Persze a valóságban ennél jóval összetettebb műveletről van szó, melyre hónapokkal előtte megkezdték a felkészülést a szakemberek, és szigorú előírások szerint végezték el azt. Cikkünk végén egy videós beágyazásban megtekinthető, ez a néhány sor mit jelent a valóságban (az eredeti videót mutatjuk meg).

Számokban kifejezve a következő történt a Silver Spirittel két hónap alatt:

  • 500 tapasztalt munkavállaló dolgozott azon összesen 450 ezer munkaórát, hogy a kettévágott hajóba bekerüljön a toldás
  • a hajó hossza 195,8 méterről 210,7 méterre nőtt
  • tömege 39.519 tonnára nőtt
  • a bővítéshez 840 tonna acélt, 110 ezer méter kábelt és 8 ezer méternyi csövet használtak el
  • a hajó kapacitása növekedett, 68-cal több utas fér el rajta kényelmesen, mint a bővítés előtt.

A bővítés költségéhez jó viszonyítási alapot nyújthat egy 2019-ben végrehajtott, hasonló művelet. Akkor Palermo szárazdokkjában a Star Breeze nevű hajót 25 méterrel nyújtották meg, 250 millió dolláros (most kb. 90 milliárd forint) költséggel.

A Silver Spirit kettévágva, a toldás beillesztése előtt
A Silver Spirit kettévágva, a toldás beillesztése előtt
Fotó:  Elena Simonazzi  / SS Global Mkt Team

Biztonságosak a toldást kapó hajók?

A hajókat üzemeltető, illetve a tengeri luxusutazásokat szervező vállalatok szempontja a gazdaságosság: ahogy imént írtuk, a társaságok azért rendelnek meg a fentihez hasonló költséges és bonyolult műveleteket, mert számításaik szerint megtérül a ráfordítás. Hajót bővíteni pedig értelemszerűen olcsóbb (és gyorsabb), mint új óceánjárókat rendelni a gyártóktól. 

Ráadásul egy új, akár több ezer vendég és több száz fős személyzet szállítására képes hajót nehezebb feltölteni utasokkal, mint a meglévő hajókra új ügyfeleknek férőhelyet eladni.

Az utasokat persze a technikai érdekességek mellett a biztonsági is érdekli. A most felelevenített "hajóműtét" kapcsán egyes hozzászólók félig viccesen, félig komolyan vetették fel azt, hogy az utólagos toldást kapó óceánjárók (melyekből egyébként nincs túl sok) mennyire biztonságosak.

A rendelkezésre álló adatok szerint teljesen azok, a bővítés után is megbízhatók, így azok, akik hajós utazásra vágynak, bátran felléphetnek ezek fedélzetére is.

A Silver Spirit egyébként cikkünk írásakor viszonylag "közel", az Adriai-tenger horvátországi részén hajózik, és a hajózási adatok szerint Velence felé tart, ahová május 6-án érkezik meg.

Tekintse meg a videót a Silver Spirit bővítéséről (a time lapse videót az ezen a linken lévő cikkben találja):