Vágólapra másolva!
A Juventus ötszörös aranylabdás támadója, Cristiano Ronaldo lett az első ember, aki elérte a 150 millió követőt az Instagramon, de a portugál támadó mellett számtalan külföldi sportolót követnek több millióan a közösségi oldalakon. Ennek apropóján arra voltunk kíváncsiak, a magyarok közül kik azok, akiknek a mindennapi életébe a legtöbben szeretnének bepillantást nyerni, minek köszönhetik a rajongói bázisukat, mit tudnak ebből profitálni, illetve, hogy mire elég ez a világ legismertebb sztárjaihoz képest.

Külföldi példák, élen C. Ronaldo

Még mielőtt rátérnénk a legnépszerűbb hazai sportolókra, érdemes megvizsgálni, hogy a külföldi sztárokat mennyien követik. C. Ronaldo egészen elképesztő 150 milliós Insta-táboráról már ejtettünk szót – a közösségi oldalnak körülbelül 1 milliárd aktív felhasználója van, vagyis

a platformot használók 15 százaléka követi a Juventus klasszisát –,

de nem ő az egyetlen, aki a világ szinte minden táján nagy kedvencnek számít.

Még Lionel Messi is le van maradva Ronaldótól Forrás: AFP/Ben Stansall

A PSG játékosát, Neymart 109 millióan, a szintén ötszörös aranylabdás Barca-klasszist, Lionel Messit 104 millióan, a Los Angeles Lakers kosárlabdázóját, LeBron Jamest 46 millióan, az MMA-s Conor McGregort 30 millióan, a dúsgazdag bokszoló Floyd Mayweathert 22 millióan, a Forma 1-es versenyzőt, Louis Hamiltont közel 10 millióan, az NFL-es Tom Bradyt 5 millióan követik, de a golfozó Tiger Woodsra is másfél millióan kíváncsiak, és még sokáig lehetne sorolni a különböző sportágak legjobbjait. A felsorolásból szándékosan hagytuk ki

Mahendra Singh Dhonit, az indiai krikettjátékos hazánkban nem túl ismert, és akkor még óvatosan fogalmaztunk, viszont hazájában nemzeti hősnek számít.

Így nem meglepő, hogy a Facebookon több mint 20 millióan, az Instagramon pedig 12 millióan követik. Egészen elképesztő számok, persze India lakossága 1 milliárd fő felett van, így azért van miből meríteni.

Mahendra Singh Dhonit 20 millióan követik Facebookon Forrás: AFP/Indranil Mukherjee

Dudás Hunor, a The Path Sport Management cég vezetője az Origo megkeresésére elmondta,

a hazai sportolók még az út elején járnak a legnépszerűbb sztárokhoz képest, most kezdték csak felismerni az ebben rejlő lehetőségeket.

„A követők számát a sportolói márka, másrészt a közösségi média kezelése befolyásolja. Az időtényező is fontos szempont. Mióta tart a karrierje, mióta van jelen a közösségi médiában. Ezenkívül elengedhetetlen, hogy van-e mögötte profi menedzsment, amelyik releváns és izgalmas tartalmakat gyárt, kezeli és felügyeli a kommunikációját" – tette hozzá.

Itthon is egyre inkább üzlet a sport

Külföldön már régóta nagy jelentősége van a sport üzleti alapú működésének, amelyhez elengedhetetlen, hogy a sportoló hatalmas követőtáborral rendelkezzen a különböző közösségi oldalakon,

e nélkül ugyanis búcsút lehet inteni a busás szponzori szerződéseknek.

Nem egyedülálló, hogy egy-egy sztársportoló többet keressen a reklámbevételekből, szponzori pénzekből, mint amit a klubjától kap. Napjainkban már Magyarországon is egyre több szó esik a sport piaci szemléletéről, a hazai sztárok közül is próbálnak egyre többen önálló márkává válni.

