Vágólapra másolva!
Másfél hét múlva kezdődik a Balaton leghíresebb vitorlásversenye, a jubileumi, 50. Kékszalag Erste Nagydíj. Európa egyik legrangosabb vitorlásversenyére gőzerővel készülnek a hazai és a külföldi topvitorlázók.

Az élmezőny folyamatosan keresi az összemérés lehetőségét, hogy megtudják ki, hol tart fejlesztésben, hajósebességben. Az edzésnél pedig csak egy jobb alkalom van, hogy erőt mutasson egy csapat: a csúcsverseny előtti megmérettetés egy felkészítő versenyen.

Fa Nándor (balra) a verseny fővédnöke Forrás: Erdős Géza

Hétvégén rendezték az egyik legkülönlegesebb vitorlás versenyt a Volvo High Tech Regattát Alsóörsön és Balatonfenyvesen. Mindkét kikötőben pályaversenyt tartottak, a két kikötő közötti 50 kilométeres távot pedig távolsági-gyorsasági versenyen tették meg a tó leggyorsabb hajói. Csak a karbon egytestűek és a legmodernebb katamaránok indulhattak el a trófeáért.

Mitől a legek versenye a Volvo High Tech Regatta?

  • Az ultramodern hajókon a Balaton és Európa legjobb kormányosai és legénysége dolgozik, de még közülük is csak azok, akik készek voltak a legmodernebb technikák beszerzésére és a szükséges tudás elsajátítására.
  • Ezek a maximálisan kikönnyített hajók egyben a leggyorsabbak is.
  • A Kékszalag legnagyobb klasszikus hajói, mint például a Nemere II. (rekordját 57 évig őrizte) 10-15 tonnát nyomnak és maximum 400 nm vitorlázatot képesek felhúzni. A Volvo High Tech regatta mezőnyének hajói jóval 2 tonna alatt nyomnak, és akár 450 nm vitorlázatot is felhúznak túlméretezett árbocaikra.
A FiftyFity katamarán teljes szélcsendben a Balatonon Forrás: Erdős Géza
  • A Kékszalag klasszikus hajói, melyek egykor legmodernebb technológiát képviselték maximum 10-12 csomóval képesek haladni (22km/óra), de ehhez már tomboló szél kell. A karboncsodák ezt a tempót gyenge szélben is elérik, csúcssebességük pedig 60km/óra.
  • Ezek a hajók kockázatban is a legmagasabb fokozatot jelentik. Míg a klasszikus tőkesúlyos hajók szinte felboríthatatlanok, a Volvo High Tech Regatta indulói, - de különösen a katamaránok -, szinte „esnek-kelnek", ha berobban a szél. Itt gyakoriak a borulások, árboctörések, vitorlaszakadások. Olyan, mint a Forma-1, vagy beszáguld a célba a gép, vagy darabokra szakad egy baleset miatt.
A Principessa egy könnyű, borulékony hajó Forrás: Erdős Géza
  • Nagy sebesség, nagy kockázat. Ezeken a hajókon a kötelező mentőmellény mellett, szokásos felszerelés a gerincprotektor és a bukósisak is.
  • A versenyen elindultak az America's Cup katamaránok, a Fa Nándor egykezes, tókerülő versenye által ihletett 8 méteres egytestű rohanógépek, az olasz hagyományokkal rendelkező borulékony, de nagyon gyors liberák, és a világ legmodernebb katamaránjai.
  • Pár szó a hajók anyagáról, a karbonról. Ezt az anyagot, (szénszállal erősített kompozitot) használja számos csúcstechnika. Az űrkutatás, a hadiipar, a kisszériás autógyártás (a Forma-1 is), és az építőipar mind felhasználja, a karbon rendkívül könnyű tömegének és óriási szakítószilárdságanak előnyeit. Nemcsak eltéphetetlen, gyakorlatilag éghetetlen is ez az anyag. Sokoldalúságára jellemző, hogy mivel erősebb, mint az acél, még betont is erősítenek vele, de ugyanígy készült már belőle golyóálló öltöny is. A Volvo High Tech regatta szinte összes hajója ebből az anyagból készült.
  • Ezen a versenyen már összemérte erejét a Balaton két legkülönlegesebb katamaránja, a két árboccal rendelkező Fifty-Fifty és az ugyanebből a műhelyből származó, szintén 2 árbocos, de még nagyobb méretekkel rendelkező Pauger Evergreen. Ez utóbbi az a hajó, amit a 2016-os Kékszalag indulás előtti éjszakán még a kikötőben felborított a vihar
  • A versenyen részt vett a katamaránozás egyik legnagyobb alakja, az ötszörös olimpikon, 9-szeres világbajnok, 13-szoros Európa-bajnok vitorlázó Roland Gabler.
Wichmann Tamás (balra) kenus világbajnok a verseny díszvendége volt Forrás: Erdős Géza
  • A verseny fővédnöke az ötszörös földkerülő vitorlázó, Fa Nándor, díszvendége pedig a 9-szeres világbajnok és kétszeres olimpiai ezüstérmes, az élő kenus legenda, Wichmann Tamás volt.

Mi történt a versenyen?

Július 14. Első nap, pályafutam és gyorsasági-távolsági verseny.
A gyakran változó szél miatt csak egy pályafutamot sikerült megrendezni a katamaránok és a liberák számára, melyet az Opel Fifty-Fifty nyert. Ezt követően elrajtoltak a túrafutamok az Alsóörs Marinából a balatonfenyvesi Fenyves Yacht Club felé. A foltos, hol megélénkülő, hol leálló szélben a csúcshajók csapatainak különösen sok türelemre és kitartásra volt szükségük, a 8m Open osztály futamát pedig Révfülöpnél pályarövidítéssel be is futtatták.

A Balaton leggyorsabb hajói vettek részt a hétvégi versenyen Forrás: Cserta Gabor

A rövidített pályát (kb. 35 km) Fazekas Gábor kormányzásával a Tantál nevű hajó nyerte. A teljes távot (kb. 50 km) a tizenháromszoros Kékszalag győztes Litkey Farkas által kormányzott PreVital Sailing Team tette meg a leggyorsabban, ám technikai probléma miatt azonnal báziskikötőjük felé vették az irányt. A szabályok értelmében végül a másodikként célba érő, ám a díjkiosztón is megjelent Team Black Jack állt a dobogó legfelső fokára.

Július 15. Pályaverseny a Balatonfenyves előtti vizeken.
Vasárnap reggel északi szél fogadta a versenyzőket. A 8 méteres hajóosztálynak ismét egy gyorsasági távolsági futamot, a katamaránoknak és az egytestű liberáknak két pályafutamot tudott tartani a versenyrendező zsűri. A pörgős, 40 perces futamok ismét rengeteg kiélezett versenyhelyzetet tartogattak a csapatoknak, amiből összetettben végül a Team Black Jack került ki győztesen.

nyilatkozta Roland Gäbler a világ egyik legjobb katamaránosa, aki a futam-, és összetett győztes Team Black Jack kormányát fogta.

Fantasztikus verseny volt, most már jöhet a Kékszalag Forrás: Cserta Gabor

Összetettben második helyen az Opel Fifty-Fifty végzett, harmadik lett az MKB Extreme Sailing Team. A liberák között első helyen a Principessa végzett Oroszlán Péter vezetésével, a 8 méteresek között a Tantál P26-os Fazekas Gáborral és Gyapjas Balázzsal a fedélzeten.

Hétvégén következik a Fehérszalag, jövő héten pedig a Kékszalag, amiről az Origo Sport is részletesen beszámol.