Tüzelőanyagcella helyett belső égésű motorra szavaz az Alpine – de kitart a hidrogén mellett

Fotó: Alpine
Vágólapra másolva!
Eredeti formájában tüzelőanyagcellás-elektromos tanulmány volt az Alpine Alpenglow, amelynek most mutatták be a hidrogént égető 2,0 literes turbómotorral szerelt változatát.
Vágólapra másolva!
Fotó: Alpine

Amikor 2022 októberében bemutatták az Alpine Alpenglow tanulmányautót, az még tüzelőanyagcellában hasznosította a hidrogént, az így termelt energiát pedig villanymotorok segítségével használta hajtásra. Idő közben műszakilag komoly változás történt, hiszen a most hétvégén megtartott TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps autóversenyen debütált a belső égésű motort használó változat – ami még mindig hidrogéngázt használ energiaforrásként. A lényeg az autóversenyzés dekarbonizációja.

Fotó: Alpine

 

Amíg az Alpine Alpenglow egy makett volt, az Alpenglow Hy4-es karbon monocoque vázra épülő, teljesen működőképes autó, ami az első métereit majd egy hónap múlva, a LeMans-i 24 órás előtt teszi meg. A 700 bar-os nyomáson 3 tartályban tárolt hidrogéngázt egy 2,0 literes turbómotor égéstereibe fecskendezik 40 bar-os nyomással, ahol aztán elégetik azt – az eredmény 340 lóerő, 7000/perces maximális fordulatszám, ami a szekvenciális váltóval 270 km/órás csúcssebességre jó. A nehézséget az jelenti, hogy az égéstérben 2 gáz, a levegő és a hidrogén keveredését kell optimálisan irányítani úgy, hogy nagyon széles az éghető tartomány – 4-76% közötti hidrogéntartalom alkot éghető keveréket –, amelyen belül meg kell találni az adott fordulathoz és terheléshez passzoló ideális arányt. Az Alpine egyébként még 2024 vége előtt bemutat egy újabb Alpineglow Hy4-est, annak hátuljában már egy V6-os hidrogénmotor üzemel majd.

Fotó: Alpine

Az Alpine Alpenglow Hy4-et a motorsport- és a közúti közlekedés közötti kapcsolatnak szánják – értsd ha sikerül megfelelő számokat produkálni, akkor lehet belőle limitált darabszámban készülő rendszámos autó. Az utasfülkét 2 személyesre alakították, ezért az egész autó már 2,15 méter széles, a kijjebb került hidrogéntartályoknak köszönhetően lesz majd a V6-os blokknak. A franciák utóbbi autót alapos tesztelésnek vetik majd alá, mert amíg a közúti változat sorsa még kétséges, addig a versenyautó 2027-ben áll majd először rajthoz LeMans-ban – rögtön, ahogy a szabályváltozások lehetőséget adnak rá. Az itt szerzett tapasztalatokat aztán a Formula-1ben is kamatoztathatja az Alpine, ahol 2031-ben térnek át a hidrogén-üzemanyagra.

Fotó: Alpine