Kilenc ember kirepült egy Boeingból 6 ezer méter magasan

A törzsön tátongó lyuk
Vágólapra másolva!
1989. február 24-e éjjelén hosszú rutinrepülésre készült a United 811-es járatának személyzete és 337 utasa. A járat Honoluluból tartott az új-zélandi Aucklandbe, majd onnan tovább Ausztráliába, Sydney-be. Alig 17 perccel a felszállás után, a 7 ezer méteres magasságra történő emelkedés közben a pilóták egy hangos dobbanást hallottak. Másfél másodperc múlva hatalmas robbanással kiszakadt a Boeing-747 első rakterének ajtaja. A 360 kilós raktérajtó nekicsapódott a gép törzsének és feltépte. A légnyomás-különbség kilenc utast kirepített a gép púpján berendezett business osztályról. Az ajtó és a törzs leszakadt darabjai súlyos sérüléseket okoztak a szárnyon, a vezérsíkon és a hajtóművekben is, az óriásgép nem tudta tartani a magasságát és a kormányzása is egyre nehezebb volt. Végül csodával határos módon a pilótáknak sikerült visszarepülniük Honoluluba. Ha nincsenek zivatarfelhők a közelben, és a pilóta kikapcsolja a biztonsági övek használatára figyelmeztető táblát, sokkal többen haltak volna meg.
Vágólapra másolva!

A gyár büszkesége, a 747-es

A Boeing 1965-ben kezdett dolgozni a 747-es tervein. A gépet 400 utas szállítására tervezték, 8 ezer kilométeres hatótávolsággal. A világ akkor legnagyobb utasszállítója 1969 februárjában szállt fel először, az első kereskedelmi útját pedig 1970 január 22-én teljesítette New York és London között.
A típus az Ég királynője becenevet kapta, és mindenki, aki számított, ilyen géppel akart utazni.

A 747-es belső lépcsője, ami légitársaságtól függően a business osztályra vezet, vagy a bárba. Forrás: London Air Travel

A légitársaságok gyakran bárt rendeztek be az emeleten, de volt, ahol itt „csak" a business osztály kapott helyet, mert az első osztályú utasok az alsó fedélzeten, a gép orrában utazhattak, luxuskörülmények között.

A brit BOAC légitársaság egyik 747-ese belülről Forrás: London Air Travel

A turistaosztály is sokkal komfortosabb volt a megszokottnál, a magas mennyezet, a világos és tágas tér hamar népszerűvé tette.

10 méteres lyuk a business osztály oldalán

A járat elhagyja a hatezer méteres magasságot. A 747-es repülőgép törzse, tulajdonképpen a „karosszériája" ekkor majdnem 5 ezer kN nyomóerőnek, közel 5 tonna, belülről feszítő, de egyenletesen eloszló súlynak tart ellen. Ezt a nyomást a kinti alacsony és a benti normál légnyomás közötti különbség okozza. A gép törzse kitágul, mint egy lufi.

A balesetet szenvedett repülőgép 1982-ben, hét évvel az eset előtt Forrás: Wikipedia

– Mi a fene volt ez? – kérdezte David Cronin kapitány a pilótfülkében, miután tisztán hallott egy nagy dobbanást lentről. Mielőtt még bárki válaszolhatott volna, pontosan 1.8 másodperc múlva, óriási robbanás rázta meg a 320 tonnás gépet.

Az utastérben az előbb említett erő egy szempillantás alatt az első raktér ajtaja felé száguld egy hurrikán sebességével. A raktér ajtaja résnyire nyílt, és a szélvihar a szűk nyílást ostromolja, hogy a fizika törvényei szerint kiegyenítődjön a belső és külső nyomás.

Ez olyan erőhatás, amitt a tehertér-ajtó nem tud elviselni és kirobban a helyéről. Ahogy elválik az ajtószerkezettől, magával ragadja, tépi a géptörzs borítását.

A 9, 10, 11, és 12. sorok mellett egy óriási lyuk tátong a Boeingon.

Az ülések alatt beszakad a padló, a G és H sor ülés, nyolc utassal és a padló egy részével együtt, egyetlen másodperc alatt eltűnik a Csendes-óceáni éjszakában. A 9F ülés szintén kirepül a gépből.

A kilenc ember egyikének, vagy több szerencsétlen utasnak a maradványait később megtalálják az egyik hajtóműben.

Jól látszik az óriási sérülés a gépen Forrás: Aviation Safety Net

A hatéves Georgia Holtz iszonyú zajra és kétségbeesett kiáltásokra ébredt. A kislány félrehúzta a takaróját, amivel a szülei az arcát is letakarták, hogy ne zavarják a kabin fényei. Döbbentett látta, hogy tőlük néhány méterre egy óriási lyuk van a gép oldalán és látszanak a csillagok.

mesélte később.