Hosszú Katinka gyakran posztol a közösségi oldalán Forrás: Instagram/Hosszú Katinka

Ennek a felfogásnak

az itthoni úttörője egyértelműen Hosszú Katinka, akit mára az egész világ Iron Ladyként ismer. Bár a jól felépített brandet a háromszoros olimpiai bajnok válása megtépázta

– a webshhopja és a weboldala is elérhetetlen jelenleg –, még mindig a legjobban eladható magyar sportolónak számít. Pedig nincs könnyű helyzetben, mivel az úszás médiaértéke viszonylag csekély, ennek az egyik oka, hogy a szponzori logók kevés helyen tudnak megjelenni.

A sportolói márkát befolyásoló tényezők

A sportolói teljesítményt szokták elsőként megemlíteni, ugyanis ha egy sportoló kiemelkedő eredményt, például dobogós helyezést ér el az olimpián, az azonnal népszerűvé teszi, és nagymértékben építi a márkáját. Másodsorban a vonzó megjelenést említhetjük. Mindenekelőtt beszélhetünk fizikai értelemben vett vonzóságról, vonzerőről. Mindemellett beszélhetünk stílusról, tehát, hogy vannak-e a sportolónak olyan meghatározó gesztusai, elszólásai, nonverbális kommunikációs eszközei, melyek alapján megjegyezhetővé, megkülönböztethetővé válik a szurkolók számára, mint például Kenderesi Tamás elszólása a „sajtbureszről". Érdemes még kiemelni a piacképes életmódot, ami a sporton túli meghatározó tényező. Ezen belül arra kell gondolni, hogy milyen a sportoló életvitele, hogyan éli a mindennapjait, mennyire hiteles, mennyire összeegyeztethető az életmódja azzal, amit képvisel, hogyan jut el a szurkolói táborához, hogyan kommunikál velük.

Dzsudzsák és Hosszú kimagaslik a mezőnyből

Félmilliós Facebook-rajongói oldala értékes marketingplatform, amellyel simán vezet Magyarországon, igaz, csak ott. Az Instagramon ugyanakkor csak a második helyen áll

a közel 1 millió követővel bíró Dzsudzsák Balázs mögött, tehát a fociválogatott csapatkapitánya viseli jelenleg a közösségi média koronáját.

Az pedig már megint más kérdés, hogy világviszonylatban ezek elenyésző számok. Ami itthon soknak számít, az külföldön szinte semmit nem ér. Magyarország lakossága nem éri el a 10 millió főt, gazdaságilag sem tud versenyezni például az Egyesült Államokkal, de Hosszú Katinka világszinten teljesít az uszodában, így akár sokkal több követővel is rendelkezhetne.

Dudás Hunor elmondta, két dolog miatt fontos a sportolók számára, hogy minél nagyobb követőtáboruk legyen.

másrészt a szponzorációs piac átalakulása megköveteli, hogy a sportolóknak is legyen látható, mérhető követőtáboruk."

Dzsudzsák Balázs életét nagyon sokan követik itthonról is Forrás: AFP/Attila Kisbenedek

Az inkább csak a kiemelt sportágakat követők számára váratlan lehet, hogy

a listán ott van egy BMX-es is, Kempf Zoltán „Zozó" ráadásul a 120 ezer követőjével felfért a dobogóra az Instagramon.

A Facebook-oldalon közel sem követik ennyire sokan (10 ezren), így jogosan merül fel a kérdés, mi lehet annak az oka, hogy a két közösségi oldalon való jelenlét nincs egyenes arányban egymással. Sok olyan név van, aki a top 10-ben van a Facebookon, de az Instán alig követik, vagy éppen fordítva. A Hoffenheim magyar válogatott csatárának az előbbi oldalon 210 ezer követője van, miközben az utóbbin a 35 ezres szám nem volt elég az első tízbe kerüléshez.

„A trendek, a fogyasztói szokások változnak, az elmúlt időszakban átterelődött a közösségimédia-jelenlét az Instagramra, a képes, videós tartalmak trendibbek lettek, de megfigyelhető a YouTube előre törése is. A fiatalabb generációt az Instagramon tudjuk jobban elérni" – mondta Dudás Hunor.

