Drámai válságban a francia termelőipar

Vágólapra másolva!
Komoly elemzésben foglalkozik a francia termelőipar hanyatlásával a Handelsblatt német gazdasági napilap. A hanyatlást a korábbi bukott szocialista elnöknek, Hollande-nak nem sikerült megállítania, Macron reformjai pedig semmiylen eredményt nem hoztak. A német lap azt a kérdést teszi fel, hogy a  francia ipar visszafordíthatatlanul leszállóágra került-e. Ennek egyértelmű jele például, hogy francia cégek egyre nagyobb mértékben telepítik át termelésüket Németországba.
Vágólapra másolva!

Sok közgazdászt aggaszt, hogy a francia gazdaság egyik fontos ágazata, a termelőipar tartósan hanyatlik. A COE Rexecode gazdasági kutatóintézet vezetője, Denis Ferrand úgy véli, most már az a kérdés, hogy a francia ipar elvesztette-e a kritikus tömeget és visszafordíthatatlanul leszállóágra került-e.

Az Insee statisztikai kutatóintézet számai szerint az ipar növekedése tavaly elmaradt a gazdaság egészének fejlődésétől. Az ipar gyengélkedése miatt a külkereskedelem is szenved: a deficit 2017-ben 63 milliárd euró volt, és a hiány harmadik éve növekszik.

Az elmúlt tíz évben 500 ezer ipari munkahely szűnt meg – Németországban ugyanekkor 300 ezer jött létre. Érdemi foglalkoztatás bővülés Franciaországban csak a szolgáltatási szektorban volt. A feldolgozóipar nemzetgazdasági részaránya a 2000-es évek óta csökken, s ma alacsonyabb, mint 1998-ban. 2006 volt az utolsó év amikor Franciaország több ipari terméket exportált, mint importált, azóta szinte évről évre nőtt a deficit.

Az okokat illetően a közgazdászok többé-kevésbé egyetértenek: túl magasak az órabérek, a szakképzésre nem figyelnek; a középvállalatok exportteljesítménye gyenge; az ipar kevés magas hozzáadott értékű terméket gyárt. Egy elemző megfogalmazása szerint „Franciaország spanyol minőséget gyárt német árakon".

Csak néhány szektor van, amelyiknek viszonylag jól megy: a repülőgép- és autógyártás, a vegyipar, valamint az élelmiszer- és gyógyszeripar.

Az újjászületett autóipar (PSA, Renault-Nissan) teljesítménye jónak tűnik, de a mélyben ellentétes irányú a folyamat: a franciaországi gyártóbázis szűkül, mivel a termelést külföldre helyezik át. A 2000-es évek elején Franciaországban 3,5 millió autót gyártottak, ma már csak 2,2 milliót. Ráadásul évről-évre több autót importál az ország, mint amennyit kivisz, 2017-ben 390 ezerrel többet.

Sok francia vállalat Németországba telepítette át termelését. A saját GDP-hez viszonyítva 2016-ban és 2017-ben a francia ipar kétszer annyit fektetett be Németországban, mint fordítva. Mindeközben neves francia cégek kerültek külföldi kézbe.