Az akkor hatéves Georgia Holtz (jobbra) 2018-ban, a szüleivel Forrás: Stuff

Miközben az apja a mentőmellényeket próbálta előrángatni az ülések alól, Georgia lenézett a földre, és egy nő véres arcát pillantotta meg a saját ülése alatt. Az eszméletlen stewardess, akit a robbanásszerű nyomáscsökkenéskor, az ún. kihermetizálódáskor eltalált az italos kocsi, magatehetetlenül csúszott a hatalmas lyuk és a halál felé.

A szívóerő menthetetlenül a mélység felé sodorta.

Georgia apja, Paul Holtz megragadta az ájult Mae Sapolót és tartani próbálta, de ez így túl fárasztó volt, úgy érezte, nem bírja tovább. Ezért a lábait tette a stewardess testére, így már nem fenyegetett az a veszély, hogy a nő a halálba csúszik. Amikor később megkérdezték Pault, hogy jutott eszébe a lábával leszorítani a sérültet, ezt felelte:

Rettegés és káosz a fedélzeten

Curt Christensen légi utaskísérő messze a gép orrától, az alsó fedélzet egyik hátsó konyhájában állt, amikor kirobbant az első raktér ajtaja. A robbanás és a hurrikán szó szerint belehajította egy szabad utasülésbe.

Mások is bombarobbanásra gyanakodtak. A pilótafülkében a fedélzeti mérnök azt mondta, lemegy és megnézi, mi történt.

Fedélzeti mérnök (FM): Körülnézek lent, rendben?
Kapitány (K): OK.
FM: Rádión fogok jelentkezni.
K: Rendben.
Elsőtiszt (ET): Két hónappal a nyugdíjad előtt, ez durva... Tűz van!
K: Ég valami?
ET: A négyes hajtómű ég.
K: A négyest leállítani.
ET: Nem tudjuk tartani a magasságot.
Irányítás (I): United nyolctizenegy, ereszkedjen 4 ezer lábra.
K: United nyolctizenegy, négy ezer láb, vettem. Tűz van a jobb oldalon. Ég a jobb oldal. Két hajtóművel repülünk.
FM (jelentkezik lentről): Az egész jobb oldalnak annyi... Kinyílt az egész, egy nagy lyuk van a gépen, látom az eget.
K: Hogy mi? Mi van?
FM: Olyan, mintha egy bomba robbant volna fel itt. A törzs széthasadt egy nagy részen, kinyílt, kilyukadt. Egyszerűen nincs ott semmi.
K: Vettem. Áldozat van?
FM: Biztos, hogy van, de egyelőre nem tudok pontos választ adni.

Ezt lehetetlen túlélni

Ed Lythgoe, a business osztály légi utaskísérője, a robbanáskor magára öntötte a felszolgálásra kész, forró kávét. Utána egy biztonsági útmutatóval a kezében körbe járt az üvöltő szélviharban, és pantomimszerűen elmutogatta az utasoknak, hogy vegyék fel a mentőmellényeiket. A vezető utaskísérő mutogatással előadott utasítására leült a szolgálati helyére, menetiránynak háttal, és kinézett az éjszakába a hatalmas lyukon keresztül.

Látta, hogy a hármas és négyes hajtóműből szikrák repülnek ki, és a sötét háttér előtt látta a füstöt is, amit húzott maga után a sérült gép. Biztos volt benne, hogy a 747-es nemsokára a tengerbe zuhan.

A kollégája, Curt Christensen a 15-ik sorhoz közelített. A középső konyháig jutott, de attól félt, hogy a hurrikán kirepíti a gépből, ezért nem ment előrébb. Látta Ed Lythgoe-t az ülésében.

A United 811 utasai az előírt kényszerleszállási testtartásban, nem sokkal a leszállás előtt Forrás: Stuff

Christensen hátrébb húzódott, miközben az jutott eszébe, hogy az óceán tele van cápával. Leült egy utaskísérői ülésbe, és bekötötte magát. Mellette egy terhes nő a férje segítségével épp a mentőmellényt vette fel. Néhány pillanat múlva

egy fehér ruhás nő jelent meg a széksorok között, odarohant egy utasajtóhoz és elkezdte rángatni a fogantyúkat. Christensen felpattant, odaszaladt, és egy férfiutas segítségével elvonszolta az ajtótól a hisztérikus nőt.

Sikerült leültetniük és bekötniük a biztonsági övét.

A United Boeing óriásgépének rajza Forrás: Stuff

Christensen visszaült a helyére. Hirtelen az a kép jelent meg a lelki szemei előtt, hogy a hatalmas lyukon bezúdul az óceán vize, miután a gép belezuhant a tengerbe. Ezt nem lehet túlélni.

És ekkor kiáltozást hallott az utastérből.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!