Az úszóké a vezető szerep

Magyarországon egyértelműen az úszók uralják a mezőnyt, az Instagramon

az első tízből négyen ebből a sportágból került be: Hosszú Katinka, Jakabos Zsuzsanna, Kapás Bolglárka és Cseh László.

Sok összetevője van annak, hogy kit miért követnek az emberek, de az arány nem véletlen, az úszók felismerték a közösségi médiában rejlő lehetőségeket, és legtöbben napi szinten töltenek fel új bejegyzést, tartva a kapcsolatot a rajongóikkal.

Tetszik vagy sem, a bulvárt egy darabig be kell engedni, jó példa erre Babos Tímea, aki egyre több fürdőruhás, nyaralós, családi képet oszt meg, vagy éppen állatokkal pózol. Ennek köszönhetően megugrott a követői száma is. Nem egyedülálló ez már manapság, Liu Shaolin Sándor például posztolva a húga születését tette közkinccsé, Lékai Máté pedig azt osztotta meg, hogy apa lesz.

„A sporteredményeken túl nagyon fontos a személyes márka. Személyes brandet kell építeni, de

– mondta a The Path Sport Management cég vezetője.

Sokan nem haladnak a korral

A közösségi médiákban a legtöbb követővel rendelkezők hazai listájára egyébként

sok ismert és kiváló eredményekkel rendelkező sportoló sem fért fel.

Nagy meglepetésre az olimpiai bajnok rövidpályás gyorskorcsolyázó, Liu Shaoang, a legjobb magyar férfi teniszező, Fucsovics Márton, a Barcelonában kosárlabdázó Hanga Ádám, az ötszörös olimpiai bajnok kajakos Kozák Danuta, a világbajnoki ezüstérmes gátfutó Baji Balázs, illetve a két világklasszis kézilabdázó, a veszprémi Nagy László és a győri Görbicz Anita sincs ott a top 10-ben.

Kozák Danuta nem a közösségi oldalakon éli az életét Forrás: MTI/Kovács Tamás

„A sportolónak az az elsődleges dolga, hogy minél jobb sportteljesítményt nyújtson. Kevés idő jut a közösségi médiára - az influencerek ezt általában főfoglalkozásként űzik. Általában a sportolók mögötti

– árulta el Dudás.

A hirdetők tehát állandó médiaszereplést várnak el a sportolóktól, ennek azonban nem sokan tudnak, vagy akarnak itthon megfelelni. Viszont ebből adódóan tudatos stratégiával akár kiugró eredmény nélkül is gyorsan az élmezőnybe tud kerülni.

A legtöbb követővel rendelkező magyar sportolók

Facebook:
1. Hosszú Katinka (úszás): 499 ezer követő
2. Szalai Ádám (labdarúgás): 210 ezer követő
3. Michelisz Norbert (autósport): 137 ezer követő
4. Jakabos Zsuzsanna (úszás): 128 ezer követő
5. Berki Krisztián (torna): 113 ezer követő
6. Dzsudzsák Balázs (labdarúgás): 105 ezer követő
7. Kapás Boglárka (úszás): 91 ezer követő
8. Nikolics Nemanja (labdarúgás): 75 ezer követő
9. Kiss Norbert (autósport): 72 ezer követő
10. Szilágyi Áron (vívás): 36 ezer követő


Instagram:
1. Dzsudzsák Balázs (labdarúgás): 999 ezer követő
2. Hosszú Katinka (úszás): 341 ezer követő
3. Kempf Zoltán „Zozó" (BMX): 120 ezer követő
4. Babos Tímea (tenisz): 114 ezer követő
5. Jakabos Zsuzsanna (úszás): 67 ezer követő
6. Nikolics Nemanja (labdarúgás): 61, 4 ezer követő
7. Liu Shaolin Sándor (gyorskorcsolya): 61,1 ezer követő
8. Kapás Boglárka (úszás): 58 ezer követő
9. Cseh László (úszás): 50 ezer követő
10. Stollár Fanny (tenisz): 49 ezer követő